Converterende productomschrijving schrijven in 5 stappen!

converterende productomschrijving
Leestijd: 9 minuten

Een converterende productomschrijving schrijven is een van de belangrijkste aandachtspunten van jouw productpagina’s. Als webshop kan je met sterke converterende productomschrijvingen jezelf direct onderscheiden van je concurrenten. Welke webshop wilt nou geen hogere conversiepercentages en zich onderscheiden van de concurrentie?

Voorbeelden van goede- en slechte productomschrijvingen

Laten we een aantal voorbeelden geven van zowel goede als slechte productbeschrijvingen.

voorbeeld van slechte productomschrijving

Op de afbeelding links is een zeer korte productomschrijving op Bol.com te zien van een hondenmand. De bezoeker wordt niet veel wijzer van deze productbeschrijving

De tekst bevat weinig relevante informatie voor de doelgroep en is slecht leesbaar door de structuur die mist in de tekst. Daarnaast wordt het niet duidelijk waarom de bezoeker nou voor deze hondenmand moet gaan, oftewel waarom is deze hondenmand uniek ten opzichte van andere hondenmanden? 

voorbeeld van goede productomschrijving

Op de afbeelding rechts is een veel betere productomschrijving te zien, ook op Bol.com en ook gekoppeld aan een hondenmand. Deze omschrijving is een stuk uitgebreider en bevat veel meer en relevantere informatie voor de doelgroep

En ook al zal 90% van de bezoeker niet de hele tekst lezen, vindt elke bezoeker de informatie die hij/zij nodig heeft. Door de structuur van de tekst is de juiste informatie makkelijk en snel te vinden. 

In deze productomschrijving is goed te lezen waarom deze hondenmand ‘’beter’’ is dan een andere hondenmand. De bezoeker weet dus waarom hij/zij voor deze hondenmand moet kiezen. 

Op Bol.com verkopen veel verschillende partners hun producten en daardoor is er veel verschil te vinden in de kwaliteit van de productomschrijvingen.

Toch zijn er ook op deze productomschrijving nog een aantal verbeterpunten. Zo wordt de bezoeker nog niet echt overtuigt om tot een actie over te gaan. Daarnaast wordt er nog niet volledig ingespeeld op de behoefte van de doelgroep. Zo worden wel de voordelen voor de hond beschreven, maar de doelgroep is het baasje van de hond. Wat zijn de voordelen voor hem en/of haar. 

Hoe schrijf je een goede converterende productomschrijving?

Een goede converterende productomschrijving schrijf je in 5 stappen. Welke stappen je moet nemen voor een goede converterende productomschrijving leggen we in deze blog precies uit. 

Stap 1: Bepaal wie je doelgroep is en zet hun behoeftes op een rijtje

Wie is jouw doelgroep, wie is de bezoeker die op jouw webshop komt om eventueel het product te kopen die jij aanbiedt? Dit is vrijwel het belangrijkste om, voordat je begint met het schrijven van de productomschrijving, helder te hebben. 

Door een kort onderzoek te doen naar de mensen die jij naar je webshop converteert, bepaal je gemakkelijk wat hun behoeftes zijn. Zo weet je precies welke problemen zij ervaren (gerelateerd aan jouw product), die jij kan oplossen met je product(en). Door dit te bepalen, is het duidelijk welke informatie in de productomschrijving vermeld moet worden. 

Door duidelijk te hebben wie jouw doelgroep is, kan je ook direct bepalen welke tone of voice je moet gebruiken. Oftewel, hoe je je doelgroep aanspreekt in de productomschrijving. 

Stap 2: Kies de juiste woorden

De juiste woorden kiezen is om 2 redenen belangrijk:

  1. Met de juiste woorden kan je de juiste emotie bij de bezoeker oproepen. Bepaalde woorden komen bij de ene doelgroep beter over dan bij een andere doelgroep. Zo zorg je voor de juiste emotie bij de bezoeker zodat hij of zij sneller tot een aankoop overgaat;
  2. De vindbaarheid van je productpagina is afhankelijk van de SEO resultaten. De productomschrijving is hierbij een belangrijk onderdeel. Zorg er voor dat je de juiste ‘’zoekwoorden’’ op de juiste plek zet in je productomschrijving. Dit heeft geen invloed op het conversie percentage, maar is een belangrijk aspect voor een goede productomschrijving.

Stap 3: De structuur van een converterende productomschrijving

Begin altijd met een pakkende inleiding. Hier wek je enthousiasme op bij de bezoeker om de rest van je productomschrijving te lezen. Zorg ervoor dat deze niet te lang is (2-4 zinnen) en alleen relevante informatie bevat die je in stap 1 hebt bevonden. 

Beschrijf na de inleiding alle voordelen die jouw product biedt waar de bezoeker behoefte naar heeft. Ook dit heb je al in stap 1 onderzocht. Maak gebruik van dik gedrukte en pakkende subkopjes, vervolgens beschrijf je in 3 á 5 zinnen het voordeel dat je wilt ‘’vertellen’’ aan je bezoekers. 

Na alle relevante voordelen beschreven te hebben, som je nog een keer alle voordelen kort en krachtig op met bulletpoints. Doe dit dikgedrukt zodat de ‘’scanners’’ (bezoekers die heel snel over de tekst heen lezen) dit niet missen. Zo zorg je ervoor dat het echt duidelijk wordt waarom jouw bezoekers het product nodig hebben. 

Eindig altijd met een pakkende slotzin en verwerk hierin een call to action. Een call to action is vraag aan je bezoekers om een actie te ondernemen. Oftewel zorg ervoor dat je bezoekers aangezet worden tot een actie (vaak een aankoop van het product). 

producttekst typen

Stap 4: Overtuig je bezoekers

Zorg ervoor dat je op een overtuigende manier schrijft. Dit doe je door een positieve manier te schrijven. Ook kan je een aantal overtuigingsprincipes toepassen. Wij gebruiken hiervoor de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini. De zes principes zijn:

  • Wederkerigheid (reciprocity);
  • Toewijding en consistentie (commitment & consistency);
  • Sociale bevestiging (social proof);
  • Sympathie (liking);
  • Autoriteit (authority);
  • Schaarste (scarcity).

Door deze 6 principes in je voordelen toe te passen, zorg je ervoor dat je de bezoekers ook echt overtuigd. In een latere blog gaan we dieper in op deze 6 overtuigingsprincipes. 

Stap 5: Check je productomschrijving, lees hem hardop

De laatste stap is het checken van je productomschrijving. Lees de tekst een aantal keer hard op en haal alle spellings- en grammatica fouten eruit. Deze fouten beïnvloeden namelijk de professionaliteit van je webshop en hebben invloed op het conversiepercentage van je product

Nadat je de productomschrijving zelf helemaal gecheckt hebt, is het nog verstandig om deze een keer door te laten lezen door iemand anders. Een ander haalt misschien nog fouten eruit die jij niet ziet. 

Na het doorlopen van de 5 stappen, zal het conversiepercentage van je producten toenemen. Een converterende productomschrijving is niet het enige aspect dat invloed heeft op het conversie percentage van je producten. Onderstaande video legt je meer uit over het schrijven van productbeschrijvingen die ervoor zorgen dat je meer zult verkopen.

Je productomschrijvingen uitbesteden?

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om jouw productomschrijvingen converterender te maken. Als je de stappen zorgvuldig uitvoert, zal dit ongetwijfeld een positief effect hebben op de aankoop conversie percentages van je producten. Heel veel succes met het toepassen van de 5 stappen!

Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw productomschrijvingen optimaliseren. Zo ga je gegarandeerd een stijging in je conversie percentages zien!

Wil je jouw webshop door Timmermans Media laten optimaliseren voor conversies? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.