Geld verdienen met je podcast? 7 tips!

Geld verdienen met je podcast
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Wil jij graag geld verdienen met je podcast? Lees anders eerst even deze blog over het starten van je podcast. Deze zal je helpen om goed van start te gaan tijdens je podcastavontuur. 

In déze blog gaan we het hebben hoe je je eerste euro’s kan verdienen met podcasting.

Is het mogelijk om geld te verdien met je podcast? Ja, het is mogelijk.  Als jij hier je werk van wilt maken dan kan dat. Niets is gegarandeerd, maar het is zeker het proberen waard.

Er zijn namelijk verschillende manieren om geld te verdienen met je podcast. Sommige manieren werken goed als je net begint en een klein publiek hebt.

Andere manieren werken beter als je eenmaal ingeburgerd bent in de wereld der podcasting, en dus een groter publiek hebt verzameld.

Hoe dan ook, je zult minstens één manier kunnen vinden om geld te verdienen met podcasting, ongeacht in welk stadium je je bevindt. 

Hobby of werk?

Het is wel raadzaam om van tevoren te bepalen hoe jij je podcast wilt benaderen. Wil je vrij en ongedwongen te werk gaan? Dan is het reëel om je podcast te zien als passieproject waar je misschien niet (heel veel) geld mee zult verdienen. 

Mocht je zo gemotiveerd zijn dat je de podcast kunt beschouwen als werk en als prioriteit … Dán kan het zomaar zo zijn dat jouw creaties zich op een bepaald moment royaal zullen uitbetalen. 

Hoe dan?

Dat gaan we allemaal bespreken in deze blog. Mocht je in de startblokken staan en de vorige blog over het starten van een podcast nog niet gelezen hebben … 

Dan zou ik dat eerst even doen als ik jou was. Je leest daar namelijk hoe je snel van start kunt gaan. 

Waar zit het geld in de wereld van podcasting?

Het geld komt voornamelijk vanuit adverteerders, marketingbedrijven. En in mindere mate vanuit platforms als Spotify en YouTube. We gaan het daar straks uitgebreid over hebben. Eerst nog even dit:

Moet ik mijn podcastgast betalen?

Over het algemeen betalen podcasters hun gasten niet. De uitwisseling van waarde zit hem met name in publiciteit en content. Een gast geeft zijn of haar tijd (en verhaal) dus in ruil voor naamsbekendheid. Of bekendheid voor hun product of service.

Het is wel een ludiek gebaar om je gast iets te geven in ruil voor zijn of haar tijd en moeite. Kleine moeite, groot gebaar. Ja toch?

Pay for play 

Het komt soms ook voor dat gasten de podcast host betalen vanwege de verkregen publiciteit. Dit wordt ook wel ‘pay for play’ genoemd. Zo’n podcastaflevering is dan eigenlijk een extreem lange reclame. 

Als de host en gast het slim aanpakken, merk je hier als luisteraar niets van. Er zit op een bepaalde manier alsnog genoeg waarde in de afleveringen. 

Dit kan waarde zijn in de vorm van kennis of entertainment bijvoorbeeld. Het is dan prettig om naar te luisteren terwijl je toch ‘ge-influenced’ wordt. 😉 

Geld verdienen met je podcast

Geld verdienen met je podcast

Oké, tot dusver de moneytalk wat betreft je eventuele gasten. Dan gaan we nu over op het geld verdienen met je podcast. Er zijn dus veel manieren om geld te verdienen middels je podcast. Affiliate marketing is een van die manieren.

Tip 1: Affiliate marketing 

Kies je voor affiliate marketing, dan promoot je een product of service en verwijs je een potentiële klant door naar het desbetreffende bedrijf. Je verdient doorgaans een percentage over het bestede bedrag. 

Affiliate marketing werkt het beste wanneer je producten of diensten promoot die je ook echt zelf gebruikt of waarmee je bekend bent. Op deze manier kun je op een authentieke manier promoten.

Bol.com en Amazon 

Affiliate marketing kun je op bijna elk product of dienst toepassen. Bekende voorbeelden daarvan zijn de affiliate linkjes die Bol.com en Amazon voor je creëren.

Zij maken het podcasters, bloggers en YouTubers makkelijk om aan affiliate marketing te doen. Fijn om te weten, toch? Maar reken je niet rijk hoor, want dit gaat over het algemeen over relatief kleine bedragen.

Tip 2: Geld verdienen middels streams

Als er al genoeg mensen naar je podcast luisteren kun je ook geld gaan verdienen zonder adverteerders. De luistercijfers van je podcast bepalen dan de hoogte van jouw verdiensten.

Denk aan YouTube als inkomstenbron. Wanneer jouw kanaal gemonitord is bij AdSense, kun je hier ook geld mee verdienen.

De criteria om je kanaal te ‘monetizen’ zijn: 

  • Je moet minimaal 1000 abonnees op je YouTube-kanaal hebben.
  • Je (podcast)video’s hebben de afgelopen 12 maanden 4.000 kijktijd-uren gegenereerd.
  •  Je voldoet aan alle beleidsregels en richtlijnen van YouTube.
  •  Je hebt je AdSense-account ingesteld.

Het is in dit geval wel raadzaam om je podcast ook te filmen. Dit maakt de kans op een groot publiek namelijk groter. Denk aan The Joe Rogen Show, een van de bekendste podcasters van de VS. 

Luistercijfers podcast

Om meer inzicht te krijgen wat betreft de luistercijfers van je podcast kun je Backtracks Switchboard downloaden. Dit is een gratis podcastanalyseservice en geeft een overzicht van het aantal luisteraars van je podcast. 

Switchboard berekent ook het aantal abonnees van je podcast en welke platforms je abonnees zoal gebruiken.

Tip 3: Geld verdienen met Spotify

Geld verdienen met je podcast dankzij Spotify is tegenwoordig ook mogelijk. Spotify lanceerde onlangs een abonnementsfunctie voor zijn Amerikaanse podcastmakers. 

Zo kunnen deze podcastmakers geld verdienen door exclusieve betaalde content aan te bieden aan hun luisteraars.  

Het plan is om dit zo snel mogelijk uit te breiden naar andere continenten zoals Europa. Misschien is deze abonnementsfunctie al geïntroduceerd op het moment dat je deze blog leest. 🙂

Tip 4: Geld verdienen met je podcast middels advertenties

Je hebt meestal een publiek nodig van minimaal 5.000 tot 10.000 luisteraars per maand om samen te kunnen werken met adverteerders. Dit hoeft niet. We gaan het straks hebben over het bedrijf Anchor dat ook kleinere podcastmakers helpt aan adverteerders. 

Als je publiek groot genoeg is kun je zelf adverteerders benaderen of geïnteresseerde bedrijven benaderen jou. 

Ook bestaan er advertentienetwerken die jou kunnen helpen aan geschikte adverteerders in ruil voor een commissie van de gemaakte deal. Vaak eisen deze advertentienetwerken een publiek van minimaal 10.000 abonnees. 

Hoe werkt zo’n samenwerking dan?

Adverteerders betalen jou een bepaald bedrag zodat zij een fragment in jouw podcast kunnen claimen. Hierover kun je verschillende afspraken maken.

Een adverteerder kan je bijvoorbeeld vragen om een product of service te benoemen tijdens je podcast. Ook kunnen zij zelf een reclamespot maken die jij voor, tijdens of na je podcast afspeelt.

Tip 5: Steun elkaar als collega’s

Je kunt trouwens ook polsen bij je collega’s wat hun tarieven zijn en elkaar een beetje op weg helpen. Kies dan een podcastmaker van een gelijke grootte uit. 

Net als YouTubers werken podcastmakers regelmatig samen om elkaars podcast te promoten. 

Tip 6: Anchor

Mocht je nog niet interessant genoeg zijn voor de advertentienetwerken, dan is er altijd Anchor nog. Anchor is een bedrijf dat zich richt op podcastmakers en kan veel voor je betekenen. 

Denk aan het uploaden van je podcast op kanalen zoals Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts etc. Ook maakt Anchor het voor jou als (kleine) podcastmaker mogelijk om deals te maken met bedrijven. 

Anchor Podcasting

Hoe werkt Anchor?

Het wordt je heel makkelijk gemaakt: je voegt een reclameblok toe aan je podcast (die Anchor aanlevert) en daar krijg je een vergoeding voor. 

Je verdiensten zijn dan ongeveer €10 per 1000 downloads. Wanneer je publiek groter wordt, groeien je verdiensten uiteraard mee.

Tip 7: Jouw podcast als uithangbord

Een andere (indirecte) manier om geld te verdienen met jouw podcast is reclame maken voor jouw product of dienst. Dit gaat alleen op als je iets te verkopen hebt uiteraard. 

Verdienmodel podcast

Er zijn dus vele mogelijkheden! Kies vooral een verdienmodel dat goed voelt, dat is het belangrijkste. En begin eerst gewoon met het maken van content. Gaandeweg zal jouw pad zich ontvouwen. 🙂

Bonus tip: Geef niet (te snel) op! 

Veel podcastmakers stoppen met het maken van afleveringen omdat ze niet direct resultaat zien. Het beste advies in die gevallen is: 

Beschouw jouw podcastavontuur meer als een marathon en niet als een sprint.

Houd rekening met een langzame groei en laat je niet ontmoedigen als er maar een paar mensen naar je podcast luisteren. Dit heeft echt tijd nodig. 

In onderstaande video worden nog een aantal andere beginnersfouten uitgelicht waar veel podcastmakers mee te maken hebben gehad. Hopelijk heb je er wat aan:

Tot slot nog een paar podcastfeitjes:

  • Er zijn momenteel meer dan 2 miljoen podcasts actief en maar liefst 48 miljoen podcastafleveringen beschikbaar.  
  •  Apple Podcasts is het populairste podcastplatform op dit moment.
  •  Meer dan de helft van de podcastluisteraars luistert thuis naar hun favoriete podcasts.  
  •  94% van de podcastluisteraars luistert naar podcasts terwijl ze bezig zijn met andere activiteiten zoals schoonmaken, wandelen of het uitvoeren van werkgerelateerde taken.
Geld verdienen met je podcast

Afsluitende woorden

Hopelijk heb je wat gehad aan deze bom van informatie. We wensen je heel veel succes tijdens je podcastavontuur. Heb je nog vragen over het starten of marketen van je podcast? Of heb je andere vragen? 

Stuur dan een mailtje naar [email protected]. Dit kunnen vragen zijn over copywriting, SEO, marketing en ondernemen. 

Bedankt voor het lezen en tot de volgende blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

De beste content schrijven?

Je krijgt de belangrijkste 13 tips voor het schrijven van converterende content. Met deze tips ga je hoe dan ook scoren!

ebook content marketing cover

De beste content schrijven?

Download ons GRATIS e-book met 13 tips voor converterende content!

ebook content marketing cover