Wat is een evergreen funnel?

wat is een evergreen funnel
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Steeds meer bedrijven maken gebruik van een marketing funnel. Dit is een hele efficiënte manier om het aantal conversies te verhogen. Er komen steeds meer technieken bij die die zo’n sales funnel nóg efficiënter laten werken. Een van deze technieken is de evergreen funnel. Veel mensen zullen nog niet veel weten over de evergreen funnel. In dit artikel leggen wij duidelijk uit wat een evergreen funnel is en waarom je het zou moeten gebruiken als je meer conversies wilt.

Wat is een evergreen funnel?

Een evergreen funnel is simpel gezegd een marketing funnel die volledig geautomatiseerd is. Het doel van een evergreen funnel is (net als bij de marketing funnel) om leads te generen welke vervolgens worden omgezet in een betalende klant.

Het enige verschil met een normale sales funnel is dat de evergreen funnel volledig geautomatiseerd is en altijd opnieuw begint. Hierdoor heb je als ondernemer helemaal geen omkijken meer naar je funnel. De funnel begint steeds opnieuw wanneer iemand zich inschrijft op de maillijst, en is dus altijd bezig met het genereren van betalende klanten.

Een evergreen funnel is eigenlijk net wat slimmer dan een normale marketing funnel. Hierdoor kun je de marketing funnel op een betere manier inzetten waardoor je uiteindelijk ook meer conversies uit de funnel kan halen.

Hoe werkt een evergreen funnel?

Eigenlijk werkt de evergreen funnel hetzelfde als een normale marketing funnel. Alleen begint deze steeds opnieuw, vanaf het moment dat iemand zich heeft ingeschreven op de maillijst. Een evergreen funnel zorgt er op deze manier voor dat iemand die zich inschrijft op de mailing lijst op een veel persoonlijkere manier benaderd wordt.

Adverteren

Eerst zul je je doelgroep moeten laten weten dat je er bent. Dit kun je doen door op Google te scoren op relevante zoekwoorden, of door gebruik te maken van advertenties op social media. Zorg ervoor dat je met advertenties de juiste doelgroep aanspreekt. Vervolgens kun je ze door middel van een aantrekkelijke aanbieding naar de landingspagina sturen.

Landingspagina

Wanneer je doelgroep geïnteresseerd is in je advertentie, komen ze terecht op de landingspagina. Hier overtuig je je doelgroep om hun gegevens achter te laten. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een gratis weggever. Zorg er wel voor dat de weggever specifiek voor je doelgroep is gemaakt. Ze moeten er wel iets aan hebben.

LEES OOK: De basis van een converterende landingspagina: 6 tips!

Als je meubels verkoopt, zou een goede weggever een e-book met de 10 nieuwste interieur trends van 2020 kunnen zijn. Mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van nieuwe meubels zouden zo’n e-book willen hebben. Dit zijn dus warme leads.

E-mails

Nadat ze hun gegevens hebben achtergelaten staan ze op de e-maillijst. Nu zijn het leads. Hierna komt het belangrijkste van de evergreen funnel, en dat is het automatisch laten versturen van de e-mails. Dit is volledig geautomatiseerd en gebeurt dus volgens een vooraf ingesteld schema. Er bestaat verschillende software waar dit makkelijk in te stellen is, zoals bijvoorbeeld ConvertKit.

De e-mail campagne moet ongeveer 7 dagen duren. Dit houd in dat er iedere dag een mailtje verstuurd moet worden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een potentiële klant gemiddeld bij het 7e contact moment een product koopt.

Sale!

In de laatste mail zet je een link naar de salespagina. Als het goed is, is de lead nu overtuigd dat ze echt beter af zijn met jouw product of dienst. Zorg er wel voor dat je een converterende sales pagina gebruikt. Dit vergroot de kans op een conversie. Wanneer ze eenmaal op de verkooppagina komen, kun je ze echt niet meer zonder aankoop weg laten gaan!

Evergeen aanbiedingen

Het is ook mogelijk om dit principe voor andere elementen te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een evergreen aanbieding. Veel websites bieden kortingen en acties aan die maar voor een bepaalde tijd geldig zijn. Stel dat een bedrijf een korting aanbied op hun softwarepakket. Deze aanbieding geld alleen voor week 12. Wanneer een bezoeker net een dag te laat op de website komt, heeft hij de hele aanbieding gemist. Er was een kans dat hij gebruik zou maken van de aanbieding. Dit is dus een gemiste kans voor het bedrijf. Ze lopen nu namelijk omzet mis.

Een evergreen aanbieding zou dit probleem kunnen oplossen. Iedere bezoeker die op de website komt krijgt een aanbieding te zien welke 7 dagen geldig is, vanaf het eerste bezoekmoment. Er is op de website dan ook een afteller te zien. Zo wordt er schaarste gecreëerd.

Omdat ze gebruik maken van het evergreen-element in deze aanbieding, begint de actie bij iedereen opnieuw. Vanaf het eerste website bezoek heeft iedereen 7 dagen de tijd om gebruik te maken van de aanbieding.

Op deze manier wordt het publiek dat gebruik kan maken van de aanbieding een stuk groter, terwijl ze nog steeds hetzelfde element van schaarste meemaken (ze hebben allemaal maar 7 dagen de tijd). Dit kan de omzet van het bedrijf dus vele malen vergroten. De aanbieding begint steeds opnieuw en is volledig geautomatiseerd. De ondernemer hoeft helemaal geen rekening meer te houden met de aanbieding. 7 dagen na het eerste website bezoek stopt deze automatisch en komt vervolgens niet meer terug.

Evergreen marketing funnel laten maken

Wanneer je een evergreen marketing funnel wilt gebruiken, zou je dit zelf kunnen maken. Programma’s als Mailchimp en ConvertKit bieden je de mogelijkheid om het verzenden van de e-mails automatisch te laten gebeuren. Echter is dat niet het enige dat er bij komt kijken. Zo heb je een landingspagina en salespagina nodig die zijn geoptimaliseerd voor conversies, maar ook advertenties die de juiste doelgroep naar je landingspagina brengt.

Wij hebben veel ervaring met het opzetten van een echte lead magnet. Met doelgerichte advertenties brengen wij de juiste mensen naar een converterende landingspagina, waarna leads goed opgezette mails zullen ontvangen. Uiteindelijk draait zo’n funnel maar op een ding: het verkopen van je product of dienst. En daar zorgen wij voor!

Wil je graag weten hoe wij een evergreen marketing funnel voor jouw bedrijf kunnen inzetten? Neem dan contact met ons op via [email protected] Wij zullen je daarna informeren over de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant