Word een PRO schrijver dankzij de copywriting strategieën: AIDA, PAS en PASTOR

Copywriting strategieën
Leestijd: 13 minuten

Wil jij je copywriting-skills op een nieuw level krijgen? Heb je een blog, een e-commerce business of schrijf je gewoon voor jezelf? Hoe dan ook, dankzij de copywriting strategieën AIDA, PAS en PASTOR komen jouw schrijfskills straks nóg beter uit de verf!

Wij gaan jou precies uitleggen waar AIDA, PAS en PASTOR voor staan. Aan de hand van voorbeelden en een uitgebreide ben jij straks helemaal op de hoogte!

Hoe belangrijk is copywriting in business?

Copywriting – en elke vorm van communicatie – is heel belangrijk in business. Communicatie is alles! Je maakt verbinding met je publiek. Dit is een geweldige manier om interesse op te wekken en vertrouwen op te bouwen.

Wanneer jouw lezers zich met jou en je bedrijf kunnen identificeren, is de kans des te groter dat ze ooit een klant zullen worden. Een van de beste manieren om dit te bereiken is door middel van tekst of beeld.

Wat zijn copywriting strategieën?

Copywriting strategieën zijn strategieën die je kunt toepassen om jouw sales- of marketingdoelen te kunnen behalen middels je teksten. Marketeers en verkopers die hier gebruik van maken zullen beamen hoe effectief bepaalde strategieën kunnen zijn!

Vandaar dat we deze blog voor jou hebben samengesteld. Vandaag gaan we drie strategieën behandelen. Deze kun jij straks makkelijk toepassen. Je zult dan zelf het effect van elke strategie opmerken. 

Copywriting strategieën

Copywriting strategie AIDA 

We beginnen met de strategie AIDA. Dit is ook gelijk een van de bekendste schrijfformules onder copywriters. AIDA staat voor: Attention, Interest, Desire en Action.

Attention – aandacht

Trek de aandacht van je lezers. Je hebt informatie, een product of service in de aanbieding waarvan je denkt dat het mensen helpt. Je kunt de aandacht van lezers trekken door te benadrukken waar ze naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld: 

“Wil je weten welke e-mailmarketingplatforms er zijn voor kleine bedrijven?” 

Of: 

“Heb jij een uur na je ontbijt weer een knorrende maag?”

Je trekt de aandacht door de focus te leggen op iets wat betrekking heeft op de vraagstukken van je doelgroep.

Interest – interesse

Nu je de aandacht van je doelgroep hebt, kun je interesse opwekken over het desbetreffende onderwerp. Je maakt de lezer nieuwsgierig met relevante informatie, feiten of statistieken. Bijvoorbeeld:

“Wij hebben drie e-mailmarketingplatforms voor je uitgekozen, die wat ons betreft de allerbeste zijn op dit moment.”

Of:

“Jouw knorrende maag heeft niets te maken met het feit dat je onlangs gegeten hebt. Het ligt namelijk aan de kwaliteit van de voeding. Jouw ontbijt vult je maag misschien, maar het VOEDT je lichaam blijkbaar niet genoeg.”

Desire – verlangen

Nu kun je overgaan tot het overdragen van relevante informatie. Iets waar je lezers écht iets aan hebben. Geef ze een case study of een voorbeeld van succes. Bijvoorbeeld:

“Wanneer jij kiest voor een van deze e-mailmarketingplatforms, zul je er snel achter komen hoe effectief deze werken en je zult niet meer zonder willen. De drie e-mailmarketingplatforms die wij hebben uitgekozen zijn ‘A’, ‘B’ en ‘C’. ‘A’ is wat ons betreft de beste in gebruikersgemak. ‘B’ blinkt uit in design. En ‘C’ is de meest betaalbare optie.”

Of:

“Wij hebben voor jou op een rijtje gezet welke voedingsmiddelen je lichaam nodig heeft. Deze voedingstoffen geven je lichaam voldoende energie. Ook hebben we aantal voedingsmiddelen op een rijtje gezet die niet zo voedend zijn. Dit wil je weten zodat jij de hele ochtend voldoende energie hebt om jouw taken succesvol te kunnen volbrengen!”

Action – actie

Dit is het punt waarbij jij je lezers aanzet tot actie. Bijvoorbeeld:

“Bekijk onze video om alle pro’s en cons over deze verschillende e-mailmarketingplatforms te zien. Na het bekijken van deze video weet jij precies welk platform het beste past bij jou en je bedrijf.”

Of:

“Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het gratis e-book ‘Vulling versus voeding’. In dit e-book staat alle relevante informatie wat betreft voedingswaarden. Ook lees je hoe je een goed en gevarieerd ontbijt samenstelt én meerNa het lezen van dit e-book zul jij niet meer met een hongerig gevoel je ochtenden hoeven door te brengen.” 

Hopelijk is de strategie AIDA je nu duidelijk. Je kunt ook nog onderstaande video bekijken mocht er nog iets onduidelijk zijn aan de AIDA-formule. Dan gaan we daarna door naar de copywriting strategie PAS!

Copywriting strategie PAS

PAS staat voor ‘Problem, Agitate en Solution’ of ‘Pain, Agitate, Solve’. Deze strategie is een favoriet onder de ervaren copywriters. 

Dit omdat het effectief is voor verschillende doeleinden binnen marketing. Van webpagina’s tot nieuwsbrieven, flyers en posters…

Problem – probleem

Het begint bij het begrijpen wat het probleem van je lezers precies is. Het is van cruciaal belang dat je dit helder formuleert. Probeer dus een beeld of een gevoel op te roepen. Zo kunnen je lezers zich identificeren met de probleemstelling.

Een ervaren copywriter kan dit met twee vingers in zijn neus. Tot de verbeelding spreken is dan ook zijn beroep. Vind jij dit nog lastig? Geen probleem. Hier zijn een paar voorbeelden, zodat je kan zien hoe je dit kunt aanpakken:

“Ben jij al een tijdje bezig met ondernemen, maar lukt het je niet om grotere groepen aan te spreken? Je hebt misschien van alles geprobeerd en veel informatie tot je genomen. Misschien heb je al tientallen video’s gezien en honderden blogposts gelezen, maar blijft je following klein … Dat is frustrerend! Zeker omdat je weet dat jouw product of service waardevol is voor een grote groep mensen.”

Overigens, bij de copywriting strategie AIDA kun je ook al een indruk krijgen hoe je een probleemstelling kunt formuleren. Het voorbeeld “Heb jij een uur na je ontbijt weer een knorrende maag?” Is ook een goede manier hoe je tot iemands’ verbeelding/gevoel kunt spreken.

Hoe levendiger je het probleem kunt beschrijven, hoe meer je laat zien dat je de problematiek begrijpt. Als mensen jouw tekst lezen, hebben ze eerder het gevoel dat je snapt wat er hun hoofd gaande is. 

Dit is een snelle manier om vertrouwen op te bouwen. Let wel op dat je ook écht hun probleem begrijpt. Het fundament van je business moet natuurlijk wel oprecht zijn.

Agitate – in beweging brengen

In het volgende stukje tekst gebruik je emotie om het probleem te agiteren. Agiteren betekent niets minder dan het in beweging brengen van iets. Dus, tijdens deze stap in de PAS-copywritingformule heb je als doel om de boel een beetje op te schudden.

Je hebt het pijnpunt al geïdentificeerd. Namelijk; een kleine following die je wilt transformeren naar een grote following. Nu kun je het pijnpunt nog meer gewicht geven door het emotioneler te maken. 

Hiermee wordt de vraag naar de oplossing ook groter. Maar overdrijf niet te veel, want dat werkt hoogstwaarschijnlijk averechts. Bijvoorbeeld:

“Je vraagt je waarschijnlijk af: is de rek eruit? Zijn mijn producten/diensten niet de moeite waard? Of ben ík niet interessant genoeg? Dit is een fase waar veel startende ondernemers doorheen gaan. Het zijn vervelende en herkenbare gevoelens …”

Solution – oplossing

Vervolgens gaan we over naar de oplossing. Eindelijk! Want we willen niet te lang in deze negatieve vibe blijven hangen, toch? This is where the magic happens. Want jij komt jouw lezer redden met de oplossing:

“Dit hoeft niet langer zo te blijven! Er zijn namelijk genoeg manieren waar jij waarschijnlijk nog niet aan hebt gedacht. Er zijn tientallen, zo niet honderden strategieën die je kunt toepassen om meer publiek te trekken. 
Jij hebt waarschijnlijk jouw manier nog niet gevonden. Misschien ben je te huiverig, of misschien ben je nog niet op de hoogte van de manier die het beste bij jou past. Hoe dan ook, wij hebben er 25 op een rijtje gezet die je allemaal binnen een week kunt proberen. Succes gegarandeerd! 
Ook bieden wij een service aan waardoor jij je marketing in z’n geheel los kunt laten. Je kunt dit overlaten aan ons, en wij beloven dat jouw following binnen 3 maanden is verdubbeld!”

Copywriting

Copywriting strategie PASTOR

En dan tot slot, de formule PASTOR. PASTOR staat voor ‘Problem, Amplify, Story, Transformation, Offer en Response’. 

Wat doet een pastoor? Het is zijn taak om als een soort herder of gids mensen te begeleiden. Deze rol wil jij ook bekleden, want jij hebt iets in de aanbieding wat iemand helpt in zijn of haar leven. 

Problem – probleem

Deze stap is gelijkwaardig aan de eerste stappen van de formules AIDA en PAS. Voor het gemak schetsen we weer een ander probleem:

“Alcohol wordt vaak gedronken tijdens gezellige bijeenkomsten en wordt vaak geassocieerd met iets plezierigs. Maar drank kan er ook voor zorgen dat je energiepeil constant laag is en je humeur kan er ook onder lijden …”

Amplify – versterken

Ook deze stap kun je terugvinden in de formule PAS. We geven je een voorbeeld hoe je het alcoholverhaal extra gewicht kan geven:

“Wanneer je gezondheid, je sociale contacten en je werk negatief worden beïnvloed door jouw alcoholconsumptie is het misschien tijd om jouw drinkgewoonten onder de loep te nemen. In het begin kan dit erg moeilijk zijn. Je bent nu eenmaal een bepaald patroon gewend. Waarschijnlijk heb je het gevoel dat je een groot stuk plezier inlevert. Misschien heb je zelfs fysieke cravings waar je mee geconfronteerd wordt …”

Story – verhaal

Aan de hand van een waargebeurd verhaal schets je een probleemstelling, die in de volgende stap wordt opgelost. Dit kan een ervaring zijn die je zelf hebt meegemaakt. Het kan ook een verhaal zijn van iemand anders. 

Een van je klanten bijvoorbeeld. Denk aan een klant die je met succes geholpen hebt. Je kunt hem vragen om zijn verhaal kort te omschrijven. Zo krijgen jouw lezers een beeld van de precieze situatie, voordat zijn probleem werd opgelost door jouw product of dienst. 

Transformation – transformatie

Tijdens deze stap beschrijf je levendig wat er gebeurde tijdens het transformeren van het probleem. Je beschrijft ofwel je eigen transformatie of de transformatie van je klant.

Belangrijk is dat je tijdens deze fase duidelijk omschrijft wat de resultaten zijn van jouw product of dienst. Geef enkel waargebeurde verhalen om jouw voorbeeld te versterken.

Offer – aanbieding

Nu is het tijd om precies te beschrijven wat je aan te bieden hebt. Mensen hebben zich al geïdentificeerd met het probleem en ze hebben een voorbeeld gezien van hoe het op te lossen is.

Dit maakt het makkelijk om jouw product of dienst aan te bieden zonder dat je dit op een schreeuwerige manier hoeft te doen. De transformatie spreekt namelijk al voor zich.

Response – reactie 

Beëindig je tekst vervolgens met een ‘call to action’. Je roept je lezers bijvoorbeeld op om contact op te nemen met je. 

Maak het je lezers gemakkelijk. Zorg dat ze niet hoeven te zoeken naar je gegevens. Je kunt een ‘klik hier’ knop plaatsen of simpelweg je gegevens benoemen.

E-book

Zullen wij het voor je doen?

Tot zover de drie copywriting strategieën AIDA, PAS en PASTOR. Hopelijk heeft dit artikel je mogen informeren en heb je er iets van kunnen leren. Ook al ben je nieuw in de wereld van copywriting, je kunt alles leren! 

Wil je jouw website laten scoren in Google door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.