Hoe Influencer Marketing jouw bedrijf kan helpen te groeien!

influencer
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Het feit dat marketing vrijwel overal aanwezig is in de online wereld (zichtbaar en verkapt) is een drastische verandering ten opzichte van decennia geleden. Marketing kwam aan het begin van de 20e eeuw in opkomst en werd vrij subtiel ingezet. Sinds die tijd heeft marketing verschillende stadia doorlopen. Reclame-uitingen in de vorm van spotjes op de televisie zijn jarenlang een dominante manier van marketing geweest. 

Langzaam is dat geëvolueerd tot influencer marketing, waarbij de influencer de sleutel is geworden tot het grotere publiek. Wil jij meer weten over influencer marketing, de rol van een influencer agency en de verschillende manieren van campagne voeren? Pak dan iets te drinken en ga lekker zitten om dit artikel te lezen. Na het lezen van deze blog ben jij helemaal op de hoogte over het concept influencer marketing. 

De functie van marketing 

Marketing bestaat uit het creëren van het product of een service, het identificeren van mogelijke kopers en het promoten van het product of de dienst door middel van een marketingplan. Er bestaan drie primaire doelen in marketing, namelijk: het lokaliseren van je doelgroep, de aandacht trekken van deze groep mensen en tot slot de uitnodiging om je potentiële klanten je product of service te laten kopen. 

Tegenwoordig wordt influencer marketing veelvuldig ingezet door grote en kleine bedrijven. Dit omdat het een ijzersterke marketingtool is geworden: er gaan op dit moment miljarden euro’s in om! Voorheen gold dit voor de traditionele media zoals radio en televisie. Een reclamespotje voor een grote televisiezender op een tijdstip met een hoge kijkdichtheid kon makkelijk oplopen tot € 25.000,- per 30 seconden. 

Waar mensen voorheen voornamelijk beïnvloed werden via televisie, radio en billboards, geldt dat vandaag de dag voor sociale media platforms. Bedrijven zijn zich hiervan bewust en willen hun potentiële klanten graag bereiken. Influencers kunnen fungeren als visitekaartje voor hun merk, en daar wordt dus gretig gebruik van gemaakt. Het is een populaire wisselwerking tussen influencers en bedrijven, omdat samenwerkingen kunnen leiden tot flinke stijgingen in het aantal verkopen.

influencer marketing op instagram

Wat zijn influencers precies?

Een influencer is iemand die de macht heeft om de (aankoop)acties van zijn/haar volgers te beïnvloeden. Wat influencers vooral invloedrijk maakt, is hun grote aanhang – following – op sociale media platforms. Er zijn influencers in vele vormen en maten. Denk aan een Instagram-model, dat zich vooral focust op het delen van esthetisch mooie foto’s en het delen van mode-inspiratie. Of een blogger die zijn specifieke kennis deelt via zijn website. Of denk aan een vlogger, die door video’s op YouTube met haar volgers communiceert. 

Binnen elke branche zijn er invloedrijke influencers te vinden. Ook worden muzikanten en acteurs geregeld benaderd voor influencer marketing. Ook zij hebben dankzij hun talent een achterban gecreëerd. Hun opgebouwde reputatie als expert in hun vakgebied kan evengoed interessant zijn voor een merk. 

Wat is influencer marketing precies?

Influencer marketing is een combinatie van oude en nieuwe marketingtools, waarbij de influencer een dienst of product aanbeveelt aan zijn/haar volgers. Influencers hebben namelijk de macht om het koopgedrag van volgers te beïnvloeden door gesponsorde content te delen. De macht om het koopgedrag van volgers te beïnvloeden ontstaat door de status van de influencer, het aantal volgers, autoriteit, kennis of de relatie met hun volgers. 

Over het algemeen bestaat een influencer marketingcampagne uit een eenmalige of een reeks (verkapte) reclame-uitingen vanuit de influencer. Sommige samenwerkingen met influencers zijn minder direct, bijvoorbeeld: een merk kan een influencer benaderen om een event bij te wonen. Wanneer de influencer dit deelt met haar volgers levert dit naamsbekendheid op. 

Zoals met veel dingen in het leven geldt ‘kwaliteit boven kwantiteit’. Dit kun je ook betrekken op influencer marketing. Een influencer met een groot bereik levert niet per definitie meer sales op. Het is namelijk belangrijk dat de influencer de schakel is tussen een potentiële klant en niet een willekeurige individu. Om een passende match te vinden zal een bedrijf onderzoek moeten doen of láten doen door een influencer marketingbureau. 

Influencer marketingbureaus / influencer agencies

De rol van een influencer marketingbureau – ofwel een influencer agency – is het beheren van campagnes van begin tot eind. De primaire focus is het maken en uitvoeren van de meest effectieve campagnes per bedrijf door samen te werken met een influencer, die het beste past bij het merk of product. Vervolgens wordt er een op maat gemaakt plan bedacht om aan de specifieke behoeften van het merk te voldoen.

Een influencer agency fungeert als schakel tussen een bedrijf en een influencer en focust zich voornamelijk op het realiseren van lucratieve samenwerkingen. Het marketingbureau is (mede)verantwoordelijk voor het realiseren van campagnedoelen. De relatie tussen een merk en een influencer marketingbureau is gebaseerd op vertrouwen, reputatie en resultaten. Influencer marketingbureaus stellen de behoeften van hun klanten voorop en zorgen ervoor dat campagnes tot een succes worden gebracht. 

Veel van het werk van een influencer marketingbureau vindt plaats achter de schermen, waarbij een campagnestructuur wordt gecreëerd, geoptimaliseerd en tarieven en contracten worden opgemaakt. Vaak heeft een marketingbureau direct contact met de influencers waarmee ze samenwerken, en weten ze per campagne precies welke influencer ze het beste kunnen inzetten.

Influencers staan dan een bepaald percentage van hun verdiensten af in ruil voor een efficiëntere, meer creatieve en strategische manier van samenwerken met bedrijven. Ook besparen ze een hoop tijd door niet op zoek te hoeven gaan naar samenwerkingen en onderlinge communicatie zoals onderhandelen. Ook maken influencer agencies het voor bedrijven gemakkelijker. Zij nemen de gehele communicatie op zich en bedenken eventueel nieuwe campagnes. Dit scheelt een hoop tijd en energie waardoor bedrijven bereid zijn om hiervoor te betalen. 

selfie maken met selfie stick

Influencer marketingcampagnes 

Een influencer marketingcampagne wordt vaak gevormd door een merk of marketingbureau om naamsbekendheid te creëren. Van gesponsorde Instagram-posts tot jarenlange samenwerkingen als ambassadeur voor een merk, influencer marketingcampagnes zijn er in alle soorten en maten. 

Er zijn dus vele manieren waarop merken de invloed van influencers kunnen gebruiken om het publiek zo effectief mogelijk te kunnen bereiken. Een veel voorkomende manier van campagne voeren is een simpele vermelding op het sociale mediakanaal van een invloedrijke influencer. Denk aan een foto op Instagram waarbij de influencer een product promoot. Hieronder nog een paar voorbeelden van influencer marketingstrategieën:

Gesponsorde content

Zoals benoemd in de vorige alinea is gesponsorde content in de vorm van een simpele vermelding een van de meest gangbare manieren van reclame voeren. Als merk betaal je een influencer om ervoor te zorgen dat je product of service wordt vermeld op de blog of op het sociale kanaal van een influencer. Denk aan een foto voor Instagram of een gesponsorde video op YouTube. De prijzen voor dergelijke campagnes kunnen behoorlijk variëren. Een merk betaalt minder voor een gesponsorde foto dan voor een video, omdat de influencer meer tijd kwijt is aan het creëren van een video dan aan het maken van een foto. Maar de grootste afweging in het bepalen van een prijs per reclame-uiting hangt af van het aantal volgers per influencer. 

Affiliates 

Affiliate marketing wordt veel gebruikt in de online wereld. Ook komt het veelvuldig voor in de ‘influencer business’. Als merk creëer je een unieke verkooplink voor een influencer, die deze deelt met haar volgers. De influencer heeft er baat bij om het product of service te promoten, omdat zij een bepaald percentage ontvangt over de opbrengst van de verkochte producten.

Kortingscodes 

Deze manier van campagne voeren lijkt op affiliate marketing, maar het is nét iets anders. Als merk geef je influencers een unieke kortingscode voor je product of dienst die zij vervolgens aanbieden aan hun volgers. Soms wordt een influencer uitbetaald in de vorm van een commissiepercentage per verkocht item en soms wordt er een vast bedrag per actie afgesproken.

Merkambassadeurs

Een andere manier van campagne voeren is het werken met ‘merkambassadeurs’. Influencers kunnen zich opstellen als ambassadeur voor een bepaald merk, product of dienstverlening. Zij worden dan voor een lange periode het gezicht en delen met regelmaat content om hun volgers bekend te maken met het desbetreffende merk. Zij worden ook vaak als host aangewezen tijdens events of zijn presentatrice/presentator voor een serie video’s.

Gifting 

Gifting als marketingcampagne is het geven van gratis producten of diensten aan een influencer. Dit komt vaker voor bij beginnende influencers en is een gangbare manier van reclame maken. Een influencer ontvangt dan gratis producten in ruil voor een recensie of vermelding op hun sociale media kanaal/kanalen. Een hotel kan gebruikmaken van deze manier van marketing door een influencer gratis accommodatie aan te bieden in ruil voor een vermelding op een sociale media platform.

Onderlinge samenwerkingen

Gast-posting’ of ‘co-creatie’ wordt voornamelijk toegepast door (beginnende) influencers onder elkaar. Influencers werken samen door content te creëren die op beide kanalen worden getoond, waardoor hun bereik verdubbelt. Dit kunnen gelijkwaardige vloggers zijn die samen een video maken voor YouTube. Of denk aan bloggers die artikelen schrijven voor elkaar en die vervolgens gepubliceerd worden op elkaars website. 

Winacties

Wedstrijden, winacties en ‘giveaways’ worden regelmatig ingezet op YouTube en Instagram. Influencers nodigen hun volgers of lezers uit om deel te nemen aan een dergelijke actie om naamsbekendheid te creëren voor het merk waarmee zij samenwerken. 

Kortom, er zijn vele vormen van het voeren van influencer marketingcampagnes. Sommige merken of marketingbureaus bedenken nieuwe concepten, die perfect aansluiten bij de influencer en een merk. Je hoeft als bedrijf niet te beschikken over een miljoenenbudget om reclame te maken. Dankzij de opkomst van influencer marketing kan ieder bedrijf op een unieke manier aandacht krijgen. Hopelijk heeft dit artikel je mogen informeren over de ‘ins and outs’ over influencer marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover