Contentmarketing voorbeelden met potentie – dit zijn de trends in 2022

Content marketing voorbeelden
Leestijd: 9 minuten

Bij content marketing draait alles om de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten, conversies te genereren en merkbekendheid te vergroten – en dat alles terwijl het een geweldige ROI oplevert. 

Van video content marketing trends tot SEO geoptimaliseerde content voor spraak gestuurd zoeken. Van het benutten van de kracht van ‘’account based marketing’’ tot het gebruiken van de juiste KPI’s en statistieken om beter te kunnen meten. Dit zijn contentmarketing voorbeelden en trends op het gebied van content creatie, die jij in 2022 niet achterwegen kunt laten in je content marketing strategie. 

Contentmarketing voorbeelden trends

1. Meer focus op Account Based Marketing

ABM content marketing trend

Account Based Marketing is een zeer effectieve marketingstrategie waarbij bedrijven zich richten op een specifieke lijst

van prospects, met relevante en op maat gemaakte content. In 2021 steeg het aantal online marketeers die deze methode gebruikte al met 15% t.o.v. 2020 volgens onderzoek van Hubspot. dit is dus een trend om in de gaten te houden. 

Wanneer een bezoeker op een link klikt waarin beloofd wordt een probleem op te lossen of aan een behoefte te voldoen, verwachten mensen steeds meer dat dit ook direct gebeurd. Doormiddel van Account Based Marketing, kunt je dit doen. 

ABM richt zich op de meest waardevolle, best passende accounts. Dit betekent websiteverkeer van topkwaliteit in plaats van hoge bounce percentages, en actieve betrokkenheid op social media in plaats van verbijsterde volgers die één klik verwijderd zijn van de ontvolgknop.

Het betekent dat ook dat je salesteam alleen tijd besteed aan goed opgewarmde leads die al veel informatie over je product of dienst hebben. FOMO marketing is een manier dat ervoor zorgt dat je dit effect nog meer creëert.

Naast het stroomlijnen van het verkoopproces, krijg je ook een beter inzicht in wat werkt en wat niet voor jouw doelgroep. 

Uit meerder onderzoeken is al gebleken dat Account Based Marketing tot wel 50% meer ROI oplevert!

2. Vernieuwende KPI’s en metingen voor contentmarketing

Een van de grootste uitdagingen van contentmarketing is het aantonen van ROI. Onderzoek heeft aangetoond dat contentmarketing gemiddeld 62% minder kost dan traditionele marketing, maar uit een recent Gartner-rapport blijkt dat bijna de helft van de marketeers de ROI niet goed kunnen meten.

‘Content is king’ is iets wat veel geroepen wordt, maar is dat wel zo als je de ROI moeilijk kunt achterhalen, we willen uiteindelijk toch tastbare resultaten zien. 

Hieronder hebben we blogs gebruikt als voorbeeld van de KPI’s die je in 2022 zou moeten gebruiken voor contentmarketing. 

KPI’s voor het meten van blog ROI

Ook bij blogs is het lastig om de ROI goed te meten. Het kan even duren voordat een blog grip krijgt. De betrokkenheid op een blog kan fluctueren als gevolg van zoekvolumes, social media, nieuwsbriefschema’s of een aantal andere factoren.

Dit betekent dat de statistieken je pas maanden nadat het artikel is gepubliceerd iets vertellen. 

Een goede benadering om de ROI van je blog te begrijpen, is om elk stukje inhoud te zien als onderdeel van een breder geheel in jouw contentmarketingstrategie.

Het is belangrijk om het verkeer naar je blog te controleren, maar je moet ook van unieke en terugkerende bezoekers de verwijzingsbron kunnen achterhalen. Dit kunnen bijvoorbeeld social-mediakanalen, PR-plaatsingen, het pad van de volgende pagina, en alle andere statistieken die laten zien hoe gebruikers omgaan met jouw content zijn. 

Je kan deze statistieken vervolgens in de loop van de tijd vergelijken en in kaart brengen tegen je zoekrangschikking voor de zoekwoorden die je target met SEO, e-mailmarketing , social media kanalen en andere pagina’s op de website.  

Na verloop van tijd zul je het meest effectieve onderwerp kunnen identificeren voor verschillende klant persona’s en deze gericht met hun delen.

3. Videomarketing komt snel opzetten

Conten marketing trends

Dit lijkt misschien geen nieuwe trend omdat het al een tijdje bestaat, maar let goed op. Gepersonaliseerde video-inhoud dat wordt gebruikt in de eindfase van het kooptraject wordt steeds populairder, en terecht. Het is een geweldig hulpmiddel om eventuele belemmeringen voor verkoop aan te pakken. 

‘’Een goed getimede uitlegvideo of testimonial die naar een prospect wordt gestuurd, kan perfect zijn om een conversie te verzekeren voordat de potentiële klant ergens anders gaat zoeken.’’ 

Nu iedereen een beginnend vlogger aan het worden is, blijkt dat klanten niet per se een gelikte, dure en wrattenvrije productie willen. Als het onderwerp waardevol en relevant is, de inhoud goed doordacht, origineel en geloofwaardig is, is een video een goed middel om een potentiële klant de laatste stap te laten zetten. 

Tegenwoordig is het veel belangrijker om authentiek te zijn dan overweldigend. Dat is niet alleen goed nieuws voor je budget en ROI, maar het betekent ook dat je meer inhoud kunt produceren.

‘’Videomarketing biedt een geweldige kans om in contact te komen met een thuisgebonden doelgroep dat dringend behoefte heeft aan nuttige inhoud die hun problemen oplost, hun leven gemakkelijker maakt en hen ook vermaakt.’’

Handige tip: vergeet bij het publiceren van je video content niet ervoor te zorgen dat de beschrijving van je video seo geoptimaliseerd is. Dit betekent een korte, gebruiksvriendelijke beschrijving van de video met enkele relevante zoekwoorden zodat de juiste mensen deze kunnen vinden. 

Het optimaliseren van content voor gesproken zoekopdrachten zullen prioriteit gaan krijgen

contentmarketing voorbeelden 2022

Wellicht één van de betere contentmarketing voorbeelden, de groei in het gebruik van spraak gestuurde apparaten blijft toenemen. Er is al gebleken dat tegenwoordig vrijwel iedereen in Nederland tussen de 12 en 65 jaar oud wel eens een gesproken zoekopdracht heeft gedaan.

Doordat AI en automatisering meer verankerd raakt in het leven van consumenten, zou het optimaliseren van content voor gesproken zoekopdrachten hoog op je prioriteiten lijst moeten staan ​​

Een van de meest effectieve manieren om de vindbaarheid van je content voor gesproken zoekopdrachten te optimaliseren, is door je op langere zinnen en vragen te richten. Dus in plaats van inhoud te maken die zich richt op kortere zinnen zoals ‘content marketing trends’, is het beter om te focussen op vragen die je doelgroep kan stellen, bijvoorbeeld: wat zijn de contentmarketing trends in 2022?

Daarnaast is het ook zo dat de hoogste Google Voice Search-resultaten zijn geschreven met zeer duidelijke en makkelijke taal. Let daarbij natuurlijk wel nog steeds goed op dat je content waarde biedt en dat je jouw expertise aantoont.

Veel gestelde vragen of op vragen gebaseerde webpagina’s zijn hier perfect voor. Zorg ervoor dat je jezelf verdiept in het waarom, waar, wie, etc. 

Onthoud dat je klant slechts één op spraak gebaseerd resultaat te zien krijgt in plaats van een hele pagina met titels en beschrijvingen, dus je moet ervoor zorgen dat je content echt antwoord geeft. Het gaat erom dat de intentie van je doelgroep begrijpt en de trends op het gebied van contentmarketing en op het gebied van voice search goed bijhoudt.

Het is nog relatief nieuw en Google zal waarschijnlijk zijn algoritmen nog vele malen aanpassen naarmate meer marketeers hierop gaan inspelen. Het is dus zeker een content marketing trend om ons scherp te houden! 

Content marketing uitbesteden?

Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt over de kracht van content marketing? Als je ermee aan de slag gaat, moet je het in één keer goed aanpakken! Wij kunnen je hierbij helpen. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl, bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. Samen kijken we vervolgens naar wat we voor je kunnen betekenen en hoe we jouw doelstellingen kunnen behalen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.