Hoe vaak posten op Instagram als bedrijf?

Instagram post
Leestijd: 8 minuten

Hoe vaak je moet posten op Instagram als bedrijf is voor veel bedrijven niet duidelijk. Hierdoor kunnen bedrijven echter veel klanten mislopen. Een Instagram-account van een bedrijf dat al een tijd niet actief is geweest, kan slecht overkomen op de bezoeker. Mensen kunnen hierdoor de betrouwbaarheid in twijfel trekken.

Een Instagram pagina dat consistent en veel post brengt echter een stuk meer vertrouwen over aan de bezoeker en zorgt voor meer interactie met je volgers. Wanneer je vervolgens je berichten op het juiste moment plaatst, kun je deze interactie zelfs nog groter maken. Het is daarom erg verstandig om goed na te denken over hoe je je Instagram account inzet voor je bedrijf.

Zo vaak moet je posten op Instagram als bedrijf

Hoe vaak je moet posten op Instagram als bedrijf hangt erg af van het soort bedrijf dat je bent. Over het algemeen gezien moet je als bedrijf minimaal 2 tot 3 keer per week een bericht op Instagram plaatsen. Zo blijf je up to date en kun je engagement met je volgers opbouwen. Het kan ook zijn dat het verstandiger is om vaker van 2 tot 3 keer per week een bericht te plaatsen. Dit is erg afhankelijk van de niche waar je als bedrijf zijnde in zit. In sommige niches is het normaal om minimaal 3 berichten per dag te plaatsen.

Doe concurrentie onderzoek

Je kunt op een simpele manier weten hoe vaak je een bericht op Instagram zou moeten posten. Hiervoor zul je concurrentie onderzoek moeten doen. Volg hiervoor al je 10 beste concurrenten op Instagram en doe onderzoek naar hun gedrag op Instagram. Hoevaak plaatsen zij een bericht? En op welke tijd doen ze dat? Zorg ervoor dat je patronen gaat herkennen en leg dit vast.

Wanneer je concurrenten gemiddeld 1 keer per week een bericht op Instagram plaatsen, is het de bedoeling dat jij hier beter in wordt. Plaats in dit geval zelf 2 tot 3 foto’s per week op Instagram. Plaatsen je concurrenten 1 bericht per dag op Instagram? Dan is het slim om zelf 2 berichten per dag op Instagram te posten.

Instagram post

Wanneer kun je het beste een bericht posten?

Over het algemeen gezien zijn er drie tijden waarop je het beste een Instagram bericht kunt posten. Dit is om 8.00, 17.00 en 22.00 uur. Op deze manier bereik je mensen voordat ze naar hun werk/school gaan, wanneer ze weer terug komen van hun werk of school, en net voordat ze gaan slapen.

Maar om zeker te weten wanneer jouw bedrijf het beste een bericht kan posten op Instagram, is het verstandig om goed naar je doelgroep te kijken. Analyseer je doelgroep door middel van een doelgroepanalyse. In deze doelgroepanalyse zul je er achter moeten komen wanneer je doelgroep het actiefst is. Vervolgens ga je je Instagram posts op deze momenten inplannen.

Stel nou dat je doelgroep pubers op de middelbare school zijn. Over het algemeen zijn zij tussen 9.00 en 15.00 op school, en hebben ze tussen 12.00 en 13.00 pauze. In dit geval is het slim om te posten op Instagram rond 8 uur in de ochtend (voor school), 12 uur in de middag (in de pauze) en 7 uur in de avond (na het avond eten). Dit zijn de tijden dat deze doelgroep waarschijnlijk het meest op social media zit.

Test je doelgroep

Wil je zeker weten wanneer je doelgroep op Instagram actief is? Voer dan een test uit! Post op verschillende momenten op de dag, en kijk wanneer je bericht het meest geliked wordt. Vervolgens kun je zelf een indeling maken voor wanneer jij het best een bericht op Instagram kunt plaatsen.

