Jouw lezers emotioneel raken? 5 schrijftips!

lezers laten lachen
Leestijd: 9 minuten

Hoe schrijf je teksten die lezers emotioneel raken? Schrijvers (en makers in het algemeen) willen altijd iets met hun content bereiken. Je wilt bijvoorbeeld iemand vermaken door middel van een korte anekdote. Of je wilt iemand aanzetten tot een actie.

In de meeste gevallen wil je een emotionele reactie triggeren bij je lezers. Als je licht informerende teksten (zoals deze) schrijft, is het fijn als je lezers iets voelen tijdens het lezen van jouw woorden. 

Die menselijke verbinding is vaak het geheime ingrediënt waardoor mensen jou en jouw woorden zullen onthouden. En daarom is het fijn wanneer je iemand emotioneel kunt raken. 

Bovendien kunnen jouw woorden troost, herkenning of humor bieden aan iemand die dat misschien net nodig heeft. Een emotie is eigenlijk een soort intern feedbacksysteem dat op zijn beurt vaak leidt tot een actie. Super krachtig dus.

Waarom is het belangrijk om jouw lezers emotioneel te raken?

Laten we eerste eens dieper ingaan op waarom het belangrijk is de lezers van jouw teksten emotioneel te raken. We hebben het hier, voor de duidelijkheid, over teksten waar je iets mee wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een tekst waarmee je de lezer iets wilt laten kopen of zich ergens voor wilt laten inschrijven.

Op het moment dat mensen een vorm van emotie voelen, zijn ze eerder geneigd om een bepaalde handeling uit te voeren.

Dit is niet hetzelfde als manipulatie. Het is namelijk belangrijk dat je oprecht bent, en geen valse beloftes doet.

Wil je jouw lezers emotioneel raken? Lees dan verder want hier komen de 5 tips die jou hierbij zullen helpen. Bekijk je liever een filmpje? Dan raden we je aan om onderstaande video eens te bekijken.

Tip 1: Kom oprecht over 

Een van de krachten van het hebben van een groot empathisch vermogen is dat je snel door iemand zijn onzin heen prikt. Jij prikt zo door overdrijvingen en leugens heen. Het is een soort sensor die altijd aanstaat.

Gebruik daarom nooit neppe emoties omdat er altijd mensen zijn die daar zo doorheen prikken. 

Oprechtheid is key

We zien weleens content voorbijkomen waarin de maker heel duidelijk een emotie speelt of sterk overdrijft. Er is wat mij betreft geen grotere afknapper dan dat. Want je geloofwaardigheid stort in als een kaartenhuis en er is veel voor nodig om die opnieuw op te bouwen. 

Dat wil je natuurlijk niet, toch? Je wilt met je content je (klanten)relaties juist versterken. Daarom is het belangrijk om nooit te spelen met emoties die niet echt zijn. 

Tip 2: Overdrijf niet

In het verlengde van tip 1 over oprechtheid is deze tip ook het benoemen waard: overdrijf niet. Tenzij de uitspraak duidelijk bedoeld is als hyperbool. 

Een hyperbool is de spreekwoordelijke overdrijving waarbij het overduidelijk is dat het gaat om een overdrijving. Je kunt een hyperbool inzetten om je verhaal kracht te geven. Bijvoorbeeld:

  • Het applaus was oorverdovend.
  • Hij werd bedolven onder de complimenten.
  • Zij kwam om van de trek en at voor een heel leger.

Een hyperbool is alleen effectief wanneer je lezers begrijpen dat je een hyperbool gebruikt. Bij het gebruiken van een hyperbool is het namelijk niet de bedoeling om je lezer te misleiden maar om de omvang van een gebeurtenis of een emotie te versterken.

Tip 3: Gebruik emoties die je kent

Oké, nu weet je wat je beter niet kunt doen: het inzetten van on-oprechtheid en overdrijvingen. Maar wat kun je wél doen om je lezers emotioneel te raken?

