Je website en conversies verbeteren met gebruikersfeedback

vragenlijst gebruiksvriendelijkheid website
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Als je echt in het hoofd van je websitebezoekers wilt kruipen om te weten wat ze daadwerkelijk van jouw website vinden en hoe zij denken dat het beter kan. Duik dan met ons in de wereld van gebruikersfeedback. We geven onder andere 10 voorbeeldvragen voor een vragenlijst om de gebruiksvriendelijkheid van je website te meten

Je wilt namelijk dat mensen een goede ervaring hebben wanneer ze je website bezoeken, en dat geldt al helemaal wanneer jouw doelgroep je website bezoekt. Met goede feedback van jouw websitebezoekers kun je de website optimaliseren om zo nog meer conversies te genereren.

Maar hoe meet je de gebruiksvriendelijkheid van je website? Is het design van de website wel aantrekkelijk genoeg? Klikken de bezoekers waar ze moeten klikken en zijn er nog andere verbeterpunten? In deze blog leg ik je uit hoe je jouw website kunt verbeteren met gebruikersfeedback.

Het belang van websitefeedback

vragenlijst gebruiksvriendelijkheid website

Wanneer de bezoekers op je website tegen bepaalde barricades aanlopen, zoals niet-werkende of ontbrekende elementen, bugs of verwarrende ontwerpfouten, kunnen ze gefrustreerd raken en je website verlaten. Waarschijnlijk zullen ze dan de website van een concurrent te bezoeken.

Wij sommen een aantal belangrijke redenen voor je op waarom feedback van je websitegebruikers zo belangrijk is:

  • Een tevreden klant is goedkoper dan zoeken naar een nieuwe
  • Creëer inzicht in de steeds veranderende behoefte van je klanten
  • Verbeter de relatie met je klanten
  • Laat zien dat jouw klanten centraal staan
  • Versterkte positie ten opzichte van de concurrentie

Een vragenlijst over de gebruiksvriendelijkheid van je website maken doen je zo

Van één ding zijn we zeker: uiteindelijk beslist de klant altijd en zijn zijn/haar ervaringen doorslaggevend. Het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid en de customer experience is dan ook essentieel voor succes op de lange termijn.

In de e-commerce wereld is het luisteren naar je klant van groot belang. Door gerichte vragen te stellen over de gebruiksvriendelijkheid van je website, zul je snel tot nieuwe inzichten en optimalisaties komen.

Wij hebben een aantal onderwerpen voor je opgesteld die je kunt gebruiken in een vragenlijst of enquête. Deze kan je vervolgens sturen naar je websitebezoekers en klanten. Zo verbeter jeje website met gebruikersfeedback.

  1. Bruikbaarheid: Hierbij gaat het om of de informatie of functies op een website bruikbaar zijn voor de bezoeker. Leert de gebruiker van je informatie of kan hij of zij op jouw website iets doen wat hij/zij bij de concurrent niet zou kunnen doen? Twee belangrijke vragen die je bij dit punt zou kunnen stellen zijn: ‘’Heb je gevonden wat je zocht?’’ & ‘’Werkte alles op onze website voor jou naar behoren?’’.
  2. Gebruiksgemak: Het gebruiksgemak van een website wordt ook wel aangeduid met de term usability. Is er een logische structuur? Zijn belangrijke producten of diensten snel te vinden? Hoe eenvoudig is het om tot conversie over te gaan? Ligt de drempel van je website laag? Denk hierbij aan duidelijke en concrete informatie en structuur.
  3. Visuele aantrekkelijkheid: Hoe ziet het design van je website eruit? Spreek je de doelgroep aan? Bezoekers zullen een positievere houding hebben tegenover je website, als ze deze visueel aantrekkelijk vinden.

Meer over de visuele aantrekkelijkheid van jouw website voor jouw doelgroep leer je in onderstaande video, een ”user experience design” op jouw website:

Website bruikbaarheid meten met een enquête of vragenlijst

Je kunt de bruikbaarheid van je website meten door een enquête te houden over de gebruikerservaring. Om de gebruikerservaring van een website te meten, kunnen er verschillende vragenlijsten worden gebruikt.

Wij hebben gekozen om een eenvoudige vragenlijst, de SUS (System Usability Scale), met slechts 10 vragen/stellingen aan je toe te lichten. De SUS vragenlijst bevat 10 stellingen. Deze kunnen beantwoord worden op een schaal ‘’helemaal mee eens’’ tot ‘’helemaal niet mee eens’’

  1. Ik denk dat ik deze website vaak zal gebruiken.
  2. In vind de website onnodig complex.
  3. Ik vond deze website makkelijk te gebruiken.
  4. Ik denk dat ik technisch support nodig heb om deze website te kunnen gebruiken.
  5. Ik vind de verschillende functies op deze website goed geïntegreerd.
  6. Ik vind dat er teveel inconsistentie in deze website zit.
  7. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen snel door hebben hoe ze deze website moeten gebruiken.
  8. Ik vond deze website erg omslachtig te gebruiken.
  9. Ik voelde me zelfverzekerd toen ik deze website gebruikte.
  10. Ik moet veel leren over deze website voordat ik het goed kan gebruiken.

Gebruiksvriendelijkheid website testen

De gebruiksvriendelijkheid van je website testen, ook wel een usability test, doe je door middel van een kwalitatief onderzoek. Bij het testen van de usability, laat je gebruikers taken uitvoeren op je website. De gebruiker geeft constant feedback en zo wordt duidelijk waarom bepaalde functionaliteiten wel of niet werken.

gebruikersfeedback

Dit vertaalt zich in een lijst met concrete actiepunten om de gebruiksvriendelijkheid en klantbeleving te optimaliseren. De voordelen van een gebruiksvriendelijk website test:

  • Kom erachter waar gebruikers tegenaan lopen
  • Creëer empathie voor de eindgebruiker
  • Ontwikkel je producten en/of diensten
  • Genereer waardevolle aanvulling op kwantitatieve data uit Google Analytics en Hotjar

Verbeter je website met gebruikersfeedback

Door dus onderzoek te doen en antwoord te krijgen op de bruikbaarheid, gebruiksgemak en visuele aantrekkelijkheid van je website, kun je erachter komen welke onderdelen zullen moeten worden geoptimaliseerd.

Het is slim om alle gebruikersfeedback te categoriseren. Zo hou je het overzichtelijk voor jezelf en zie je in één oogopslag waar de meeste gebruikersfeedback over gaat. Na het onderzoeken en analyseren kun je aan de slag gaan met het verbeteren van je website!

Denk je dat je nog wat onderzoeksgegevens mist? We hebben in deze blog niet alle onderzoeksmethoden besproken. Op het internet staan nog andere methoden en voorbeelden om je website te verbeteren met gebruikersfeedback.

meten is weten - Timmermans Media

Hulp nodig bij het verbeteren van je website met gebruikersfeedback?

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om tot de juiste inzichten te komen en je website te optimaliseren waar nodig is. Vind je het nog lastig of wil je het graag uitbesteden aan experts? Dan kunnen wij jouw website verbeteren op basis van jouw gebruikersfeedback. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op [email protected] en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant