fbpx

Zo vind jij de juiste ‘Tone of Voice’ voor je blog!

het schrijven van een blog
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Ben jij een blogger of zou je graag een blog willen starten? Dan is het belangrijk om de blauwdruk van jouw berichten naar de wereld duidelijk te hebben. Ik heb dit artikel geschreven om je te helpen bij het vinden en implementeren van je tone of voice voor je blog. Mocht je een blog willen starten, of je huidige tone of voice willen verbeteren, dan komt dit artikel op het juiste moment. Na het lezen van deze blog zul je helder(der) hebben wat jouw unieke tone of voice is. 

Tone of voice, wat is dat precies?

Je stijl van communicatie noemt men ook wel tone of voice. Jouw unieke tone of voice is bepalend en beschrijft hoe je jouw merk of boodschap met jouw publiek communiceert. Het beïnvloedt hoe mensen jouw berichtgeving ervaren. De tone of voice van jouw artikelen vertegenwoordigt namelijk de persoonlijkheid en waarden van jou als persoon en je blog.

Ben jij degene die jouw publiek wil informeren of entertainen? Of een subtiele combinatie van beide? Ga je graag de diepte in of hou je het liever op de oppervlakte? Het is belangrijk om dit te weten van jezelf. Natuurlijk kan jouw stemgeluid van tijd tot tijd variëren, maar we zoeken een rode draad in je stijl van communicatie. Waarom? Zodat jij iets hebt om aan vast te kunnen houden en zodat jouw lezers weten waar ze aan toe zijn als ze een melding krijgen van je nieuwe blogposts. 

In onderstaande video leer je hoe grote bedrijven omgaan met hun tone of voice. Dit is een mooie manier om te zien hoe jij het ook zou kunnen doen.

Het belang van de juiste tone of voice

Denk aan de meest succesvolle organisaties in de wereld, zoals Apple en Louis Vuitton. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Simpel, consistent en altijd ‘in your face’ is: hun logo. Als jouw blog jouw product is, fungeert je tone of voice als het ware als jouw logo. Het is je blauwdruk, jouw unieke barcode. Wanneer iemand jouw blog leest en weet dat jij de schrijver bent – zonder dat jouw naam vermeld is – heb je een oersterke tone of voice gecreëerd.  

Soms gaat dit organisch. Sommige mensen zijn namelijk geboren met een talent voor communicatie. Wanneer dat niet voor jou geldt, is dat geen probleem. We kunnen samen in kaart brengen wat jouw tone of voice is, zodat je daar altijd op terug kunt vallen. 

Waar rekening mee te houden? 

Om jouw tone of voice te bepalen is het belangrijk om je doel voor ogen te houden. Wat is je intentie met het delen van je blogposts? Wil jij je publiek iets bijbrengen door middel van nieuwsartikelen of onderzoeken? Dan zal jouw tone of voice logischerwijs in de basis informatief zijn.

Vaststellen van je kerndoel

Het bepalen van je kerndoel is dus waar het mee begint. Laten we de voorgaande casus vasthouden en zeggen dat jij door middel van je blogposts je lezers wil informeren over bedrijfsvoering. Je hebt nu helder wat het doel is van het schrijven jouw artikelen.

Informatieoverdracht kan op veel verschillende manieren worden geleverd en jij wilt graag zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw blogs. Dat kan, de virtuele wereld ontploft van hongerige consumenten. Jouw blog zou zomaar een nieuwe hit kunnen worden. En daar hoef je het wiel niet opnieuw voor uit te vinden. Het zit hem vaak meer in de manier van communicatie (tone of voice) dan in de inhoud zelf. Wat maakt jou uniek ten opzichte van je concurrenten?

Persoonlijkheid

Juist! Jouw persoonlijkheid is allesbepalend in het vinden van de juiste tone of voice. Zoek het vooral dicht bij jezelf. Ben je gezegend met een dosis humor? Gebruik dat dan voor jouw (informatieve) blogs. Jouw publiek pikt op wie jij bent, doordat je trouw blijft aan wie je bent in plaats van dat je andere bloggers kopieert. Misschien heb je een lange aanloop nodig voordat jouw blogs het grotere publiek zullen bereiken, maar de kwáliteit van je volgers zal hoog zijn in waarde. Jouw publiek vindt jouw blogs interessant en/of leuk doordat je jouw persoonlijkheid laat doorschemeren in je tone of voice. 

communicatie met klanten

Publiek

Natuurlijk is het ook belangrijk om jouw (ideale) publiek voor ogen te houden. Wat vinden zij interessant? Het publiek waarmee je communiceert bepaalt tot op zekere hoogte ook jouw tone of voice. Speel in op de behoeften van jouw publiek om jouw algehele tone of voice te bepalen en probeer die consistent te hanteren in elke blog die je schrijft. Een consistente tone of voice helpt je om contact met je publiek te maken en te behouden. 

Bepaal je tone of voice en wees consistent 

Vind je het lastig om je tone of voice te vinden? Het helpt om bepaalde kernwoorden op te schrijven. Om je tone of voice in grote lijnen te bepalen is het handig om een aantal kernwoorden op te schrijven. Ik help je een handje door je te laten kiezen tussen een reeks van woorden. Schrijf deze woorden vervolgens voor jezelf op. Grappig versus serieus? Formeel versus persoonlijk? Diep versus op de oppervlakte? Trendy versus eigenzinnig? 

Zodra je jouw ‘kernprofiel’ hebt gedefinieerd kunnen we dit verder kristalliseren. We gaan nu jouw unieke tone of voice bepalen door een drietal kernwoorden te kiezen. Kies drie eigenschappen uit, die jou aanspreken met betrekking tot jouw blog en persoonlijkheid en schrijf deze op voor jezelf:

Zorgzaam, vrolijk, grof, conservatief, gewoontjes, droog, edgy, enthousiast, formeel, vriendelijk, grappig, informatief, feitelijk, nostalgisch, gepassioneerd, speels, professioneel, provocerend, eigenzinnig, respectvol, romantisch, sarcastisch, authentiek, slim, sympathiek, trendy, betrouwbaar, geestig.

Sommige eigenschappen zijn nauw met elkaar verbonden, zoals geestig en grappig. Probeer daarom drie eigenschappen te kiezen die niet synoniem aan elkaar zijn. Als het goed is heb je nu een lijstje met zeven woorden, die de blauwdruk vormen voor jouw unieke tone of voice.  

tone of voice

Toepassen van je tone of voice 

Nu we duidelijk in kaart hebben wat jouw tone of voice-profiel is, kunnen we dit gaan inzetten. Elke keer wanneer je een blog schrijft kun je de zeven kernwoorden erbij pakken om te kijken of je deze woorden terug ziet in jouw geschreven blog. 

Afbeeldingen 

Als je visueel bent ingesteld kunnen afbeeldingen ook sterk bijdragen aan het creëren van jouw unieke tone of voice. Ben jij gek van 9gag en sarcastische/veelzeggende gifs? Implementeer dat dan vooral in jouw blog. Of werk je graag met statistieken en analyses? Gebruik dit om jouw boodschap helderder te maken. Jouw algehele manier van communiceren vormt jouw unieke tone of voice. Het is breder dan woorden alleen.

Evalueer je tone of voice

Ben je al een tijd bezig met schrijven? Dan kan het handig zijn om van tijd tot tijd jouw tone of voice te evalueren. Wanneer je weinig aansluiting voelt met jouw publiek dan kun je dit altijd verbeteren. Er zijn altijd mogelijkheden. Soms is het lastig om in te schatten hoe een lezer jouw artikelen waarneemt. Het kan ontzettend leerzaam zijn om dit op de man af te vragen. Je kunt een poll maken en delen, of je stuurt een virtuele enquête naar je lezers. Op basis van de resultaten kun je jouw tone of voice bijstellen.

Gun jezelf tijd

Niets is definitief. Zelfs de meest succesvolle schrijvers ter wereld hebben jarenlang gepuzzeld met het vinden van hun tone of voice. Denk aan de Amerikaanse Elizabeth Gilbert, bekend van de bestseller Eat Pray Love. Meer dan 10.000.000 verkochte exemplaren! Decennialang schreef zij fictieboeken die niet veel gelezen werden. 

Op een goede dag besloot ze haar wereldreis te documenteren en dat resulteerde in een wereldwijde hit. Al die tijd lag haar talent in de intimiteit die ze creëert met haar publiek. Soms duurt het een aantal jaren voor je jouw ‘unique selling point’ hebt gevonden. Het schrijven van een blog is een leuk en leerzaam proces. Gun jezelf de tijd om te genieten van alle aspecten. 

Hopelijk heeft dit artikel mogen bijdragen om jouw unieke tone of voice te vinden en toe te passen! Heel veel succes en tot de volgende keer.

In onderstaande video leer je meer over hoe je tone of voice kunt toepassen in de communicatie tussen jouw website en bezoekers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover