Samengestelde woorden gebruik je zo volgens de SEO-regels!

Samengestelde woorden
Leestijd: 10 minuten

Wanneer je een beetje thuis bent in de SEO-wereld, weet je dat je zo veel woorden in je website moet verwerken waar jouw doelgroep naar zoekt. Sommige woorden zijn nieuw of onduidelijk, waardoor niet iedereen weet of je ze aan elkaar moet schrijven. Daarom kun je als eigenaar van een website jezelf afvragen of je voor de beste SEO beter wel of geen samengestelde woorden kunt gebruiken.

Samengestelde woorden

Uiteindelijk zal kwaliteit altijd komen bovendrijven wat content betreft. Wanneer jij hebt bewezen dat je interessante en goed leesbare artikelen levert, zul je jouw publiek vroeg of laat aantrekken en belangrijker nog: behouden.

Twijfel

Dit artikel gaat de diepte in over het gebruik van de juiste keywords, de officiële Nederlandse spelling met betrekking tot samengestelde woorden en over de relatie van dergelijke woorden waar je tijdens het toepassen van SEO mee te maken krijgt.

Heb jij ervaring met het schrijven van blogposts of online artikelen? Dan ben je vast tegen het volgende aangelopen: twijfel tijdens het schrijven van samengestelde woorden. Schrijf je ‘auto ongeluk’ nou los van elkaar of vast? En maakt het überhaupt uit? 

De Nederlandse taal kent veel uitzonderingen, maar als het gaat om samengestelde woorden zijn er weinig uitzonderingen te vinden. Hopelijk mag dit artikel je informeren over het schrijven van kwalitatief hoogstaande teksten en weet je straks precies wat je kan doen als je weer eens twijfelt over de schrijfwijze van een samengesteld woord.

Dit zijn de grammaticale regels met betrekking tot samengestelde woorden

De hoofdregel met betrekking tot samengestelde woorden is dat je twee zelfstandige naamwoorden – die bij elkaar horen – aan elkaar schrijft. Wanneer je een club waar tennis gespeeld wordt wilt omschrijven, schrijf je dus ‘tennisclub’ als één woord.

Toch worden veel woorden los van elkaar geschreven, die eigenlijk aan elkaar horen te staan volgens de regels van de officiële Nederlandse spelling. Dit komt vaak doordat sommige samengestelde woorden er niet logisch uitzien. Sommige samengestelde woorden ogen nogal lang. Daarom kiezen veel mensen ervoor om de twee zelfstandige naamwoorden – die bij elkaar horen – toch los te schrijven. Probeer altijd de officiële regels te volgen als het gaat om samengestelde woorden. Indien je twijfelt kun je altijd een snelle check doen. Hoe precies, lees je een aantal alinea’s verder.

Rood onderstreepte samengestelde woorden?

Wij lezers en schrijvers maken niet alleen fouten, ook gaat het regelmatig mis met tekstverwerkingsprogramma’s zoals Word en Google Docs. De functie van de spellingscontrole is vaak een godsgeschenk als het gaat om typo’s en grammaticale fouten. Echter, de spellingscontroleprogramma’s hebben het niet altijd bij het rechte eind.

Fouten in de spellingscontrole

Vaak worden lange samengestelde woorden rood onderstreept, terwijl dit toch de juiste Nederlandse spelling is. Veel mensen vertrouwen dergelijke spellingscontroles blindelings, maar een ervaren schrijver zal kunnen beamen dat je dit niet altijd kunt doen als je foutloze teksten wilt opleveren.

Hoe weet ik wat de juiste spelling is?

De makkelijkste en snelste manier om erachter te komen of je een woord vast of als twee losse woorden schrijft is om deze website te raadplegen. Op deze website wordt de officiële Nederlandse spelling gehanteerd. Let erop dat niet alle websites die woordenboeken tonen de officiële Nederlandse taal hanteren. 

Jammer genoeg kun je niet álle woorden vinden op woordenlijst.org. Wel zou je een handig trucje kunnen toepassen dat je misschien verder helpt. Bijvoorbeeld: om te checken of ‘bureaustoel’ vast of los van elkaar geschreven moet worden, kun je het woord ‘bureau’ invullen. Wanneer je suggesties ziet verschijnen als ‘bureaulamp’ of ‘bureaublad’ of iets dergelijks, kun je ervan uitgaan dat je volgens de juiste spelling ‘bureaustoel’ ook aan elkaar zou moeten schrijven. 

Hoe gebruik je koppeltekens op de juiste manier?

Je gebruikt een koppelteken (-) wanneer twee klinkers met elkaar botsen. Dit om ‘klank verwarring’ te voorkomen. Auto-ongeluk wordt daarom geschreven met een koppelteken omdat de twee o’s als het ware met elkaar botsen wanneer je deze aan elkaar schrijft.

Een korte uitleg over SEO

De letterlijke vertaling van SEO is ‘Search Engine Optimization’ (zoekmachine optimalisatie). Door middel van het gebruiken van relevante trefwoorden en strategisch opgestelde alinea’s kan een schrijver ervoor zorgen dat een webpagina hoger in de ranglijsten van zoekmachines weergegeven wordt.

Om je teksten te optimaliseren is het belangrijk om rekening te houden met de structuur van je tekst en de zinsopbouw. Het gebruikmaken van strategische koppen en alinea’s is misschien het belangrijkste punt naast het kiezen van slimme keywords. 

Wat is de relatie tussen de juiste spelling en SEO?

Daarnaast is het belangrijk om te letten op spelling en grammatica. Over het algemeen geven zoekmachines prioriteit aan een foutloze inhoud. Dit betekent dat zoekmachines eerder geneigd zijn om jouw webpagina hoger in de ranglijsten te plaatsen wanneer jouw spelling ‘on point’ is. Echter claimt Google zelf weinig verschil te maken tussen teksten met taalfouten in vergelijking met foutloze teksten.

Of Google nu wel of niet rekening houdt met de juiste spelling, een oplettende lezer kan wel afknappen op dergelijke fouten. Probeer dus altijd te letten op grammaticale fouten en typo’s. Ook is er een wisselwerking tussen een slechte gebruikerservaring en SEO. Wanneer een zoekmachine merkt dat websitebezoekers niet lang op jouw pagina blijven door de vele typefouten, zullen ze jouw website minder hoog in de ranglijst plaatsen dan de link naar een goed verzorgde pagina.

De juiste spelling vs. vindbaarheid in zoekmachines

Om je website zo hoog mogelijk in de ranglijst (van bijvoorbeeld Google) te krijgen, is het noodzakelijk om trefwoorden – ofwel keywords – te kiezen met een hoog zoekvolume. Dit betekent dat de door jou gekozen trefwoorden vaak worden ingetoetst door de gebruikers van Google. 

Hoe kies je de juiste keywords/trefwoorden?

Keywords zijn woorden (en woordgroepen) die aangeven waarnaar mensen op zoek zijn. Als tekstschrijver kun je gebruikmaken van populaire trefwoorden. Wanneer je deze veelvuldig in je tekst verwerkt, zullen zoekmachines jouw website hoger in hun ranglijst plaatsen. 

Het is handig om onderzoek te doen naar de juiste trefwoorden. Het is een cruciaal onderdeel van Search Engine Optimization. Een makkelijke manier van snel onderzoek doen is om een aantal letters in de zoekbalk in te typen om vervolgens de meest populaire zoekwoorden te zien. Als je vervolgens weet waar je doelgroep naar op zoek is, kun je je inhoud daarop aanpassen. Je optimalisatie begint dus eigenlijk nog vóór het schrijven van een tekst

Kwaliteit van je tekst

De kwaliteit van een tekst werd een aantal jaar geleden vaak als minder belangrijk beschouwd dan het gebruiken van de juiste keywords met een hoge zoekwoorddichtheid. Tegenwoordig is het belang van een goede (lees: interessante en goed leesbare) tekst enorm gegroeid.

Samengestelde woorden als zoekwoord?

Vaak is het zo dat lange samengestelde woorden als trefwoorden een minder hoog zoekvolume behalen in vergelijking met losse zelfstandige naamwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel schrijft over ‘kantoorartikelen’, zou het kunnen zijn dat er meer mensen op de los geschreven variant zoeken: ‘kantoor’ + ‘artikelen’.  

Losse zoekwoorden verwerken in je tekst

Je zou dus logischerwijs voor een incorrecte spellingswijze kunnen kiezen met als doel meer bezoekers aan te trekken. Toch blijken zoekmachines slimmer te zijn, ze houden rekening met de gedragingen met betrekking tot spelling, zo ook incorrecte samengestelde woorden. Het is dus niet aan te raden om doelbewust voor de verkeerde spellingswijze te kiezen. Dit omdat het er onnodig slordig uit kan zien voor de oplettende lezer. 

Probeer dus altijd de juiste grammaticale regels te volgen en bij twijfel kun je www.woordenlijst.org raadplegen. Kies bovenal je trefwoorden uit op basis van relevantie, dan komt het helemaal goed! Veel succes tijdens het schrijven en publiceren van je artikelen.

Zullen wij jouw website optimaliseren voor zoekmachines?

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen, zodat je jouw website kunt optimaliseren voor vindbaarheid in zoekmachines. Maar lukt het niet? Dan kan Timmermans Media jou helpen om de SEO van je website te verbeteren. Dat doen we met een SEO-strategie die we in overleg zullen uitvoeren.

Wil je de SEO van jouw website laten verbeteren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.