Last van negatieve publiciteit? 5 tips om ermee om te gaan!

Negatieve publiciteit
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on reddit
Share on telegram

Sommige mensen claimen dat elke vorm van publiciteit – dus ook negatieve publiciteit – goed is voor de zaken. Is dat ook zo? En hoe ga je om met negativiteit rond je reputatie?

We gaan het allemaal behandelen in deze blog.

Volgens de Dikke Van Dale;

betekenis publiciteit

Vanuit marketingoogpunt is publiciteit het overbrengen van informatie aan het grote publiek. De gepubliceerde informatie kan nieuws zijn, informatie over een product of zelfs een informele social media post. 

Het belangrijkste doel van publiciteit is om bepaalde informatie binnen de kortst mogelijke tijd onder zoveel mogelijk mensen te verspreiden.

Verschil tussen reclame en publiciteit

Een groot verschil tussen ‘reclame’ en ‘publiciteit’ is dat je over het algemeen betaalt voor het maken van reclame, terwijl je publiciteit ontvángt.

Publiciteit kan worden verkregen via gedrukte media (kranten, tijdschriften, tijdschriften enz.), televisie, radio, e-mail, websites en sociale media zoals Facebook, Twitter en blogs. 

Sommige andere middelen, zoals openbare toespraken, seminars en workshops, worden ook gebruikt als publiciteitsinstrumenten

Publiciteit kan in dit digitale tijdperk grofweg worden ingedeeld in offline publiciteit en online publiciteit. Online publiciteit wordt gedaan met behulp van elk op internet gebaseerd platform en alle andere zijn offline publiciteit.

Positieve en negatieve publiciteit 

Het is algemeen bekend dat wanneer er een groot evenement plaatsvindt, het brede publiciteit trekt. Want, wanneer er iets opmerkelijks gebeurt willen de meeste mensen dit weten.

Wanneer het evenement een succes is geworden zal het (veel) positieve publiciteit ontvangen. Dit is natuurlijk gunstig voor de festivalorganisatie. Gunstig voor de reputatie van de organisatie en potentiële klanten zullen eerder geneigd zijn om de volgende keer ook van de partij te zijn.

Negatieve publiciteit


Als het festival géén succes bleek, ontvangt het bedrijf of de festivalorganisatie waarschijnlijk wat negatieve publiciteit. Negatief omdat het het imago van het bedrijf schaadt. De kans is groot dat potentiële klanten niet langer geïnteresseerd zullen zijn en misschien verliest het bedrijf zelfs trouwe klanten.

Dit is de reden waarom zoveel bedrijven negatieve publiciteit vrezen. Niemand wil zijn klanten kwijtraken of schade ervaren aan zijn reputatie, logisch.

Je kunt behoorlijk in de put belanden wanneer negatieve publiciteit aan de oppervlakte komt… 

Maar als het dan toch een keer gebeurt… Door eigen toedoen of door het toedoen van buitenaf ontvangt jouw bedrijf negatieve publiciteit. Hoe ga je daar nou het beste mee om?

Wij hebben 5 tips voor je op een rijtje gezet hoe jij het beste met negatieve publiciteit kan omgaan!

Tip 1: Raak niet in paniek

Wanneer je geconfronteerd wordt met negatieve publiciteit, handel dan niet vanuit paniek. Dat je de paniek in je lijf voelt is misschien onoverkomelijk maar de handelingen die je vervolgens gaat verrichten zouden niet vanuit die paniek moeten komen.

Waarom?

Omdat paniek misschien wel de slechtste raadgever is die er bestaat. Je lichaam en geest staan even op ‘error-modus’, dat is niet de meest ideale staat van zijn om een zinnige actie te verrichten.

In plaats daarvan: probeer te kalmeren. Het is toch al gebeurd, je kunt er op dit moment weinig aan doen.

Tip 2: Erken je fouten

Als de negatieve publiciteit te wijten is aan een fout aan jouw kant, geef het dan toe in plaats van te proberen de fout te verdoezelen. Dit is zó belangrijk! 

Niet iedereen is in staat om sorry te zeggen. En sommige mensen zeggen sorry zonder dat ze het menen. Neem daarom even de tijd om je verantwoordelijkheid écht te nemen. Soms duurt dat even, we zijn uiteindelijk allemaal maar mensen met onze gebreken.

Misschien zit je de eerste uren na het zien van de negatieve publiciteit nog in de aanval, dat is in sommige gevallen ook wel een natuurlijke eerste reactie. Maar wil je de impact van de negatieve publiciteit minimaliseren, durf dan ook volledige verantwoordelijkheid te nemen voor jouw aandeel in het verhaal.

Respect

Ik weet niet hoe jij in het leven staat, maar ik heb altijd veel respect voor mensen die de verantwoordelijkheid voor hun ‘falen’ kunnen nemen. Dat toont een ontwikkeld karakter en dapperheid. 

Liever geen sorry dan een fake sorry!

afbeelding sorry

Een fake sorry is wat mij betreft nóg irritanter dan iemand die geen sorry kan zeggen! Op het moment dat je je excuses niet écht meent, als je het alleen zegt om weer geaccepteerd te worden door je publiek… Zeg dan niets.

Bijvoorbeeld:

“Het spijt me dat ik jou dit gevoel heb gegeven”

In plaats van:

“Sorry, ik had het beter op een andere manier kunnen zeggen.”

Dit zijn twee compleet verschillende soorten van sorry. Maakt het uit? Ja.

De eerste uitspraak suggereert dat de schade die jouw woorden hebben aangericht, volledig bij de ontvanger ligt. De ontvanger is te gevoelig, daar ligt ‘de fout’.

