Zijn nepreviews verboden? Alles over e-commerce & nepreviews!

neoreviews verboden
Leestijd: 10 minuten

Je kunt met het plaatsen van positieve reviews een hoop klanten scoren. Maar plaats je een reeks negatieve reviews bij je concurrent, dan kun je ze daar zomaar wegjagen. Maar mag dit wel: zijn nepreviews verboden? 

Het komt vaker voor dan je misschien door hebt. Bovendien gaan er miljoenen – zo niet triljoenen – euro’s om in de markt van de neppe reviews. 

Er is een hoop onduidelijkheid over. Zoals je misschien al hebt vernomen worden er plannen gesmeed om nepreviews te gaan bestraffen. Het desbetreffende wetsvoorstel ligt momenteel op het bureau van de Tweede en Eerste kamer. 

Maar wat staat daar precies in? Ga er lekker voor zitten want wij gaan je precies vertellen wat er gaande is. Straks weet je precies wat er wel en niet mag.

Uitbreidende macht van de overheid

De tentakels van de overheid reiken verder dan de fysieke wereld. Hun macht zie je dan ook steeds vaker terug in de virtuele wereld. 

Het is daarom belangrijk dat jij – als digitale ondernemer – goed op de hoogte bent van alle ontwikkelingen zodat je niet (per ongeluk) in de problemen komt.

Wat zijn neppe reviews?

Neppe reviews zijn onechte reviews die worden geplaatst door de verkoper. Het zijn reviews die geschreven zijn door iemand die het product of de dienst niet daadwerkelijk heeft gebruikt. 

Het gaat met name om beoordelingen die niet afkomstig zijn van consumenten maar direct – of indirect – afkomstig zijn van de desbetreffende bedrijven.

Zo kunnen ze hun eigen product of dienst promoten. Ze komen tegenwoordig zo vaak voor dat het bijna onmogelijk is om een ​​echte recensie voor een product te vinden.

Door wie worden deze nepreviews geschreven?

Ze kunnen worden geschreven door vrienden, familie of medewerkers van het bedrijf. Ook worden onechte negatieve reviews geschreven door concurrenten.

nepreviews verboden

Daarnaast heb je de reviews die geplaatst worden door consumenten die in ruil voor een positieve review te plaatsen een beloning krijgen. Het is verboden om klanten te vragen om een positieve review achter te laten, maar vanwege de invloed die recensies hebben gebeurt dit toch wel. 

Zijn er ook bots die nepreviews kunnen plaatsen?

Ja, nepreviews kunnen ook gegenereerd worden door bots. Bovendien zijn er bedrijven die individuen betalen om deze neppe reviews te laten schrijven. Er zijn veel websites die gemakkelijk geld verdienen door het plaatsen van nepreviews.

Zo heb je voor nog geen 6 euro een zeer positieve ‘authentieke’ Google review. Voor om en nabij 15 euro worden er drie uitstekende reviews over jouw bedrijf geplaatst op Facebook. Omdat de vraag naar positieve reviews enorm is, gaan er daarom miljoenen euro’s in deze markt om.

In welke sectoren komen nepreviews vaak voor?

  • Gewichtsverlies (fitnessapparatuur en afslank-supplementen)
  • Software
  • Leningen
  • Horeca 
  • Online dating
  • Webhosting

Is het plaatsen van nepreviews verboden?

Onlangs besloot het demissionaire kabinet in een wetsvoorstel om het plaatsen van nepreviews te gaan bestraffen. In dit wetsvoorstel staat dat websitebeheerders alle reviews moeten controleren op echtheid voordat ze deze mogen publiceren.

Ook wil het kabinet specifiek het tegen betaling laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen verbieden. Deze nieuwe regels zijn gebaseerd op Europese richtlijnen. 

Waarom is dit wetsvoorstel ingediend?

Het wetsvoorstel is ingediend ter bescherming van de Nederlandse consumenten. Driekwart van de Nederlandse consumenten gebruikt reviews om een weloverwogen productkeuze te maken. 

Maar ook baseren consumenten hun horeca-keuzes op basis van geplaatste reviews. Omdat er momenteel enorm veel nepreviews worden gepubliceerd wil de overheid het plaatsen van nepreviews bestraffen.

Wat is de status van dit wetsvoorstel?

Het wetsvoorstel is momenteel in afwachting van goedkeuring. Het wetsvoorstel is trouwens door demissionair minister Stef Blok en Sander Dekker ingediend. 

Normaal gesproken moet de Tweede Kamer het voorstel beoordelen en vervolgens doet de Eerste Kamer dat. Na goedkeuring komen er specifieke regels en vorderingen op het plaatsen van nepreviews. 

Omdat het plaatsen van nepreviews valt onder ‘het misleiden van consumenten’ kunnen we stellen dat het plaatsen van nepnieuws verboden was vóór de doorvoering van dit wetsvoorstel.

Als het voorstel in beide Kamers wordt goedgekeurd, zullen de nieuwe regels per mei of juni 2022 ingaan. Wij zullen je op de hoogte houden van deze ontwikkelingen.

Welke straffen worden gehanteerd op het plaatsen van nepreviews?

Als je deze nieuwe regels overtreedt kun je een boete of een waarschuwing krijgen. Krijg je een waarschuwing en doe je daar vervolgens niets mee, kan een boete van minimaal 4 procent van jouw jaaromzet in rekening worden gebracht.

wetsvoorstel

Deze boete kan oplopen tot maar liefst 10 procent van de jaaromzet. Indien er geen informatie over de omzet wordt verstrekt kan een boete van maximaal 2 miljoen euro opgelegd worden.

Vallen nep-likes ook onder dit wetsvoorstel?

Ja, neppe likes vallen ook onder dit wetsvoorstel. Onechte positieve aanbevelingen via sociale mediaplatforms – likes – zullen ook worden bestraft als dit wetsvoorstel doorgevoerd wordt.

Regels ter bescherming van de ondernemer

Eerder is er vanuit de horeca gepleit voor een verbod op anonieme reviews. De schade die deze anonieme reviews veroorzaakten bleek ongekend.

Ook willen ondernemers het recht hebben een tegenreactie achter te laten naar aanleiding van een geplaatste review. Helaas zijn deze zaken niet expliciet in het wetsvoorstel opgenomen. 

Hoe weet je als consument of er sprake is van een nepreview?

Dat is moeilijk te zeggen. Het slimste wat je kunt doen is om ook op zoek te gaan naar een betrouwbare bron: denk bijvoorbeeld aan de Consumentenbond. Zo kun je testen of de reviews gebaseerd zijn op de realiteit.

Hoe voorkom je nepreviews als e-commercebedrijf?

Je kunt er als bedrijfseigenaar voor kiezen om enkel reviews te publiceren die geschreven zijn door jouw klanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze de kans te geven te reageren via een speciale link die ze via een e-mail ontvangen. 

Veel bedrijven maken al gebruik van zo’n systeem. Zo voorkom je namelijk negatieve reviews van je concurrent. In onderstaande video kun je hier meer over leren:

Ook kun je alle reviews handmatig controleren. Bijvoorbeeld door het checken van alle IP-adressen. Wanneer een IP-adres verdacht vaak voorkomt kun je ervan uitgaan dat je te maken hebt met fraude.

Maar zoals je je kunt voorstellen kost dit enorm veel tijd. Zeker voor de grotere leveranciers. Zij zullen een andere oplossing moeten bedenken.

Wie gaat er controleren op nepreviews?

De Autoriteit Consument & Markt (afgekort ACM) is de eindverantwoordelijke voor de handhaving. Zij controleren er momenteel al flink op los en deze macht zal zich mogelijk verder uitbreiden.

Wat betekent dit voor jouw e-commercebedrijf?

Mocht de overheid dit wetsvoorstel doorvoeren zul je als digitale ondernemer enorm goed moeten oppassen. Het kan namelijk zijn dat jij gestraft gaat worden voor de handelingen van een ander.

Jij wordt namelijk gezien als eindverantwoordelijke. Je zult de geplaatste reviews moeten controleren of een systeem moeten hanteren waarbij fraude onmogelijk wordt gemaakt.

Hoe zit het met nepreviews in Amerika?

In de Verenigde Staten zijn nepreviews illegaal volgens de consumentenwetgeving. Hierin staat dat websites zoals Facebook en eBay de “verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen dat deze onwettige en schadelijke reviews niet wordt gepubliceerd via hun platforms”.

De regels van ‘The Federal Trade Commission’ (afgekort FTC) zijn van toepassing met betrekking tot het plaatsen van nepreviews. Je bent in overtreding als je ervoor kiest te betalen voor neprecensies. De FTC beboet overtreders.

Conclusie

De conclusie van deze blog is dat jij als online ondernemer heel alert moet zijn op de authenticiteit van je reviews. Na het invoeren van het huidige wetsvoorstel zullen bedrijven die gebruikmaken van nepreviews flink worden bestraft.

Ook mag je klanten niet dwingen of chanteren met kortingen in ruil voor een positieve review of een like. Dit wordt ook bestempeld als fraude. 

Je kunt dit voorkomen door kwaliteit van de bovenste plank aan te bieden. Op die manier roep je de positieve reviews op een legale manier over je af. 

Wij zijn ervan overtuigd dat je zonder neppe reviews een succes kan zijn. Daarnaast wensen je heel veel succes – en plezier – tijdens het ondernemen.

Zullen wij het voor je doen?

Wil je meer weten over dit wetsvoorstel? Of heb je hulp nodig met betrekking tot marketing om je e-commercebedrijf te promoten? Twijfel dan niet en stuur een mail naar info@timmermansmedia.nl, Matt komt dan zo snel mogelijk terug op jouw brandende vraag.

Voor nu heel erg bedankt voor het lezen van deze blog en we zien je graag terug bij een volgende! Bekijk ook eens een eerder geschreven artikel. Je vindt hier alles over marketing, crypto en het beheren van een e-commercebedrijf.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.