Google Web Stories – Wat is het en waarom is het belangrijk voor jouw SEO?

google zoekmachine
Leestijd: 9 minuten

Het lijkt wel alsof er iedere dag nieuwe SEO-regels en -tips bijkomen. Dat komt doordat de technologische wereld continu in verandering is. Het duurt niet heel lang meer en we kunnen ook gebruik maken van Google Web Stories. In dit artikel leggen we je uit wat Google Web Stories is en hoe belangrijk Google Web Stories voor je SEO gaan zijn. Zo ben je helemaal voorbereid op wat er gaat komen!

Wat is Google Web Stories? Een korte uitleg…

Google Web Stories zijn een type AMP-pagina’s die je kan maken voor berichten op jouw website. Google Accelerated Mobile Pages (AMP pagina’s) is een project dat Google is gestart zodat pagina’s sneller op mobiel geladen kunnen worden. Het is nieuwe web standaard vanuit Google die het laden van pagina’s extreem versneld.

De Google Web Stories zien er ongeveer hetzelfde uit als de stories die te vinden zijn op verschillende social media platformen zoals Instagram en Facebook. Waarschijnlijk heb je deze feature op social media in populariteit zien groeien en nu speelt ook Google in op deze trend. Een mooie kans om als early adapter hier met jouw business op in te spelen dus!

Beschouw Google Web Stories als een reeks snelle afbeeldingen of korte video’s waar een Googlegebruiker doorheen kan klikken. Als online marketeer kan je hier op verschillende manieren op inspelen: 

  1. Verbeteren van je SEO score;
  2. Lead generation;
  3. Vergroten van je naamsbekendheid.

In onderstaande video, die door Google is gemaakt, wordt meer uitleg gegeven over wat Google Web Stories is.

Maar eerst: hoe kan je straks gebruik maken van Google Web Stories?

Indien je jouw website in WordPress CMS gemaakt hebt, zal Google Web Stories heel makkelijk toe te voegen zijn! Google heeft namelijk een eigen Web Story Plug-In ontworpen in WordPress. Als WordPress gebruiker kan je dus heel simpel deze Plug-In downloaden en in een visual builder Google Web Stories maken. In deze handleiding van Google kan je uitgebreid lezen hoe je deze Web Stories kan creëren en gebruiken.

Als je jouw website niet met WordPress hebt gemaakt, is het alsnog mogelijk om Google Web Stories te maken. Wel wordt dit dan een stukje ingewikkelder. In deze blog gaan we hier niet verder op in. Mocht je meer willen weten over hoe je Google Web Stories buiten WordPress kunt maken, stuur ons dan een e-mail (info@timmermansmedia.nl).

Wanneer je jouw Google Web Stories gemaakt en gepubliceerd hebt, zullen ze zichtbaar zijn tussen de zoekresultaten van Google.

SEO verbeteren met Google Web Stories – Hoe doe je dat?

Je kunt de SEO van je website verbeteren door middel van Google Web Stories. Hieronder vertel ik hoe je dat kunt doen.

Tip 1: Maak verhalen voor je ‘’hoofdberichten’’

Dit lijkt misschien niet helemaal logisch, omdat je natuurlijk wilt scoren op je nieuwste inhoud. Toch is het belangrijk om eerst hierop te focussen:

‘’Als Google denkt dat je een expert bent, en dus relevant over een bepaald onderwerp, zullen ze ook verwachten dat je een expert bent in Web Stories over dat onderwerp’’.

Volgens Casey Markee uit Amerika (waar Web Stories al online zijn) zien uitgevers al serieuze resultaten van Web Stories. Zo verteld hij onder andere dat hij bloggers tegen komt die in één dag 20.000 klikken genereren via Google Web Stories. 

Tip 2: Voeg geen webverhalen toe aan je pagina’s

Alhoewel Google aanbeveelt de stories ook op je pagina’s te tonen, is deze tactiek een beetje overbodig. Je website zal er trager door worden wat geen goede invloed heeft op je SEO scores.

google web stories

Bovendien, als je stories maakt om met interessante (korte) content bezoekers aan te trekken, zijn het voorbeelden van de inhoud van je website/webshop. Het plaatsen van dat voorbeeld in de inhoud zelf dient als geen enkel doel en zal dus de gebruikerservaring op je website/webshop te niet doen.

Tip 3: Link naar je stories

Google raadt ook aan om “Verhalen diepgaand te integreren”, bijvoorbeeld door ernaar te linken vanaf je homepage of relevante categoriepagina’s. Dat is zeker een goede toevoeging voor je SEO als je statische homepages of categoriepagina’s hebt, waar je gemakkelijk unieke inhoud aan kunt toevoegen.

Net als bij het normale organisch zoeken, probeert Google meer te weten te komen over de content op basis van welke externe en interne links er naar toe linken. Het is dan natuurlijk ook het beste om vanuit de content waar de Web Story over gaat te linken naar de story!

Tip 4: Een naam geven aan je Web Stories

Als je al wat ervaring hebt met SEO, weet je dat je pagina’s een relevante H1 titel moeten hebben. Dat geldt ook voor je Google Web Storie, maar het is belangrijk om te onthouden dat je geen dubbele paginatitels op je website moet creëren. Kies daarom voor een Web Story titel die relevant is voor je target keyword, maar onderscheidend is van je pagina titel. 

Ook wordt de titel getoond aan de Google gebruikers die jouw Web Story tegen komen. De titel moet dus ook zeker relevant blijven om de click trough rate (CTR) hoog te houden.

Tip 5: Content is nog steeds het belangrijkste

Google geeft aan dat het ‘’geheim’’ van een Web Story-ranglijst nog steeds alles te maken heeft met inhoud. In het best practices-advies van Google bevelen ze 10-20 dia’s aan, waarbij de inhoud per dia kort en visueel blijft, met veel afbeeldingen en video’s die het scherm vullen

Zorg ervoor dat het verhaal op zichzelf waarde heeft voor de lezer. Web Stories die slechts een klein aantal dia’s lang zijn en de lezer naar de website dwingen voor nuttige informatie over het voorgestelde onderwerp, zijn geen goede gebruikerservaring! Verhalen moeten op zich zelf logisch zijn met een logisch begin en einde.

Zoals gewoonlijk betekent elke “content is king” -strategie ook dat je veel content moet maken. Maak verhalen voor al je beste ‘’hoofdpagina’s’’ en overweeg vervolgens ook een web verhaal voor elke nieuwe pagina die je maakt. Dit kan dus voor blogpagina’s, productpagina’s, etc. gelden.

Tip 6: Gebruik al de rest van ons SEO-advies

Als het op SEO aankomt, zijn web verhalen net als elke andere pagina voor Google. Alles, van het gebruik van alt-tekst tot het correct gebruiken van relevante zoekwoorden in je inhoud, zal een verschil maken. Zoals Google zegt: “Als het helpt bij het rangschikken van je niet-Verhaalpagina’s, helpt het waarschijnlijk ook bij de Google Web Stories.” Lees dus ook vooral een onze andere SEO blogs!

Zullen wij anders jouw vindbaarheid en CTR in Google verbeteren?

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om je al voor te bereiden om de komst van Google Web Stories. Als je bovenstaande tips meeneemt zal dit ongetwijfeld een positief effect hebben de vindbaarheid van je Google Web Stories!

Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw Google Web Stories optimaliseren! Ook kunnen we je helpen met je gehele SEO strategie.

Wil je jouw website laten optimaliseren voor SEO of gebruik maken laten maken van Web Stories door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.