Toegankelijkheid website testen – Hier moet je op letten!

toegankelijkheid van een website testen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

De toegankelijkheid van je website testen is iets dat door veel mensen vergeten wordt, maar wellicht heel belangrijk voor je kan zijn. Zo kan het zijn dat jouw doelgroep de website helemaal niet als gebruiksvriendelijk ervaart. Ook zullen er altijd mensen met beperkingen zijn die jouw website als interessant zouden kunnen ervaren als deze ook voor hen toegankelijk is. In dit artikel behandelen we hoe jij jouw website toegankelijkheid kan testen en verbeteren. Hierbij geldt: houdt altijd rekening met de voorkeuren van jouw doelgroep. Of de website toegankelijk genoeg is, verschilt per doelgroep. 

Richtlijnen WCAG 2.1 leiden tot hogere conversie percentages

Sinds september 2020 moeten de websites van instanties binnen de overheid en semi-overheid voldoen aan de richtlijnen van de WCAG 2.1. Deze richtlijnen bevatten regels met betrekking tot de principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en Robuust. Ook commerciële websites krijgen de komende jaren te maken met scherpere wet en regelgeving rondom de toegankelijkheid. Het is best een klus om al deze richtlijnen goed te begrijpen en om er vervolgens ook iets mee te doen. Vandaar dat we je in deze blog alvast meer vertellen over hoe je test of jouw website toegankelijk is en hoe je dit kan verbeteren. 

1. Kleur en contrast op jouw website

Voor de leesbaarheid van jouw website is het belangrijk dat er genoeg contrast is tussen de tekstkleur en de achtergrondkleur. Dat is natuurlijk belangrijk voor slechtzienden, maar ook voor bijvoorbeeld kleurenblinden. In Nederland is 8% van de mannen en 2% van de vrouwen kleurenblind. Het is dus goed mogelijk dat ook een deel van jouw doelgroep kleurenblind is, je kan je hiermee dan ook zeker onderscheiden van je concurrenten. 

Overigens hebben ook mensen met gezonde ogen baat bij een goed contrast. Bijvoorbeeld als ze hun scherm op energiebesparing hebben gezet of als ze in omstandigheden werken met veel tegenlicht of lichtinval. Al helemaal nu veel meer mensen via smartphone jouw website/webshop bezoeken, is dit steeds belangrijker. 

Minimale contrasteisen voor maximale toegankelijkheid 

Volgens de richtlijnen van de WCAG begint een goede contrastverhouding bij 4,5:1 voor gewone tekst. 1,0:1 betekent dat iets contrastloos is en 21,0:1 betekent dat iets het maximaal mogelijke contrast heeft. Grotere teksten en dikgedrukte tekst zijn beter leesbaar en hebben daarom een lagere minimale contrastverhouding van 3,0:1. Minimale contrastverhoudingen gelden ook voor elementen in de website zonder tekst, zoals tabellen en grafieken. Hiervoor geldt ook een minimaal contrastverschil van 3,0:1. Wel zijn er een aantal uitzonderingen. Je hoeft je logo bijvoorbeeld niet aan te passen om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de WCAG.

Op internet zijn verschillende (gratis) tools te vinden waarmee je de contrastverhoudingen op jouw website kan testen. 

2. Lettertype vergroten/inzoomen

Mensen met een visuele beperking hebben vaak moeite met het lezen van kleine letters. Het is daarom belangrijk dat gebruikers het lettertype op je website zonder problemen kunnen vergroten. Soms gebruiken zij daarvoor een loepje, maar vaker vergroten ze de letters op de website zelf. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met digitale vergrootglazen in de browser of met vergrotingssoftware. Ook mensen met gezonde ogen hebben soms behoefte aan grotere letters. Bijvoorbeeld als hun ogen vermoeid zijn. Het doet dus ook de ervaring van je bezoekers ten goede!

Het WCAG zegt hierover het volgende: ‘’Alle tekst moet zonder software tot 200% te vergroten zijn, zonder verlies van content of functionaliteit. Captions of afbeeldingen van tekst vallen niet onder dit criterium’’.

Zorg ervoor dat je teksten dus ook na deze met 200% te vergroten nog scherp en volledig leesbaar zijn. Daarnaast is het voor de bezoeker belangrijk dat hij/zij nog makkelijk kan navigeren door de teksten en dat alles nog naar behoren functioneert (knoppen, linkjes, etc.) 

3. Met een toetsenbord navigeren

Veel mensen met een motorische beperking kunnen geen muis gebruiken. Ze zijn volledig afhankelijk van hun toetsenbord, ook voor de navigatie op je website. Ook blinden en slechtzienden maken vaak gebruik van een toetsenbord om snel te kunnen navigeren.

Als je gaat testen is het belangrijk dat je weet hoe mensen met een beperking hun toetsenbord gebruiken. Zorg ervoor dat je dit dan ook weet, zo kan je zelf ervaren hoe die mensen jouw website ervaren. 

Focus op de content

Het is belangrijk dat gebruikers kunnen zien waar de focus van het toetsenbord op de content ligt. Meestal krijgt het gefocuste stukje een omlijning, maar dit is natuurlijk ook mogelijk op een andere manier. Dit kan je volledig zelf bepalen

Hoofdcontent

Zorg er voor dat gebruikers met hun toetsenbord meteen naar de hoofdcontent kunnen springen. Vooral als er boven de hoofdinhoud veel interactieve content aanwezig is.

Beschrijvende links

Zorg ervoor dat linkjes en knoppen goed beschrijven wat er zal gebeuren na het klikken hierop. Door met behulp van een toetsenboord over een website te navigeren, is het lastig alle content om knoppen en linkje te zien. De link of knop zelf moet dus beschrijven wat er zal gebeuren. Maak dus geen gebruik van CTA’s als klik hier en ga verder. 

Automatisch testen van de toegankelijkheid

Er bestaan tools waarmee je jouw website automatisch kunt testen. Belangrijk om te weten is dat je op deze manier slechts een klein deel van de toegankelijkheidseisen kunt testen. Omdat wij vinden dat als je iets op je website gaat verbeteren, je het beter helemaal goed kan doen, gaan we in deze blog niet veel dieper in op deze tools. Mocht je weinig tijd hebben voor het testen van de toegankelijkheid van jouw website, kan zo’n tool een uitkomst bieden.

Natuurlijk is het in dat geval ook mogelijk om het testen en verbeteren van de toegankelijkheid helemaal uit handen te geven!

Toegankelijkheid van jouw website verbeteren met Timmermans media? 

De toegankelijkheid van jouw website kan dus zorgen voor betere conversie percentages. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van jouw doelgroep. Naast het verbeteren van je conversie percentages, bereid je je website ook voor op de toekomst! Wil je jouw conversie percentages optimaliseren en voorbereid zijn op de WCAG? Timmermans Media kan je hierbij helpen. Wij zullen jouw website volledig testen op toegankelijkheid gericht op jouw doelgroep.

Daarnaast kunnen we ook met extra analyses en optimalisatie jouw gewenste conversie percentages behalen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan ook eens onze andere blogs over conversie optimalisatie. Je kunt ons natuurlijk ook een mailtje sturen op [email protected] en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant