Is visuele content beter dan tekst?

video content maken
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Ben jij op zoek naar een contentstrategie die bij jou past? Ben je er nog niet helemaal aan uit of jouw content visueel moet zijn of juist geschreven? Of misschien een combinatie van beide? Het is belangrijk dat je dit duidelijk hebt voor jouw online kanalen, omdat je hier natuurlijk mee het groter publiek probeert te bereiken.

We zullen je uitleggen of visuele content beter dan tekst is, alsook hoe je deze twee soorten content in combinatie met elkaar zou kunnen gebruiken.

Tekst of beeld?

Er is veel veranderd in de wereld van het bloggen en online marketing in het algemeen. De realiteit van vandaag is dat mensen minder snel bereid zijn om een lange lap tekst te gaan lezen. 

Dit omdat we graag ‘snelle’ content consumeren. Binnen één seconde en één klik zit je midden in een verhaal.

Herinner je je de dagen dat je echt ‘in’ een boek kon zitten? Dat je precies leek te zien wat de schrijver bedoelde?

selfie maken met selfie stick

Kinderen kunnen hier over het algemeen sneller komen dan volwassenen. Dit omdat zij minder zijn blootgesteld aan conditioneringen, concepten en andere vormen van ‘ruis’.

Het kost soms ook een beetje moeite om in die ‘zone’ te komen. Ik denk dat voor de meesten van ons geldt dat geëntertaind worden dankzij beeld makkelijker is dan zelf de beelden creëren vanuit een tekst.

Dat vergeten vermogen, onze fantasie … Soms kan dat vermogen tot fantasie een beetje verstoffen door alle snelle content van nu. Maar er is ook zoveel moois wat visuele content ons kan brengen.

En dan nog niet eens te spreken over de mogelijkheden voor content creators! Deze lijken tegenwoordig eindeloos te zijn. Wat een uitkomst voor de creatievelingen onder ons.

Wat bedoelen we met visuele content?

Visuele content is het type content dat wordt gepubliceerd in de vorm van beeld. Denk bijvoorbeeld aan illustraties, foto’s, video’s, animaties, infographics en memes.

Wat is een meme? 

Voor de mensen die geboren zijn voor 1980 en niet vaak blootgesteld worden aan memes … 😉 

In wezen zijn memes grappig bedoelde afbeeldingen en inside jokes die mensen met elkaar delen via social media en andere communicatieplatforms. 

Een meme is een afbeelding (vaak een screenshot) met een klein stukje tekst dat heel duidelijk een specifiek gevoel of een gebeurtenis omschrijft. We zien dat steeds meer bedrijven gebruik maken van memes om zo een breder publiek te kunnen bereiken. Het is daarom goed om dit mee te nemen wanneer je een contentstrategie voor jouw business gaat opzetten.

Visuele content

The sky is the limit wat betreft de creatie van visuele content. Je hoeft ook geen IT’er of superslim te zijn om dit zelf te kunnen maken en publiceren.

Al deze soorten visuele content kun je vrij makkelijk creëren met toegankelijke apps en software. Om ze vervolgens te publiceren op je website of social media kanalen. 

Je kunt ze ook combineren samen met tekst natuurlijk. Best of both worlds. Alles kan elkaar versterken om jouw merk nóg krachtiger neer te zetten. We gaan straks verder over een mogelijke marketingstrategie die bij jou past.

Kijken of lezen?

video content marketing

Veel mensen verkiezen tegenwoordig beeld en/of audio boven tekst. Voornamelijk omdat het tijd bespaart en het ‘makkelijk verteerbaar’ is. Het is namelijk laagdrempeliger om een video aan te zetten dan een boek open te slaan. 

Maar het zou zonde zijn om de waarde van geschreven teksten direct te onderschatten. Zeker omdat er een tijd was dat boekdrukkunst een geschenk uit de hemel leek te zijn.

Heden vs. Verleden

Deze kleine intro leidt direct tot de kern: nu versus toen. Het is denk ik een kwestie van met de tijd mee bewegen. Er was een tijd dat storytellers van dorp naar dorp trokken om hun verhaal te delen met de wereld.

Deze verhalenvertellers of minstreels liepen honderden kilometers. Soms op blote voeten!!! Wat een bikkels. En dit waren geen geboren atleten. Dit waren mensen met een verhaal. En de enige manier om dat verhaal te delen met hun medemens was: te voet. 

De boekdrukkunst

De uitvinding van de boekdrukkunst (rond 1444) was een ongelofelijke mijlpaal in onze geschiedenis. De Duitse verlichtingsfilosoof Georg Christoph Lichtenberg omschreef deze verandering als ‘krachtiger dan de uitvinding van wapens’. 

Hij sprak over de drukperstechnologie als ‘het goddelijke werktuig’. Dit omdat de monopolie op informatietoegang kon worden doorbroken. Georg dacht dat hiermee een einde zou komen aan de censuur die hij destijds kon doorprikken.

De revolutie van visuele content

Als we een paar honderd jaar verder in de tijd springen komen we terecht bij de dag van vandaag. We zitten midden in de revolutie van de zelf geproduceerde, zelf gepubliceerde visuele content.

Bovendien maakt internet het mogelijk om jouw documentatie binnen enkele milliseconden te delen met de hele wereld. Met de hele wereld! 

Dat is moeilijk te beseffen, toch? Nooit eerder was het bereik zo groot en de effort zo klein.

Als je hierbij stilstaat, voel je dan ook hoe bijzonder het is dat wij in deze tijd leven en over deze mogelijkheden beschikken? Wat een geluk en wat een mogelijkheden hebben wij.

Functies voor visuele content

Visuele content is tegenwoordig misschien wel de beste manier om je gedachten aan je publiek over te brengen. Het menselijk brein heeft namelijk de neiging om informatie in beelden waar te nemen. 

Denk bijvoorbeeld aan de tijden dat mensen grotschilderingen maakten. Dit was een perfecte manier om andere mensen van informatie te voorzien. Zo werden nieuwsberichten, uitvindingen en ideeën gedeeld met elkaar. 

Vandaag de dag beginnen kleine kinderen hun cognitieve proces met spelletjes, filmpjes en tekeningen. Visuele content voelt natuurlijk en is comfortabel voor onze geest.

content schrijven

Hoe ontwikkel je nu een contentstrategie die past bij jou?

Het is dus aan te raden om met de tijd mee te bewegen en gebruik te maken van de mogelijkheden wat betreft het maken van visuele content. Hiermee dien jij je publiek het best.

Als je zelf niet handig bent met creëren van visuele content kun je natuurlijk altijd iemand benaderen die dat wel is.

Ben je zelf een echte leesliefhebber en schrijf je graag? Kies dan vooral voor ondersteunende teksten. Je kunt je teksten ook gebruiken voor je videoscript.

Een tip van Timmermans Media:

Let op de eerste regels van je blog 

Zorg dat deze direct iets belangrijks benadrukken. De eerste regels van de tekst zijn het belangrijkst omdat mensen binnen een paar seconden bepalen of ze verder zullen lezen of niet.

Ik merk zelf dat ik de meeste blogposts begin met het omschrijven waarnaar mensen waarschijnlijk voor komen: “Ben jij op zoek naar een contentstrategie die bij jou past?” “ … ” “Lees dan verder!”

Ik denk hier nooit echt over na maar het is best een goed begin al zeg ik het zelf. 😉 Soms is het lastig om de eerste zinnen van je blog te verzinnen en dit is een heel fijne ‘to go to’. 

Je omschrijft waar iemand (naar jouw idee) naar op zoek is en nodigt ze op een vriendelijke manier uit om te blijven lezen. Vervolgens rol je vanzelf in het verhaal. 

De kracht van het beeld

Terug naar de kracht van het beeld! Video content is zo krachtig omdat het een uitstekende manier is om tekstuele inhoud te vervangen zónder het informatieve aspect te verliezen. 

Veel mensen leren zelfs beter aan de hand van visuals dan via tekst.

Kookboeken, reclamefolders, romans … Ze zijn voor het grootste gedeelte vervangen door de komst van visuele content. Denk aan kookprogramma’s, online adds en films. 

Sinds videografie toegankelijk is geworden voor 98% van de wereldbewoners staan de kookboeken, reclamefolders en romans al helemáál onder druk.

Je kunt met een paar handelingen via je telefoon je eigen kookshow, advertentie of film maken en publiceren! 

Betekent dit dat de geschreven tekst is overleden?

Ik denk het niet. 🙂 Er zullen altijd mensen blijven bestaan die boeken, gedichten, of wat voor teksten dan ook ontzettend zullen waarderen. 

Misschien kunnen we dit het best vergelijken met klassieke muziek. Het is niet uitgestorven en dat zal ook nooit gebeuren denk ik. Sterker nog, het is en blijft zeer bemind door een select groepje.

Geschreven teksten zijn misschien minder populair voor de massa, maar méér geliefd onder de liefhebbers.

Dus … tekst of beeld?

Misschien maakt dit dan ook de keuze gemakkelijker: ben jij een echte liefhebber van tekst? Hou dat dan vast, je kunt deze teksten altijd ondersteunen met beeld. Of niet?!

Mocht je echt voor de cijfers willen gaan, voor de resultaten? Dan kun je wél beter kiezen voor beeld en dat al dan niet ondersteunen met tekst.

Wij wensen je heel veel succes tijdens het produceren van je visuele content. Deel het eens met ons. En voor de fanatieke schrijvers onder ons: geen zorgen. Er zullen altijd mensen komen en gaan die geschreven teksten oprecht kunnen waarderen. 

Zullen wij het voor je doen?

Het maken van zowel visuele als tekstuele content kan veel tijd kosten. Daarnaast is ook de nodige ervaring vereist om het te laten slagen. Zullen wij het anders voor je doen? Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op [email protected], bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. Samen kijken we vervolgens naar wat we voor je kunnen betekenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover