Een gebruiksvriendelijke webshop: zo zorg je voor meer conversies in 5 simpele stappen!

Gebruiksvriendelijke Webshop
Leestijd: 12 minuten

Het beheren van een webshop lijkt een fluitje van een cent, maar als je er alles uit wilt halen wat erin zit, vereist het een goede strategie. Gelukkig zijn wij er om jou te helpen. In deze blog lees je alles over het optimaliseren van je webshop. Jij kunt vandaag nog een gebruiksvriendelijke webshop lanceren!

In dit artikel worden 5 stappen en een aantal handige tips omschreven die de infrastructuur van jouw webshop zullen verbeteren, zodat jij meer sales kan realiseren. Soms kun je dankzij een paar simpele aanpassingen aanzienlijk meer conversies genereren. 

Bovendien wil je het je websitebezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken, zodat zij geneigd zijn terug te komen voor een tweede of derde bezoek aan je webshop! Het doel van deze blog is om jouw conversies te verhogen en je webshopbezoeker een prettige winkelervaring aan te bieden. 

Gebruiksvriendelijke webshop

Dit kan op verschillende manieren: het kiezen van een responsive template, gebruikmaken van upsells en crosssells, en het versimpelen van de betalingsmethode. Themeforest is een geweldige website waar je kunt kiezen uit honderden responsive designs. Aan de hand van deze simpele tips kun je een gebruiksvriendelijke webshop creëren, later zul je jezelf bedanken!

De fase van het afrekenen is namelijk een belangrijk onderdeel en erg bepalend voor een prettige klantenervaring. Zorg ervoor dat jouw websitebezoekers zo min mogelijk etappes moeten doorlopen, zodat zij snel en efficiënt kunnen afrekenen.

Alles voor een prettige consumentenervaring: we leren je het afrekenproces te laten optimaliseren, zodat jouw bezoekers makkelijk een bestelling kunnen plaatsen en snel hun producten in huis zullen hebben.

Bestelling webshop

Daarnaast zijn er andere zaken die kunnen bijdragen aan een snelle en vlekkeloze winkelervaring in jouw webshop. Je kunt namelijk gebruikmaken van eerder verkregen bezoekersdata: als jij ongeveer weet waar jouw (potentiële) klant naar op zoek is, kun je daarop inspelen. 

Dit is niet alleen prettig voor jou – hogere conversies – maar ook voor je klant. Het bespaart je klant een hoop tijd als hij/zij niet hoeft te zoeken naar een product, omdat het al aangeboden wordt. Upgrade je webshop aan de hand van een aantal concrete stappen, zo maak je jouw webshop een stuk gebruiksvriendelijker.

Stap 1: Een gebruiksvriendelijke webshop begint met een mobielvriendelijk design

Als jouw webshop al ‘responsive’ is (dus geschikt is voor andere apparaten dan enkel de computer of laptop) dan kun je deze tip overslaan. Voor degenen die nog geen ‘flexibele’ webshop beheren, lees vooral verder. Om meer conversies te genereren en alles uit je webshop te halen is het heel belangrijk om te kiezen voor een ‘responsive’ design (of template). 

Wat is een responsive template?

Een responsive template is een websitestructuur, die geschikt is voor meerdere apparaten. Denk aan een desktop design, een mobiel design en een design geschikt voor een iPad of tablet. Als je een nieuwe webshop wilt starten, dan is het aan te raden te kiezen voor een template die ontwikkeld is voor alle apparaten. 

Waar vind je responsive templates?

Je kunt responsive templates vinden op websites zoals Themeforest. Tegenwoordig zijn de meeste templates responsive. Mocht je een ‘custom template’ (dus helemaal op maat) laten bouwen, benadruk dan altijd je wens voor een responsive ontwerp.

Waar moet je op letten als je kiest voor een responsive design?

Een paar zaken om rekening mee te houden als je overschakelt naar een responsive design: schaal je afbeeldingen altijd naar mobiele gebruikers en gebruik korte meta titels (meta descriptions). Zo zijn ze namelijk gemakkelijker te lezen op mobiele apparaten. 

In onderstaande video zie je hoe je stap voor stap een responsive webshop kan lanceren (HTML CSS JavaScript):

Kan ik pop-ups gebruiken?

Probeer pop-ups die je inhoud overschaduwen te vermijden. Je wilt niet dat de helft van je telefoonscherm is bedekt met een (overbodige) pop-up. De kans is groot dat een bezoeker wegklikt. Voor een desktop kun je prima pop-ups gebruiken maar voor mobiele apparaten zijn pop-ups niet erg gebruiksvriendelijk. Probeer hier dus op te letten.

Mijn webshop is enkel geschikt voor de computer. Wat moet ik doen?

Mocht je al een webshop beheren die enkel (goed) zichtbaar is op een desktop, kun je het volgende doen. De snelste manier om je webshop mobielvriendelijk te maken, is door een mobiele versie van je desktopsite te maken met behulp van een conversieplatform. Programma’s zoals bMobilized of Duda Mobile kunnen je daarbij helpen. Ook kun je gebruikmaken van een mobiele plug-in op een van de cms-platforms. 

Stap 2: Etaleer je producten als een pro

Wat je steeds vaker ziet bij de grotere webshops is dat er gebruikgemaakt wordt van video content ter aanbeveling van een product. Nog beter dan op een foto kunnen consumenten op een video zien hoe bijvoorbeeld een kledingstuk eruitziet. Probeer zo snel mogelijk mee te varen op technologische trends die de grote bedrijven zoals Amazon en AliExpress toepassen. 

Maak gebruik van reviews

Naast het gebruikmaken van videocontent zijn reviews ook heel belangrijk geworden in de wereld van e-commerce. Uit onderzoek blijkt dat consumenten het erg prettig vinden om vooraf een aantal reviews te kunnen lezen over het product naar hun wens.

Mocht je nog niet gebruikmaken van een review plug-in, is het aan te raden dit zo snel mogelijk toe te passen. Gebruik ook productreviews voor je eventuele nieuwsbrief. Het is een goede plek om de positieve ervaring van jouw tevreden klanten te etaleren. 

Stap 3: Aanbevelen van producten (upsells en crosssells)

Hierboven las je al iets over de eerder gewonnen bezoekersdata, die jou en je klant kunnen helpen. De grote webshops passen deze strategie al jaren toe en jij kan dit ook doen. Het is handig – en bijna noodzakelijk als succesvolle webshopbeheerder – om je te focussen op upsells en crosssells. 

Wat is upselling?

Upselling is het aanmoedigen van klanten om een ​​vergelijkbaar product te kopen, na of tijdens het afrekenen van de bestelling. 

Wat is crossselling?

Crossselling is het uitnodigen van klanten om gerelateerde of aanvullende artikelen te kopen. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het toch andere – en beide zeer effectieve – conversieoptimalisatie methoden. 

Bied je klanten een overzicht van producten, waarin zij mogelijk geïnteresseerd zijn en je zult zien dat jouw conversies zullen groeien. 

Stap 4: Optimaliseer het afrekenproces

Het afrekenen is één van de belangrijkste processen van je webshop. Daarom is het noodzakelijk om dit zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Lees alles over de ‘piek-einde-regel’ in de blog: 5 tips optimaliseren conversies webshop + de IKEA-ijsje formule. Dan snap je misschien beter waarom het optimaliseren van het afrekenproces zo belangrijk is. 

Het optimaliseren van het afrekenproces is noodzakelijk om hoge conversies te genereren. Een verwarrend afrekenproces met te veel stappen zorgt voor lage verkoopcijfers. Consumenten zullen bij het zien van een lang invulformulier je webshop verlaten om ergens anders hun winkelwagentje opnieuw te vullen. Dat is zonde!

Hoe optimaliseer ik het afrekenproces van mijn webshop?

Het optimaliseren van het afrekenproces zit hem met name in het creëren van een directe afwikkeling. Gebruiksvriendelijkheid met betrekking tot het afrekenen: biedt meerdere betalingsmogelijkheden aan, maak de verzendmogelijkheden overzichtelijk (het liefst gratis verzending) en creëer een korte (het liefst automatisch ingevuld) persoonsgegevensformulier

Gebruiksvriendelijke Betaling

Hoe kun je in een paar concrete en simpele stappen het afrekenproces van jouw webshop verbeteren? Hier volgen enkele snelle en gemakkelijke tips met betrekking tot het afrekenproces:

Vraag tijdens het afrekenen alleen om essentiële informatie. Verspil de tijd van je webshopbezoekers vooral niet! Te veel informatie vragen heeft een negatief effect op je conversies. 

Probeer daarnaast een simpel afrekenproces te creëren zonder overbodige pop-ups. Afleiding is namelijk ook een afschrikmiddel dat ervoor kan zorgen dat een consument je pagina verlaat, voordat hij of zij betaald heeft.

Stap 5: Creëer een rechtstreekse betaling

Vraag een klant nooit om in te loggen of zich te registreren om een ​​aankoop te voltooien. Webshopbeheerders die ervoor kiezen hun klant in te laten loggen, voordat ze een betaling kunnen afronden, lopen veel omzet mis. 

Vaak beredeneren ze te veel vanuit hun eigen perspectief: het innen van bezoekersdata is handig voor het promoten van producten en het vergroten van hun bereikbaarheid. 

Wat ze vaak niet in de gaten hebben, is dat ze een hoop omzet mislopen, omdat klanten niet bereid zijn om tien minuten van hun tijd te besteden om zich ook nog eens te registreren. Consumenten zien hier de noodzaak niet van in, omdat dit bij andere webshop geen eis is. Een grote kans dat de klant de webshop verlaat voor de concurrent.

Stap 6: Creëer een soepel afrekenproces dat naadloos integreert met je website.

Je wilt je klanten tijdens de laatste fase van hun aankoop niet naar een externe website sturen. Dat wordt als onnodig en vervelend ervaren. Probeer dus alles intern te navigeren.

Ook wat betreft de betaling: probeer een plug-in te gebruiken om de betaling op dezelfde pagina rechtstreeks af te wikkelen. Wanneer een klant wordt doorverwezen om elders te betalen, of hij/zij moet wachten op een mail van jou, zal de klant er eerder voor kiezen om de aankoop te annuleren en ergens anders verder te shoppen.

Zullen wij je webshop optimaliseren voor conversies?

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om jouw webshop efficiënter te laten draaien. Niet alleen om jouw conversies omhoog te schroeven, maar ook voor jouw klanten. Een vlotte afwikkeling van een bestelling is mogelijk, maar soms moet je even weten hoe je dit kunt realiseren.

Wil je jouw webshop laten optimaliseren voor conversies door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.