De basis van een converterende landingspagina: 6 tips!

Converterende Landingspagina Maken
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Een website is tegenwoordig veel meer dan een online visitekaartje. Sinds de komst van e-commerce worden websites meer en meer gebruikt voor het vergroten van de afzetmarkt. Door gebruik te maken van een converterende landingspagina kan men de hele wereld bedienen. Een landingspagina kan het aantal conversies een boost geven. In dit artikel leggen wij uit hoe men door een converterende landingspagina te maken het doel van hun website veel sneller en beter kan bereiken. Met onderstaande tips kan het bíjna niet mis gaan!

Waarvoor is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker omgezet wordt in een klant of afnemer van een bepaalde dienst. Daarom noemen we een landingspagina (landingspage) ook wel een conversiepagina.

Conversie

Wanneer een bezoeker via een advertentie of vanuit de zoekresultaten van Google op een pagina komt, is het de bedoeling dat de bezoekers vervolgens een bepaalde handeling uitvoert. Dit kunnen verschillende handelingen zijn, en is voor iedere website anders. De ene website heeft als hoofddoel dat bezoekers hun e-mail adres achter laten, een offerte aanvragen of juist een product in hun webshop bestellen. Wanneer een bezoeker de gewenste handeling uitvoert, noemen we dit een conversie.

Aandacht

Sinds dat het ontstaan van het internet, gaat het heel slecht met het concentratievermogen van de mens. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat mensen een kortere aandachtspanne dan een goudvis hebben (mensen 8 seconden, een goudvis 9 seconden). Wanneer bezoekers op een pagina komen die vol staat met tekst, afbeeldingen, video’s, knoppen, anchor linkjes, menu’s en bewegende elementen, zal het conversieratio erg laag liggen. Bezoekers worden namelijk te veel afgeleid. Hierdoor is niet duidelijk wat ze moeten doen, waardoor ze niet zullen doen wat ze zouden moeten doen. Geen conversies dus.

Landingspagina

Een landingspagina is hier de oplossing voor. In feite is de landingspagina het scherm waar de bezoeker op land wanneer hij vanuit een advertentie of via Google naar de website gestuurd wordt. Deze landingspagina moet er vervolgens voor zorgen dat de bezoeker stapsgewijs een proces doorgaat waarna hij uiteindelijk de beoogde actie zal uitvoeren. Een conversie!

Maar wat maakt een landingspagina dan zo anders dan een normale pagina? De landingspagina is geoptimaliseerd voor conversies. Alles wat op deze pagina staat is speciaal ingericht om zo veel mogelijk bezoekers te converteren. De bezoeker wordt op de landingspagina niet afgeleid door bewegende elementen, onnodige knoppen, afleidende afbeeldingen en filmpjes of een menu.

Hier moet een succesvolle landingspagina aan voldoen

Succesvolle landingspagina’s zijn volledig geoptimaliseerd op het converteren van bezoekers. Om een succesvolle landingspagina te maken, zal deze aan een aantal punten moeten voldoen. Hieronder beschrijven wij hoe je een converterende landingspagina kunt maken!

Verwijder iedere vorm van afleiding

De belangrijkste manier waarop men een converterende landingspagina kan maken is door iedere vorm van afleiding te verwijderen. De bezoeker mag niet afgeleid worden wanneer ze op een landingspagina terecht komen. Daarom mogen er alleen maar teksten en elementen op de landingspagina staan die bezoekers stimuleren om de gewenste actie te ondernemen. Neem dus afscheid van de footer, het menu, overbodige video’s, knoppen en afbeeldingen en zorg ervoor dat alles gericht is op het converteren van de bezoeker. Er zou wel een menu met anchor linkjes weergegeven kunnen worden, die de bezoeker naar een bepaald gedeelte op de landingspagina stuurt (onepager). De enige linkjes die van de landingspagina af gaan, zouden naar de conversie-pagina moeten gaan (afreken pagina, pagina om gegevens in te vullen, etc.).

Door conversion centered webdesign toe te passen, wordt de pagina ingericht naar hét doel van desbetreffende pagina.

Converterende Landingspagina

Roep emotie op

Bezoekers worden aangezet een bepaalde handeling uit te voeren wanneer ze hier emotioneel op gestuurd worden. Er zijn twee emotionele toestanden waar de bezoeker zich in kan bevinden:

  • Steady state emotion
    Wanneer bezoekers een bepaalde vorm van pijn, behoefte of uitdaging ervaart, is deze in de steady state emotion. De bezoeker is op zoek naar een product of dienst dat het probleem kan oplossen. Dit is de soort emotie waar bezoekers zich in zouden moeten bevinden wanneer ze op een landingspagina terecht komen.
  • Target stage emotion
    Bezoekers bevinden zich in target stage emotion wanneer hun problemen zijn opgelost door een bepaalde dienst of product. Ze hebben dus al een product of dienst afgenomen. Het is de bedoeling dat bezoekers zich hierin bevinden wanneer ze een product of dienst hebben aangeschaft.

Het is de bedoeling dat jouw product of dienst ervoor zorgt dat mensen in de steady state emotion naar target state emotion helpt.

Op de landingspagina moet je bezoekers dan ook aanspreken op hun steady state emotion. Dit kan gedaan worden door middel van herkenning. Wanneer iemand op Google zoekt naar ‘zachte bank kopen’, ervaart hij een probleem. Hij heeft waarschijnlijk in het verleden een bank gehad die hard was. Dit gaf een negatieve ervaring. Daarom is hij nu op zoek naar een zachte bank. Wanneer desbetreffend persoon via Google op een pagina terecht komt waar bovenaan ‘Klaar met harde banken? Hier vind je de zachtste banken van Nederland!‘, zal hij zich hierin herkennen. Dit bevredigt zijn behoeften, waardoor de kans groot is dat hij een bank aanschaft op deze website.

Daarbij straalt bovenstaande titel ook nog eens autoriteit uit. De website beweert namelijk de zachtste banken van Nederland te verkopen. Dit is dus precies wat de websitebezoeker zoekt!

Inrichting van de landingspagina

Verder is een duidelijke inrichting van de landingspagina erg belangrijk. Let bij het maken van een landinsgpagina op het volgende:

  • Maak gebruik van een duidelijke headline die meteen voor herkenning zorgt bij de bezoeker
  • Gebruik een duidelijke en opvallende call to action (CTA) die de gebruiker altijd naar dezelfde pagina stuurt
  • Maak de landingspagina mobielvriendelijk. Mobile first is zelfs het beste!
  • Zorg voor een snelle laadtijd

Het testen van verschillende landingspagina’s

Er is maar 1 manier om erachter te komen of een landingspagina werkt en dus converterend is. En dat is door deze pagina’s te testen. In het specifiek heet dit A/B-testen. Hiervoor dienen er twee verschillende landingspagina’s gemaakt te worden. Vervolgens wordt er door middel van een A/B-test gekeken welke landingspagina het beste converteert.

Door Google Optimize te gebruiken worden bezoekers verdeeld over de twee landingspagina’s. Nadat een bezoeker de juiste actie heeft uitgevoerd, moet deze doorgestuurd worden naar een specifieke bedank-pagina. Via Google Analytics kan er vervolgens gemeten worden hoeveel bezoekers er van de landingspagina naar de bedank-pagina zijn gestuurd. Op deze manier kan er bijgehouden worden welke landingspagina’s voor de meeste conversies zorgen.

LEES OOK: Waarom website bezoekers verhogen geen nut heeft

Het vinden van de perfecte landingspagina is een continu proces van testen en verbeteren. De kleinste aanpassing kan al het grootste effect hebben. Door de landingspagina’s te blijven testen en verbeteren is de website conversion centered en is de kans het grootst dat het doel bereikt wordt!

Converterende landingspagina laten maken

Wilt u een converterende landingspagina op uw website om zo voor de maximale conversies te gaan? Wij begrijpen dat dat lastig kan zijn. Gelukkig zijn we bij Timmermans Media gespecialiseerd in het maken van converterende landingspagina’s! Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact op via [email protected] en wij zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Op naar meer conversies!

Je krijgt 37 tips om meer conversies te genereren met je website en/of webshop!

ebook cro voorkant

37 tips voor meer conversies!

Download ons GRATIS e-book met 37 tips voor extra conversies op je website/ webshop!

ebook cro voorkant