Het vervlaamsen van je website – Alles over meertalige websites!

Vervlaamsen van je website
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Je zou zeggen dat de Nederlandse taal niet veel verschilt van de Vlaamse taal. Toch zul je versteld staan van het aantal verschillende woorden en uitdrukkingen die gebruikt worden in de Vlaamse spreek- en schrijftaal. 

Dit maakt het vervlaamsen van je website ingewikkelder dan enkel het aanpassen van enkele woorden. Ik schrijf weleens teksten voor een Belgische makelaar en een Vlaams kledingmerk en ontdekte toen pas hoevéél ‘onbekende’ woorden er worden gebruikt. 

Woorden die op geen mogelijkheid op elkaar lijken. Zoals het Vlaamse woord ‘kleedje’ voor het Nederlandse woord ‘jurk’. Dit kan ervoor zorgen dat de gehele inhoud en het SEO-plan van je webpagina verandert! 

Vandaar dat we een uitgebreide blogpost wijden aan het vervlaamsen van je website. Ga er lekker voor zitten, want we gaan uitgebreid in op de functie van taal, je website meertalig maken en de positieve resultaten hiervan.

De functie van de menselijke taal

Het is misschien interessant om de functie van de menselijke taal te onderzoeken voor we ingaan op de inhoud van dit artikel. De menselijke taal maakt ons bijzonder ten opzichte van andere organismen zoals dieren. Dankzij het gebruik van taal kunnen we talloze gedachten uitdrukken …

We kunnen ons uitdrukken over álle mogelijke onderwerpen, zoals het weer, politiek, gezondheid, het verleden, de toekomst, concepten en ga zo maar door. 

Taal heeft vele functies: het verbindt mensen met elkaar en is er om informatie uit te wisselen. Taal wordt ook vaak gebruikt ter vermaak: het luisteren naar verhalen, het overbrengen van een boodschap door middel van een songtekst enzovoorts. 

Bovendien is taal noodzakelijk in het drijven van handel.

Elke menselijke taal heeft een vocabulaire van tienduizenden (!) woorden, opgebouwd uit enkele tientallen spraakklanken. Dit maakt een mens intellectueel sterk, want kennis is macht. 

Een kind kan een volledige taal leren door zijn ouders te horen praten. Dat is heel bijzonder. Tijdens de basisschoolperiode worden zijn grammaticale vaardigheden versterkt, wat noodzakelijk is om zijn moedertaal beroepsmatig toe te passen wanneer hij ouder is. 

Dieren communiceren op een andere manier. Zij gebruiken over het algemeen enkele tientallen verschillende uitingen. Vaak zijn dit enkel noodzakelijke uitingen om directe problemen (zoals gevaar en voortplanting) te communiceren met zijn soortgenoten.

Taal in het bedrijfsleven

Hoewel we in staat zijn om ons op een gedetailleerde manier uit te drukken – dit is noodzakelijk om een goedlopend bedrijf te runnen – zijn we toch lichtelijk beperkt. Dit komt omdat we over de hele wereld verschillende talen en dialecten gebruiken. 

Met name in continenten zoals Europa en Azië, waar men veel verschillende talen spreekt op een relatief klein grondgebied. In deze gebieden is het belangrijk om jezelf verstaanbaar te kunnen maken als je een grens oversteekt. Niet alleen fysiek – wanneer je op vakantie gaat naar een buurland – maar ook virtueel. 

Marktverbreding dankzij een meertalige-website

Op het web sta je ook sterker wanneer je kunt communiceren met je buurlanden, want dat zorgt voor marktverbreding.

In Oceanië (Australië en Nieuw-Zeeland) en Noord-Amerika (de Verenigde Staten en Canada) gebruikt men overwegend één taal: Engels. Vaak hoeft een websitebeheerder zich niet druk te maken over het meertalig maken van zijn website.

Meertalig = meer bereik

Wil je als Nederlander je bereik vergroten dan zul je je website meertalig moeten maken. Je kunt een Engelse versie van je website maken om internationaal te groeien. Ook kun je je website vervlaamsen om je huidige regio te verbreden. 

Het vervlaamsen van je website…

Deze blog richt zich specifiek op het vervlaamsen van je website. Het vervlaamsen van je website kan leiden tot meer bereik en dus meer sales. Het belang ervan is je nu duidelijk: meer bereik is meer sales. Tijd om ons te richten op hóé je je website meertalig kunt maken.

Vervlaamsen van je website

Wat is een meertalige website?

Zoals de naam al suggereert: een meertalige website is een website met content beschikbaar in meerdere talen. Voor zowel de Vlaamse als de Nederlandse versie gebruik je ook het liefst een aparte URL. 

Twee verschillende talen gebruiken in één blogpost kan namelijk verwarring veroorzaken voor je bezoekers. Ook met betrekking tot SEO is het gebruiken van twee talen in één blogpost niet aan te raden.

Ook zijn we geen fan van het gebruiken van vertaal plug-ins. ‘Waarom niet?’ denk je misschien. Het lijkt een handige (en snelle) oplossing, maar deze geven vaak incorrecte vertalingen. Dat wil je natuurlijk niet, want dat beïnvloedt de kwaliteit van je content. 

Denk aan verkeerd vertaalde woorden, of uitdrukkingen die letterlijk worden vertaald. Google Translate is een geweldig handige applicatie voor globale vertalingen, maar je weet vast wel dat deze teksten zelden foutloos zijn.

Meertalige websites daarentegen, zijn zo ontworpen dat het publiek het gevoel heeft content te lezen geschreven door iemand die zijn moedertaal gebruikt. 

Wat is duplicate content?

Duplicate content betekent dat er op verschillende weblocaties (nagenoeg) dezelfde content is gepubliceerd. Dit is slecht voor je SEO, omdat zoekmachines plagiaat vermoeden. 

Jouw content kan door zoekmachines als duplicate content worden bestempeld door een matige vertaling. Wanneer je slechts enkele woorden in je tekst aanpast tijdens het vervlaamsen van je website bijvoorbeeld.

Duplicate content

Hoe voorkom ik duplicate content?

Je voorkomt duplicate content door het volledig herschrijven van je content. Je volledige tone of voice zal veranderen en dit voorkomt de stempel ‘duplicate content’. 

Kan ik het beste verschillende domeinnamen gebruiken?

Het gebruikmaken van verschillende topleveldomeinen is verreweg de slimste optie! Zo splits je je content namelijk per taal door gebruik te maken van .nl- en .be-adressen. 

Wat is een topleveldomein?

Een topleveldomein – ofwel een TLD – geeft aan op welke regio jouw content gericht is. Denk aan ‘jouwdomein.EU’ of ‘jouwdomein.amsterdam’, ‘jouwdomein.nl’ of ‘jouwdomein.be’ en ga zo maar door. 

Omdat je gebruikmaakt van landspecifieke topleveldomeinen (Nederlands en Belgisch in ons geval) snappen zoekmachines zoals Google en Bing op welk land je content gericht is. In het kader van SEO en gebruiksgemak is dit veruit de slimste keuze.

In onderstaande video leer je meer over TLD’s:

Waarom zoveel moeite doen?

Het kost misschien meer tijd en geld om een meerdere topleveldomeinen te beheren, maar daar tegenover staat dat je je markt enorm kunt verbreden! Van de ruim 11 miljoen Belgen spreekt ongeveer 60 procent de Vlaamse taal. 

Dat zijn dus 6.6 miljoen mensen waar je je op kunt richten dankzij jouw slimme aanpak!

Kies ik voor Nederlands, Vlaams of voor allebei?

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je website enkel in het Nederlands te presenteren. Maar bedenk dan goed dat je misschien een groot aantal Belgische klanten kunt mislopen.

Wanneer een Nederlandse vrouw op zoek is naar een jurk zal zij ‘jurk’ intypen in Google. Een Belgische vrouw zal eerder ‘kleedje’ intypen. Hoewel we elkaar vaak prima kunnen verstaan, gebruiken we toch aanzienlijk veel andere woorden voor dezelfde betekenis. 

Door dit gegeven kun je een grote groep mensen mislopen als je teksten alleen maar in het Nederlands beschikbaar zijn.

kaart belgië

Wil je niet gebruikmaken van .nl én .be?

Als je gebruikmaakt van slechts één topleveldomein, dus niet ’jouwdomein.nl’ én ‘jouwdomein.be’, dan is het belangrijk dat je aan zoekmachines zoals Google duidelijk maakt op welk land je verschillende webpagina’s gericht zijn. 

In je ‘Search Console-account’ kun je dit aangeven voor je SEO in Google. Voor Bing kun je dit aangeven in ‘Webmaster Tools’. Door HTML- en http-header-codes te gebruiken, geef je aan dat een specifieke pagina in het Vlaams is geschreven en dus bedoeld is voor de Belgische markt. 

Het creëren van aparte webpagina’s per taal is geen éénmalig klusje. Het kiezen voor verschillende varianten betekent dat je altijd meertalige content zult creëren en publiceren, anders is je inzet voor niets geweest. Gelukkig hoeft dit je niet te veel energie of geld te kosten.

Wie kan ik inhuren om mijn teksten te laten vertalen?

Er zijn genoeg copywriters en vertalers die jou kunnen helpen met het vervlaamsen van je teksten. Een aantal websites waar je deze freelancers kunt vinden zijn: Upwork.com en Fiverr.com. Ook kun je via Facebook en Instagram lokale schrijvers en vertalers vinden. 

Kwaliteit van de vertaling

De kwaliteit van de vertaling kan bepalend zijn of een bezoeker nog een keer terugkomt om jouw content te consumeren. Neem dit in acht als je overweegt gebruik te maken van Google Translate voor je vertalingen. Het inhuren van een goede freelance vertaler biedt je ongetwijfeld meer kwaliteit.

Subdomeinen, subfolders en combinaties

Een andere optie is het gebruikmaken van subdomeinen, subfolders of een combinatie van subdomeinen en subfolders. Je maakt dan gebruik van één hoofddomein waarmee je al je markten bedient en beheert tegelijkertijd subdomeinen. Bijvoorbeeld ‘nlbe.jouwdomein.com’ of ‘nlnl.jouwdomein.com’. 

Binnen dat domein kun je ook gebruikmaken van subfolders, dat kan er dan zo uitzien: jouwdomein.com/nlnl en jouwdomein.com/nlbe. 

Dit lijkt misschien handig als je niet te veel wilt sleutelen aan je website, maar vanuit een SEO-perspectief is dit niet aan te raden. Google bestempelt jouw content namelijk als Nederlands in plaats van Vlaams als je gebruikmaakt van een .nl-domein. 

Het is in dit geval lastig om aan Google duidelijk te maken dat je ook Vlaamstalige content presenteert. Wanneer je gebruikmaakt van een topleveldomein dat niet specifiek op één land gericht is, zoals .com of .eu, kun je subdomeinen prima overwegen.

Hopelijk heeft dit artikel je mogen informeren wat betreft het vervlaamsen van je website of het meertalig maken van je website.

Zullen wij het voor je doen?

Voor meer informatie over het vervlaamsen van je webshop, het toepassen van SEO-strategieën, het slim marketen van je website of webshop of andere vragen… Stuur vooral een mail naar [email protected] Je krijgt zo snel mogelijk een reactie terug en wij hopen je zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover