Zo gebruik je krachtige tussenkoppen (die SEO-proof zijn)!

krachtige tussenkoppen
Leestijd: 11 minuten

Wanneer je een tekst schrijft, wil je natuurlijk de aandacht van de lezer pakken. Daarvoor heb je, naast een interessante tekst, ook goede titels en tussenkoppen voor nodig.

In deze blog duiken we in de wereld van de tussenkoppen, ofwel headers. Wat zijn tussenkoppen precies? En hoe kun je krachtige tussenkoppen inzetten om jouw SEO-strategie nog effectiever te maken?

Waarom zou je krachtige tussenkoppen gebruiken?

Kort gezegd doe je dit voor je lezers en voor jezelf. Het gebruiken van tussenkoppen zorgt voor een prettige leeservaring omdat je je content overzichtelijk presenteert. Ook maak je het zoekmachines makkelijker om jouw webpagina voor de juiste mensen zichtbaar te maken. 

Zoekmachines (zoals Google) gebruiken deze tussenkoppen (headers) om heel vluchtig je pagina te onderzoeken om vervolgens te bepalen hoe ze je content kunnen rangschikken en kunnen aanbevelen.  Het gebruik van de juiste koppen is daarom een essentieel onderdeel van je SEO-strategie. 

Wat zijn tussenkoppen precies?

Tussenkoppen zijn eigenlijk een soort wegwijzers of hoofdstukken die jouw lezers door je artikel leiden. Zij geven aan waar een paragraaf over gaat. Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten.

De meeste lezers zullen je content eerst scannen om een ​​idee te krijgen waar de tekst over gaat om vervolgens te beslissen of/welke delen van de tekst ze gaan lezen. Het vluchtig scannen van jouw headers helpt je lezers bij het maken van die keuze. 

Het scannen van je tekst wordt aanzienlijk moeilijker als deze geen koppen bevat. Bovendien nodigt het niet uit om een lange lap tekst zonder variatie in lettergrootte te lezen. De meeste mensen zullen hierop afknappen. 

Wil je meer te weten komen over headings en subheadings? Dan is onderstaande video wat voor jou.

Het inzetten van de juiste tussenkoppen

Wat is de beste manier hoe je je tussenkoppen kunt inzetten? Er zijn twee dingen waar je op kunt letten: ten eerste is je structuur belangrijk. Ten tweede is het zaak om je zoekwoorden (keywords) te gebruiken in je kopteksten met betrekking tot SEO.

Gelukkig zijn er hulpprogramma’s die je hierbij kunnen helpen. Yoast SEO bijvoorbeeld. Dit programma kan je in beide gevallen helpen. In de ‘leesbaarheidsanalyse’ wordt gecheckt hoe je je koppen onderverdeelt. Of dat logisch gebeurt als het ware. In de SEO-analyse controleert het of je je hoofdtrefwoord/keyword hebt gebruikt. 

Wanneer je een artikel in WordPress schrijft, zie je meestal verschillende ‘niveaus’ van koppen in de teksteditor. ‘Kop 1’ tot en met ‘Kop 6’. 

Ook Word, Docs en veel andere schrijfsoftware bieden je de mogelijkheid om te kiezen voor tussenkoppen: Kop 1 tot en met Kop 6. Of, als je de Engelstalige versie gebruikt: Heading 1 tot en met Heading 6.

Achter de schermen worden deze koppen/headers omgezet in HTML-heading tags: <h1> tot en met <h6>. Daarom heb ik het vanaf nu over H1 tags, H2 tags enzovoort. Dit is de verwijzing naar de onderliggende HTML-code.

Wat zijn HTML-codes precies?

HTML staat voor: ‘HyperText Markup Language’. Dit zijn codes die worden gebruikt om een ​​webpagina en de inhoud ervan te structureren. Je content wordt als het ware gestructureerd in een reeks alinea’s, tussenkoppen, afbeeldingen, gegevenstabellen enzovoorts.

De meeste tekstschrijvers en copywriters zitten niet echt diep in de wereld van het coderen en programmeren. Wij voeren de koppen in zonder precies te weten wat er vervolgens gebeurt wanneer je je tekst publiceert.

Wanneer we bijvoorbeeld kiezen voor ‘Kop 2’ weten we dat dit eigenlijk een HTML-code is. Deze code zorgt ervoor dat de opmaak van deze tekst anders wordt weergegeven dan de overige tekst. 

Bovendien reageren zoekmachines anders op een tussenkop dan op je normale tekst. Zoals eerder benoemd: zoekmachines scannen je koppen vluchtig om te bepalen waar je content over gaat. Zo kunnen ze je webpagina beter rangschikken en aanbevelen. 

krachtige tussenkoppen seo

H1-, H2- en H3-tags uitgelegd

De eerste drie koppen/headers worden veruit het meest gebruikt: de H1, H2 en H3 tags. Elke header heeft weer een andere functie.

Wat is een H1 tag?

Je kunt H1 tags gebruiken om te laten zien waar je artikel of blogpost over gaat. Het moet wel uitnodigend genoeg zijn voor je lezers om ook op de link te klikken. Het gebruiken van cijfers helpt hierbij.

Blogposts met H1 tags zoals ‘Top 10 Europese citytrip bestemmingen’ of ‘5 tips om van je onkruid af te komen’ scoren bijvoorbeeld hoog.

Voor SEO-redenen is het aan te raden om je hoofdtrefwoorden/keywords te gebruiken in je H1 tag. De meeste SEO-tools zullen dit ook aangeven tijdens het invoeren van je H1 tag.  Zorg er ook voor dat jouw pagina maar één H1-tag bevat.