De tweede uitspraak toont oprechte verantwoording en betrokkenheid. Wat mij betreft ben je veel stoerder als je verantwoording neemt voor je daden en uitspraken. 

Maakt de manier waarop je sorry zegt echt allemaal zoveel uit?

Ja, dat maakt uit. Misschien niet voor iedereen, maar voor mensen die oprechtheid en integriteit belangrijk vinden maakt het heel veel uit. Hiermee kun je je reputatie nog verder de afgrond in duwen óf juist uit het slijk halen. 

Tip 3: Corrigeer je fout(en)

Als er echt iets mis is gegaan, corrigeer je fout en voorkom dat dit nog een keer gebeurt. Door er alles aan te doen om het probleem op te lossen, zien mensen dat je wederom je verantwoordelijkheid neemt. 

Tip 4: Erken slachtoffer(s)

Onderdeel van verantwoordelijkheid nemen is het erkennen van de schade die je slachtoffers hebben ondergaan. Zij zullen het op prijs kunnen stellen wanneer je hun leed erkent, ook al was de schade nog zo klein.

Wat je ook doet, probeer geen slachtoffer van jezelf te maken! Niemand zit te wachten op een pity-party, tenzij de negatieve publiciteit een kwestie van smaad of laster is natuurlijk. Daar komen we zo op.

Tip 5: Je vaste klanten als uithangbord

Tevreden en vaste klanten zijn de grootste troef van elk bedrijf. Hun mening kan een enorm positief effect  teweegbrengen. Bij het omgaan met negatieve publiciteit zijn je loyale klanten vaak het beste tegengewicht.

Daarom is het belangrijk om je klanten altijd goed te blijven behandelen. Die loyaliteit zorgt misschien voor het positief bestrijden van negativiteit rondom je merk. 

Testimonials

Positieve reviews in video-vorm worden ‘testimonials‘ genoemd. In onderstaande video kun je zien hoe jij tevreden klanten om testimonials kunt vragen.

Tot slot, wat doe je als er over je bedrijf gelogen is?

Smaad (het opzettelijk aantasten van iemands eer of goede naam) is kwalijk en strafbaar. Laster is kwaadspreken, het toepassen van leugenachtige praktijken. Wanneer jouw bedrijf de dupe is van smaad en/of laster kun je de volgende stappen ondernemen:

Juridisch advies inwinnen

Heeft de negatieve publiciteit veel schade aangericht en klopt er niets van de verwijten? Dan kun je het beste een jurist, advocaat of juridisch adviseur benaderen. Het zou zomaar kunnen zijn jullie samen de schade (volledig) kunnen verhalen bij de aanrichter. 

Jouw reactie op de negatieve publiciteit

Wanneer je het slachtoffer bent van smaad of laster is het belangrijk dat je iets van je laat horen. Je kunt jezelf in dit geval verdedigen door middel van een persbericht, social media post of interview. In dit geval is voor jezelf opkomen je enige optie, laat vooral niet over je heen lopen.

Stilte na de storm

Of de negatieve publiciteit terecht of onterecht is, het is altijd vervelend… Maar zoals bij elke vervelende periode in je leven: het lijkt misschien voor eeuwig te duren, maar er komen altijd weer nieuwe kansen aan om er wat van te maken! De dag dat je je weer prettig voelt komt eraan, hou nog even vol!

En als de vlammen eenmaal gedoofd zijn, is het tijd om je imago opnieuw op te bouwen, zodat je publiek de negatieve publiciteit zal vergeten. 

Conclusie

Voor iemand die vurig op zoek is naar bekendheid en niet huivert voor een klein schandaal – je kunt vast wel een paar namen verzinnen – is negatieve publiciteit zo gek nog niet. Door controversiële dingen te doen of te zeggen kun je veel mensen bereiken.

Maar voor de meeste mensen geldt toch wel dat negatieve publiciteit een smet is die ze graag voorkomen. Als jij of je bedrijf ‘in the picture’ staat dan is het bijna niet te voorkomen… Je zult gedurende je carrière vast een keer last hebben van negatieve publiciteit.

Blijf sterk!

Probeer die klap zo goed mogelijk te incasseren. Handel niet vanuit paniek en praat met mensen die je écht vertrouwt. Zij zullen er voor je zijn ondanks je besmette reputatie. (Je kunt dan ook goed zien wie je echte vrienden zijn, en wie niet.)

Dat is het ding ook met naamsbekendheid, populariteit en popcultuur: het is zo grillig. Het ene moment ben je ‘hot stuff’ en vervolgens ben je uit de mode. Het is allemaal zo relatief (lees: stelt niet zoveel voor)! Laat jezelf niet gek maken door de opinie van de menigte. 

De meeste mensen herhalen slechts wat het overgrote gedeelte van de (sub)cultuur zegt. Hun mening stelt dus weinig voor en dat weten ze zelf ook wel. 🙂

Neem wel je verantwoordelijkheid als je een bedrijfsfout hebt ondergaan of wanneer je iets gezegd hebt of gedaan wat niet door de beugel kan! Want dat is de sleutel naar het opbouwen van een schone reputatie. 

We maken allemaal fouten, so don’t be too hard on yourself!

Zullen wij het voor je doen?

Zo, dat was het dan weer voor deze blog. Heb je nog vragen over (negatieve) publiciteit of andere marketing gerelateerde onderwerpen? Twijfel dan niet en stuur een mail naar [email protected], dan komt Matt zo snel mogelijk terug op je vraag.

Voor nu nog een fijne dag en tot de volgende blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant