Wil je leads genereren via Instagram? Lees hier alle uitleg en tips voor het beste resultaat!

leads genereren via instagram
Leestijd: 8 minuten

Leads genereren via Instagram is een van de mogelijkheden om meer verkopen te realiseren. In de praktijk zijn er namelijk tientallen manieren waarop je leads zou kunnen genereren. Wanneer je er voor hebt gekozen om leads via Instagram te genereren, ben je bij het juiste artikel aangekomen. Wij leggen hier uit hoe je zo veel mogelijk leads uit Instagram kunt halen.

Wat wordt er met leads en leadgeneratie bedoeld?

Je hoort vaak de term leads en leadgeneratie in de wereld van internet marketing. Leads zijn de contactgegevens van personen die hun gegevens met jou gedeeld hebben. Deze gegevens kun je als bedrijf gebruiken om je producten of diensten te verkopen met bijvoorbeeld e-mailmarketing.

Echter zul je wel een manier moeten vinden waarop je aan deze leads komt. Het genereren van leads wordt leadgeneratie genoemd. Er zijn verschillende manieren waarop je leads kunt generen. Zo kun je mensen zich laten inschrijven voor de nieuwsbrief op je website. Maar ook is het mogelijk om via Instagram leads te genereren. Vervolgens kun je de leads die je via Instagram hebt verzameld gebruiken voor de verkoop van je producten en diensten.

Hoe kun je leads genereren via Instagram?

Om leads te genereren via Instagram heb je altijd een website nodig. Het is namelijk niet mogelijk om leads direct uit Instagram te halen. Gelukkig hoeft het geen ingewikkelde website te zijn. Een pagina met wat tekst en een formulier is al goed genoeg. Het echte werk vind namelijk op Instagram plaats.

Tips 1: Leads genereren met een gratis weggever

Net zoals je op een website kunt doen, kun je ook via Instagram leads genereren door iets gratis aan je volgers te geven. Dit kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, een filter of een fysiek boek. Het is echter wel altijd belangrijk dat de gratis weggever waardevol is. Eigenlijk moet deze zo waardevol zijn dat mensen er voor zouden betalen. In dat geval kunnen mensen hem namelijk niet laten liggen.

Post in je tijdlijn en in je stories over de gratis weggever en overtuig je Instagram volgers dat ze dit niks kunnen missen. Vervolgens kun je volgers via de link in je bio naar een landingspagina leiden waar ze hun gegevens kunnen achterlaten om de gratis weggever toegestuurd te krijgen.

Tip 2: Maak gebruik van een win-actie

Iedereen vindt het leuk om iets te winnen of ergens korting op te krijgen. En dat kun je inzetten om leads te genereren. Maak je volgers via Instagram duidelijk dat je een win-actie geeft waarbij je een van je producten of diensten gratis gaat weggeven.

instagram leads

Het is belangrijk dat jouw volgers iets kunnen winnen wat met jouw business te maken heeft. Alleen op die manier krijg je namelijk volgers die geïnteresseerd in jouw producten en diensten zijn, waardoor de kans op een latere aankoop dus ook groter is. Stel dat je camera’s verkoopt en een fiets gaat weggeven, zullen geen camera-fans, maar fiets-fans zich aanmelden voor jouw win actie. De leads die je dan genereert zijn dan ineens niet meer zo waardevol voor jouw bedrijf.

Bij een win-actie is het belangrijk dat je volgers een aantal handelingen laat uitvoeren voordat ze kans maken. Laat ze altijd je Facebook pagina liken, zodat je meerdere platformen hebt waarop jij iemand kunt bereiken. Stel dat Instagram ooit wegvalt, heb je altijd nog een following op Facebook.

Ook is het belangrijk dat mensen die willen deelnemen jouw pagina op Instagram volgen, je posts liken en een reactie achterlaten. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw berichten ook zichtbaar worden voor mensen die je nog niet volgen. Vervolgens laat je volgers klikken op de link in de bio, waarna ze op een pagina met contactformulier uitkomen, zodat ze hun gegevens kunnen achterlaten.

Waarom zou je leads genereren via Instagram?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je leads wil genereren via Instagram. De belangrijkste reden is voor veel bedrijven dat ze graag conversies via Instagram willen maken. Deze leads moeten dan natuurlijk eerst omgezet worden naar conversies.

Dat zou je kunnen doen door middel van een sales funnel. Bij een sales funnel moeten leads verschillende stappen doorlopen om uiteindelijk een aankoop te doen. Er zit een hele techniek achter zo’n marketing funnel.

Op het moment dat leads op een mailinglijst staan, kun je deze personen verschillende mailtjes sturen. In de eerste mailtjes leg je uit wat het probleem is dat jij had, en wat deze persoon ook heeft (als je een goede mailinglijst hebt, weet je precies waarom deze personen op je mailinglijst staan). Via deze manier zullen leads zich dus gaan herkennen in het probleem dat wordt geschetst.

instagram

In de volgende mailtjes leg je uit hoe jouw product of dienst dit probleem heeft opgelost. De leads maken hier dus voor het eerst kennis met jouw producten of diensten. In de mailtjes die hierna volgen, bouw je meer vertrouwen op. Vervolgens zul je in het laatste mailtje de lead aanzetten om een aankoop te doen. Dit doe je door de lead door te verwijzen naar een landingspagina die geoptimaliseerd is voor conversies. Op deze landingspagina moet de lead uiteindelijk een aankoop doen.

Gemiddeld maakt iemand een aankoop bij het 7e contactmoment. Daarom bestaat een sales funnel vaak uit ongeveer 7 mailtjes. Deze mailtjes worden allemaal verstuurd via mailing-software als Mailchimp of Mailblue.

Zullen wij voor jou leads genereren via Instagram?

Het genereren van leads via Instagram is niet altijd zo even makkelijk. Soms kan het veel tijd, geld en moeite kosten om leads te kunnen genereren. Daarom helpen wij bedrijven graag met het genereren van leads via Instagram. Voor ons is het namelijk een stuk makkelijker, omdat wij hier veel ervaring mee hebben.

Wij hebben ervaringen met het genereren van leads, via zowel Instagram als andere platformen. Door onze doelgerichte aanpak kunnen we ook jouw bedrijf helpen met het genereren van leads en conversies.

Wil je jouw Instagram laten beheren door Timmermans Media om meer leads te genereren? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.