Wat is een H2 tag?

H2 tags worden gebruikt als tussenkoppen voor je tekst. Je kunt deze beschouwen als afzonderlijke hoofdstukken die ervoor zorgen dat je verhaal overzichtelijk blijft.  

Als je het tactisch aanpakt, bevatten je H2 tags (net zoals je H1 tag) de door jou uitgekozen keywords/trefwoorden. Zo maak je het zoekmachines nog gemakkelijker om jouw tekst te categoriseren.

Wat is een H3 tag?

H3 tags verdelen je hoofdstukken in aparte paragrafen. Zo kun je je tekst nóg overzichtelijker presenteren aan je lezers. Je kunt specifieke punten definiëren voor meer duidelijkheid. Zoals wij zojuist hebben gedaan: 

H1, H2 en H3 tags uitgelegd’ is een H2 tag. De ‘Wat is een H1 tag?’, ‘Wat is een H2 tag?’ en de ‘Wat is een H3 tag?’ zijn H3 tags. H3 tags zijn essentiële toevoegingen wanneer je een lange H2-paragraaf geschreven hebt. Zo komt je lezer makkelijker door je tekst heen.

Om het voor je op te sommen:

  •  H1 = Belangrijkste trefwoorden/keywords + het onderwerp (waar de algemene post over gaat).
  •  H2 = Hoofdstukken met vergelijkbare trefwoorden/keywords als de H1 tag.
  •  H3 = Subcategorieën om je tekst verder op te splitsen om de leesbaarheid te bevorderen.

Vind je het lastig om te begrijpen wat deze tags zijn en hoe je ze gebruikt? In onderstaande video wordt het nog eens duidelijk uitgelegd.

Het gebruik van headings

Hieronder lees je hoe je headings het best kunt gebruiken.

Hoeveel H1 tags moet ik gebruiken?

De algemene vuistregel is het gebruiken van slechts één H1 tag. Wanneer je meerdere H1 tags gebruikt, maak je het voor Google lastig om te begrijpen waar de tekst over gaat, en zul je minder hoog scoren in de zoekresultaten.

Het hebben van meerdere secties per blogpost maakt je tekst makkelijker leesbaar. Elk aspect van je tekst kan het beste (zoals eerder benoemd) zijn eigen H2 tag bevatten. Hoeveel dit er moeten zijn hangt af van de lengte van de tekst en natuurlijk de inhoud ervan. 

Hoeveel H2 tags moet ik gebruiken?

Hoeveel H2 tags je kunt gebruiken is dus afhankelijk van de inhoud en de lengte van je tekst. Maar om je een handje te helpen kunnen we een simpel voorbeeld geven:

Als je bijvoorbeeld een blog schrijft met als H1 tag: ‘10 tips hoe je mos kunt bestrijden’ kun je het beste je tekst onderverdelen in 10 H2 tags. Elke H2 tag omschrijft dan een individuele tip. 

Vervolgens kun je gebruikmaken van H3 tags om elke tip nog duidelijker te omschrijven en om de leesbaarheid te bevorderen. Voor een artikel van 1000 woorden kun je 3 tot 6 H2 tags gebruiken bijvoorbeeld. Dit is slechts een richtlijn, natuurlijk kun je ook afwijken van deze getallen.

Hoeveel H3 tags moet ik gebruiken?

Wederom is er geen vast aantal H3 tags. Dit hangt sterk af van de lengte en de inhoud van je tekst. Voor een artikel van 1000 woorden met 5 H2 tags, kun je bijvoorbeeld 7 tot 10 H3 tags gebruiken. Natuurlijk kun je ook afwijken van dit getal, dit is slechts een voorbeeld.

Het doel voor het gebruiken van H3 tags is het opsplitsen van je tekst waardoor de alinea’s verder worden onderverdeeld. Dit bevordert nogmaals de leesbaarheid van je tekst.

Het gebruiken van H4 tags, H5 tags en H6 tags

Je kunt ook H4, H5 en H6 tags gebruiken. Dit is minder gebruikelijk en niet altijd even praktisch. Je kunt namelijk ook doorslaan in het gebruiken van tussenkoppen waardoor je tekst chaotisch wordt. 

Wanneer je een artikel van 10.000 woorden schrijft is het gebruiken van H4 tags, H5 tags en eventueel H6 tags wel handig. Dit bevordert dit de leesbaarheid en overzichtelijkheid van je tekst. Je kunt dieper op de materie ingaan.

Wanneer je een artikel van slechts 1000 woorden schrijft zul je in de meeste gevallen geen gebruik hoeven te maken van H4 tags, H5 tags en H6 tags.

Hoe schrijf ik krachtige SEO-proof tussenkoppen?

Gebruik voor SEO-proof tussenkoppen vooral duidelijke omschrijvingen. Met andere woorden: kom direct ter zake én beantwoordt vervolgens ook de tags met de juiste informatie. Dit is belangrijk want je wilt je lezers niet misleiden.

Gebruik ook de zoekwoorden/keywords in deze omschrijvingen om je SEO-strategie krachtiger te maken. Probeer dit wel op een natuurlijke manier toe te passen. Het moet niet onlogisch klinken.

Zullen wij het anders even doen?

Het schrijven van converterende e-mailteksten kun je zelf doen, maar vergt veel tijd en aandacht. Zullen wij het anders voor je doen? Timmermans Media weet alles conversie optimalisatie en het schrijven van converterende e-mailteksten.

Ben je benieuwd naar hoe we dat doen? Bekijk dan de website van Timmermans Media of neem snel contact op via info@timmermansmedia.nl.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.