Je website en conversies verbeteren met gebruikersfeedback – stel deze 10 vragen!

vragenlijst gebruiksvriendelijkheid website
Leestijd: 8 minuten

Als je echt in het hoofd van je websitebezoekers wilt kruipen om te weten wat ze daadwerkelijk van jouw website vinden en hoe zij denken dat het beter kan. Duik dan met ons in de wereld van gebruikersfeedback. We geven onder andere 10 voorbeeldvragen voor een vragenlijst om de gebruiksvriendelijkheid van je website te meten

Je wilt namelijk dat mensen een goede ervaring hebben wanneer ze je website bezoeken, en dat geldt al helemaal wanneer jouw doelgroep je website bezoekt. Met goede feedback van jouw websitebezoekers kun je de website optimaliseren om zo nog meer conversies te genereren.

Maar hoe meet je de gebruiksvriendelijkheid van je website? Is het design van de website wel aantrekkelijk genoeg? Klikken de bezoekers waar ze moeten klikken en zijn er nog andere verbeterpunten? In deze blog leg ik je uit hoe je jouw website kunt verbeteren met gebruikersfeedback.

Waarom is gebruikersfeedback zo belangrijk?

Wanneer de bezoekers op je website tegen bepaalde barricades aanlopen, zoals niet-werkende of ontbrekende elementen, bugs of verwarrende ontwerpfouten, kunnen ze gefrustreerd raken en je website verlaten. Waarschijnlijk zullen ze dan de website van een concurrent te bezoeken.

Wij sommen een aantal belangrijke redenen voor je op waarom feedback van je websitegebruikers zo belangrijk is:

  • Een tevreden klant is goedkoper dan zoeken naar een nieuwe;
  • Creëer inzicht in de steeds veranderende behoefte van je klanten;
  • Verbeter de relatie met je klanten;
  • Laat zien dat jouw klanten centraal staan;
  • Versterkte positie ten opzichte van de concurrentie.
vragenlijst gebruiksvriendelijkheid website

Wat wil je weten van bezoekers om jouw website te kunnen verbeteren met hun feedback?

Van één ding zijn we zeker: uiteindelijk beslist de klant altijd en zijn zijn/haar ervaringen doorslaggevend. Het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid en de customer experience is dan ook essentieel voor succes op de lange termijn.

In de e-commerce wereld is het luisteren naar je klant van groot belang. Door gerichte vragen te stellen over de gebruiksvriendelijkheid van je website, zul je snel tot nieuwe inzichten en optimalisaties komen.

Wij hebben een aantal onderwerpen voor je opgesteld die je kunt gebruiken in een vragenlijst of enquête. Deze kan je vervolgens sturen naar je websitebezoekers en klanten. Zo verbeter je jouw website met gebruikersfeedback.

  1. Bruikbaarheid: Hierbij gaat het om of de informatie of functies op een website bruikbaar zijn voor de bezoeker. Leert de gebruiker van je informatie of kan hij of zij op jouw website iets doen wat hij/zij bij de concurrent niet zou kunnen doen? Drie belangrijke vragen die je bij dit punt zou kunnen stellen zijn:
    1. Heb je gevonden wat je zocht?
    2. Werkte alles op onze website voor jou naar behoren?
    3. Is de website volledig toegankelijk?
  2. Gebruiksgemak: Het gebruiksgemak van een website wordt ook wel aangeduid met de term usability. Je zou jezelf de volgende vragen kunnen stellen:
    1. Is er een logische structuur?
    2. Zijn belangrijke producten of diensten snel te vinden?
    3. Hoe eenvoudig is het om tot conversie over te gaan?
    4. Ligt de drempel van je website laag?
  3. Visuele aantrekkelijkheid: Hoe ziet het design van je website eruit? Spreek je de doelgroep aan? Bezoekers zullen een positievere houding hebben tegenover je website, als ze deze visueel aantrekkelijk vinden.

Meer over de visuele aantrekkelijkheid van jouw website voor jouw doelgroep leer je in onderstaande video, een user experience design op jouw website:

10 vragen die je kunt stellen tijdens een enquête of vragenlijst!