Tegenwoordig kun je ook de statistieken van je Instagram berichten bekijken. Door middel van deze statistieken kom je erachter wanneer en op welk tijdstip je volgers het bericht hebben bekeken of geliked. Zo krijg je een duidelijk inzicht in wanneer je volgers actief zijn, waardoor je ook weet wanneer jouw bedrijf actief zou moeten zijn op Instagram!

Waar moet een goede Instagram post aan voldoen?

Om je concurrentie voorbij te kunnen gaan, zul je een kwalitatief Instagram account moeten hebben. Er zijn verschillende eisen waaraan een goede Instagram post zou moeten voldoen:

  • Maak gebruik van pro-actief taalgebruik, zodat degene die je bericht bekijken zich aangesproken voelen om een actie uit te voeren;
  • Wees specifiek in wat degene zou moeten uitvoeren na het bekijken van je bericht. Een duidelijke Call To Action is key voor Instagram marketing;
  • Maak gebruik van genoeg en juiste hashtags. Hierdoor zal je bericht een stuk beter gevonden worden door het publiek dat je probeert te bereiken. Wij raden aan om tot 25 hashtags te gebruiken als je Instagram account nog minder dan 1000 volgers heeft. Wanneer je account meer dan 1000 volgers heeft kun je beter maximaal 3 tot 4 hashtags gebruiken;
  • Vraag mensen om je bericht te liken of er op te reageren. Hierdoor verhoog je de interactie met je volgers (en potentiële klanten).

Instagram berichten automatisch posten

Nu je weet hoe vaak je moet posten op Instagram als bedrijf, is het tijd voor de volgende stap. Het kan zijn dat je niet op ieder moment van de dag tijd hebt om een Instagram bericht te posten op je account. Gelukkig zijn er genoeg tools die je hiermee kunnen helpen. Via deze tooling kun je de inhoud van je bericht instellen, en wanneer dat moet worden gedaan. De bekendste tool hiervoor is Hootsuite.

Hootsuite

Met Hootsuite kun je via een dashboard verschillende social media accounts tegelijk aansturen. Hootsuite biedt ondersteuning voor LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, Google+ en Pinterest.

Via Hootsuite kun je automatisch berichten laten plaatsen op zakelijke Instagram accounts; dit hoeft dus niet meer handmatig! Dit is ideaal wanneer je meerdere zakelijk accounts beheerd of wanneer je geen berichten kunt plaatsen op het moment dat je doelgroep actief is.

De prijzen voor Hootsuite starten van €25,- per maand. Voor deze prijs krijg je 1 account waarop je 10 social media profielen kunt aansturen en een onbeperkt aantal berichten kunt inplannen. Wanneer je wilt beginnen met Hootsuite, kun je hier heen gaan:
https://hootsuite.com/

hoe vaak posten op instagram

Zullen wij het anders even voor je doen?

Het onderhouden van je Instagram kanaal kun je zelf doen, maar ook volledig laten uitbesteden. Timmermans Media weet alles over Instagram en bied daarom ook onderhoud van Instagram pagina’s aan.

Wil je jouw Instagram door Timmermans Media laten beheren? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

2 reacties

  1. Gi=oedemiddag,

    Ik had een vraagje, we zijn zelf bezig met het opstarten van een ig account. Maar hoeveel storys is nou het beste? 1,2,3,4,5,6? wanneer blijven mensen kijken en wanneer drukken ze sneller weg.

    1. Hey Puck,

      Dat ligt een beetje aan de niche, de concurrentie en de inhoud van de stories. Probeer altijd net wat meer te plaatsen dan de concurrentie doet. Maar zorg er wel voor dat je ook daadwerkelijk wat toevoegt, en dus waarde creëert. Plaats dus geen stories om maar stories te plaatsen. Daar zitten veel volgers niet op te wachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.