Begin klein

Denk jij dat je een gevoelloos wezen bent omdat sommige mensen huilen bij een Merci-reclame terwijl je zelf niets voelt? Dat betekent nog niet dat jouw hart van steen is.

Misschien grinnik je bij het zien van een sarcastische meme terwijl een ander die beeldspraak niet begrijpt. Dat is ook gevoel! 

Je kunt jouw (sarcastische) humor inzetten om jouw lezers emotioneel te raken. De kunst is om dat op een treffende manier te doen.

In een ongedwongen setting zal dit vanzelf gaan. Wanneer je met je vrienden bent bijvoorbeeld. Je hebt waarschijnlijk zelf niet in de gaten hoeveel humor jullie toepassen zonder dat je het doorhebt. 

Humor neemt vaak veel ruimte in, in gesprekken. Wanneer je jouw soort humor kunt identificeren kun je het vervolgens beter toepassen in je teksten. De praktische tip is om je hiervan bewust te maken zodat je het vervolgens kunt toepassen in de teksten.

lezers emotioneel raken

Tip 4: Stel jezelf kwetsbaar op

Zo zie je maar dat je emotie ook heel subtiel kan toepassen. Een waterval aan tranen of een grinnik: het zijn allebei emoties. Je zult jezelf kwetsbaar op moeten stellen om je lezers emotioneel te kunnen raken. 

Een grap of verhaal kan niet begrepen of niet gelezen worden. Dat is een beetje pijnlijk. Daarom zijn we soms geneigd om maar niets te zeggen of om het op de oppervlakte te houden. 

Onze comfortzone is wat dat betreft eerder een vijand dan een vriend als het gaat om creativiteit en communicatie. De dappere maker gaat ervoor en accepteert de mogelijke ‘afgang’. 

Veel mensen vinden het echter juist stoer wanneer iemand zich kwetsbaar opstelt. Dit zorgt ervoor dat deze mensen je ondersteunen en ook meegaan in het verhaal dat je verteld.

Tip 5: Beeld en gevoel

Deze laatste tip gaat over de kracht van het inzetten van het gevoel en de verbeelding van je lezer. Je nodigt je lezers als het ware uit om mee te gaan in jouw verhaal. Dit kan alleen wanneer je iemand de tools geeft om dit te kunnen doen. Videomakers gebruiken beelden om een gevoel over te brengen. Vaak versterkt door begeleidende muziek. Beeldend kunstenaars gebruiken kleuren en vormen, of juist loze ruimte.

Schrijvers gebruiken taal om gevoel over te brengen. Je kunt met je woorden zo veel teweeg brengen. Wanneer je een scenario schetst kun je dit op een basale manier doen door enkel de gebeurtenis te beschrijven.

Je kunt er ook voor kiezen om heel specifiek in te zoomen op – voor het oog – nutteloze details die er niet zoveel toe lijken te doen. Maar deze details kunnen er juist toe leiden dat jouw lezer zich daardoor in jouw wereld waant. 

Je maakt het je lezer op deze manier gemakkelijk om zich over te geven aan het verhaal. Je lezer is er als het ware bij. Hij zal zich identificeren als hoofdpersoon of staat er als betrokken toeschouwer bij.

Dit geldt trouwens niet alleen voor fictieve verhalen maar ook voor feitelijke gebeurtenissen. Hoe gedetailleerd je iets kunt omschrijven, hoe dichter je bij het gevoel van je lezer zult komen. 

Je hoeft dus geen ‘Merci-reclame tactieken’ te gebruiken om je lezers emotioneel betrokken te laten zijn. De kracht zit hem in je oprechtheid en in de kunst van het beeldend vertellen.

Zullen wij het anders even doen?

Het schrijven van teksten kun je zelf doen, maar vergt veel tijd en aandacht. Zullen wij het anders voor je doen? Timmermans Media weet alles conversie optimalisatie en het schrijven van teksten die jouw lezers emotioneel raken.

Ben je benieuwd naar hoe we dat doen? Bekijk dan de website van Timmermans Media of neem snel contact op via info@timmermansmedia.nl.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.