Je kunt de bruikbaarheid van je website meten door een enquête te houden over de gebruikerservaring. Om de gebruikerservaring van een website te meten, kunnen er verschillende vragenlijsten worden gebruikt.

Wij hebben gekozen om een eenvoudige vragenlijst, de SUS (System Usability Scale), met slechts 10 vragen/stellingen aan je toe te lichten. De SUS vragenlijst bevat 10 stellingen. Deze kunnen beantwoord worden op een schaal ‘helemaal mee eens‘ tot ‘helemaal niet mee eens‘.

  1. Ik denk dat ik deze website vaak zal gebruiken.
  2. In vind de website onnodig complex.
  3. Ik vond deze website makkelijk te gebruiken.
  4. Ik denk dat ik technisch support nodig heb om deze website te kunnen gebruiken.
  5. Ik vind de verschillende functies op deze website goed geïntegreerd.
  6. Ik vind dat er teveel inconsistentie in deze website zit.
  7. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen snel door hebben hoe ze deze website moeten gebruiken.
  8. Ik vond deze website erg omslachtig te gebruiken.
  9. Ik voelde me zelfverzekerd toen ik deze website gebruikte.
  10. Ik moet veel leren over deze website voordat ik het goed kan gebruiken.

Hoe de gebruiksvriendelijkheid van je website testen?

gebruikersfeedback

De gebruiksvriendelijkheid van je website testen, ook wel een usability test, doe je door middel van een kwalitatief onderzoek. Bij het testen van de usability, laat je gebruikers taken uitvoeren op je website. De gebruiker geeft constant feedback en zo wordt duidelijk waarom bepaalde functionaliteiten wel of niet werken.

Dit vertaalt zich in een lijst met concrete actiepunten om de gebruiksvriendelijkheid en klantbeleving te optimaliseren. De voordelen van een gebruiksvriendelijk website test:

  • Kom erachter waar gebruikers tegenaan lopen;
  • Creëer empathie voor de eindgebruiker;
  • Ontwikkel je producten en/of diensten;
  • Genereer waardevolle aanvulling op kwantitatieve data uit Google Analytics en Hotjar.

Verbeter je website met gebruikersfeedback

meten is weten - Timmermans Media

Door dus onderzoek te doen en antwoord te krijgen op de bruikbaarheid, gebruiksgemak en visuele aantrekkelijkheid van je website, kun je erachter komen welke onderdelen zullen moeten worden geoptimaliseerd.

Het is slim om alle gebruikersfeedback te categoriseren. Zo hou je het overzichtelijk voor jezelf en zie je in één oogopslag waar de meeste gebruikersfeedback over gaat. Na het onderzoeken en analyseren kun je aan de slag gaan met het verbeteren van je website!

Denk je dat je nog wat onderzoeksgegevens mist? We hebben in deze blog niet alle onderzoeksmethoden besproken. Op het internet staan nog andere methoden en voorbeelden om je website te verbeteren met gebruikersfeedback.

Hulp nodig bij het verbeteren van je website met gebruikersfeedback?

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om tot de juiste inzichten te komen en je website te optimaliseren waar nodig is. Vind je het nog lastig of wil je het graag uitbesteden aan experts? Dan kunnen wij jouw website verbeteren op basis van jouw gebruikersfeedback. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Eén reactie

  1. Leuk om eindelijk eens een website te vinden die gaat over het testen van de content i.p.v. de snelheid. Als je googelt op ‘website testen’ of iets dergelijks krijg je negen van de tien keer een lijst met websites waar je voornamelijk je WordPress website op snelheid van laden kunt testen. Die websites zijn er veel! En vaak met lappen tekst.

    De SUS vragenlijst is helemaal nieuw voor mij. Ik ga daar eens goed over nadenken want ik zoek ook ‘content’ testers voor de website. Misschien dit delen op X of zo. Maar eens goed over nadenken dus. Bedankt voor de tip!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.