Waarom cookies marketing zorgt voor meer sales en verkeer

cookies marketing
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Cookies, die dingen waar vrijwel iedereen blij van wordt. En nee, we hebben het niet over zomaar iedereen, we hebben het over online marketeers natuurlijk. Je raadt het al, we hebben het dus ook niet over de lekker koekjes, maar over de cookies op het internet. Waarom vrijwel iedere online marketeer zo blij is met deze cookies, ga je leren in deze blog.

Wat is nou cookies marketing?

’Cookies marketing is het verzamelen van gegevens over de activiteiten van de bezoekers aan een website, bijvoorbeeld welke pagina’s gelezen zijn. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weer te geven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de unieke bezoeker.’’

Wat is nou cookies marketing

Maar voordat we verder ingaan op de redenen waarom cookies zo interessant kunnen zijn, bekijken we eerst eens wat cookies nou precies zijn en hoe ze werken.

Een computercookie is een klein tekstbestand dat een unieke ID-tag bevat en door een website op jouw computer wordt geplaatst. De website slaat een gratis bestand op met een bijpassende ID-tag. In dit bestand kan verschillende informatie worden opgeslagen, van pagina’s die op de site worden bezocht, tot informatie die vrijwillig aan de site wordt verstrekt. Wanneer jij de site dagen of weken later opnieuw bezoekt, kan de site jou herkennen door de cookie op jouw computer te matchen met de tegenhanger in zijn database.

Het mooie van cookies is dat het weet wanneer jouw computer en IP-adres de website zijn binnengekomen. Omdat jouw adres wordt geregistreerd en altijd wordt gecontroleerd door bijvoorbeeld Google, stellen cookies een website in staat jou te ‘volgen’ waar je ook gaat terwijl je op hun site bent.

Zoals je jezelf misschien wel kunt voorstellen, is weten waar je klanten op jouw website zijn geweest, welke pagina’s ze hebben bekeken, hoe lang ze op elke website hebben doorgebracht en hoe vaak ze zijn teruggekomen, een zeer belangrijk en interessant gegeven voor een krachtige verkoop- en marketing strategie.

Het begint met het vastleggen van leads

Maar voordat we ingaan op wat cookies voor je kunnen doen, moet je begrijpen dat de enige manier waarop cookies überhaupt werken, is als een bezoeker op jouw website een formulier invult of een andere conversieactie ondergaat. 

Wanneer een websitebezoeker een conversie actie ondergaat, worden cookies aan het IP-adres gekoppeld en op dat moment beginnen de voordelen te werken. Let wel op: sommige bezoekers zetten de cookies op hun computer uit, waardoor de cookies bij hun niet zullen werken.

Desalniettemin staan ​​vele anderen cookies toe.

4 redenen waarom cookies marketing jou zal helpen

  1. Ze kunnen je vertellen hoe de bezoeker je heeft gevonden: het volgen van leads is een essentieel onderdeel van elk online marketingplan en het is absoluut noodzakelijk dat we kunnen volgen hoe onze klanten onze site vinden. Zijn ze binnengekomen via advertenties? Was het een organische zoekopdracht? Misschien een verwijzing van een andere website? Of toch een directe zoekopdracht? Hoe dan ook, als we zien hoe klanten onze site vinden, kunnen we meer aandacht op dat gebied geven en meer focus leggen op dat onderdeel van de online marketing strategie.
  2. Ze kunnen je vertellen hoeveel en welke pagina’s een lead heeft bekeken: in dit informatietijdperk merk je dat potentiële klanten gemakkelijk aan veel verschillende informatie kunnen komen. Het is dan ook zo dat wanneer een lead via jou maar een klein deel van alle informatie tot zijn/haar beschikking heeft genomen, deze lead minder interessant is. Op deze manier kan je je leads beter kwalificeren zodat je weet naar welke leads de meeste aandacht uit moet gaan.
  3. Aantal sitebezoeken: wat denk jij? Zou iemand die jouw website slechts één keer heeft bezocht de meeste interesse in jouw product en/of dienst hebben of iemand die jouw site 4 keer in de afgelopen 48 uur heeft bezocht? We snappen dat je wel weet dat dit natuurlijk  de 2e optie is. Het is namelijk erg logisch dat de 2e persoon veel meer over je product en/of dienst nadenkt.
  4. Bezoekmelding: stel je voor dat je onlangs een lead een offerte hebt gestuurd. Na een korte periode neem je weer contact met de lead op om vervolgens geen antwoord meer te krijgen. Onverschrokken probeer je hem een ​​tweede keer te bellen, maar er wordt opnieuw niet gereageerd. Op dit punt is het logisch dat je moedeloos de hoop op dat de lead geïnteresseerd is en besluit je om geen aandacht meer te geven aan deze lead. Maar twee dagen later krijg je toch weer een melding over deze lead, je kan namelijk meldingen krijgen van leads die terug keren op jouw website. Dit is het moment om de lead toch weer opnieuw te benaderen.

GDPR wetgeving

GDPR wetgeving bij cookies marketing

Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe Europese privacyregeling van kracht, de General Data Protection Regulation (GDPR).
Deze regeling wordt geïmplementeerd in alle plaatselijke privacywetten in alle EU- en EER-landen. De regeling is van toepassing op alle bedrijven die verkopen aan personen in Europa en persoonlijke informatie over deze personen opslaan, ook bedrijven in andere werelddelen. Hierdoor hebben burgers in EU- en EEA-landen meer controle op hun persoonsgegevens en zijn ze ervan verzekerd dat hun informatie overal in Europa beschermd wordt.

Volgens GDPR richtlijn is de definitie van persoonsgegevens alle informatie die betrekking heeft op een persoon, zoals namen, foto’s, e-mailadressen, bankgegevens, posts op sociale netwerken, locatiegegevens, medische informatie en IP-adressen.

Let er op dat je aan deze wetgeving voldoet wanneer je gebruik maakt van cookies marketing, want hierbij ben je toch zeker bezig met belangrijke persoonsgegevens.

Zullen wij anders jouw cookies marketing inrichten?

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om kennis te maken met cookies marketing om zo je online marketing strategie te verbeteren. Als je bovenstaande artikel begrijpt zal je ongetwijfeld een goede start kunnen maken met het toepassen van cookies marketing op jouw website. Lees dan ook vooral eens al onze andere blogs.

Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw cookies marketing strategie inrichten of optimaliseren! Ook kunnen we je helpen met je gehele online marketing strategie. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op [email protected] en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant