Content overzetten naar een nieuwe site – pak het SEO-technisch goed aan!

content schrijven
Leestijd: 9 minuten

Het overzetten van je huidige content naar een nieuwe website, ook wel contentmigratie genoemd, lijkt wellicht makkelijk dan dat het is. Een contentmigratie is vaak een veel groter project dan van tevoren gedacht. Er komt veel bij kijken en heeft vaak ook grote belangen. Contentmigratie is dus zeker niet iets dat je even snel tussendoor doet.

Gelukkig zijn er een aantal stappen die in veel gevallen toe te passen zijn tijdens het migreren van huidige content naar een nieuwe website! Met ons vernieuwd contentmigratie stappenplan zal het overzetten van je content een stuk makkelijker en overzichtelijker worden! Zorg ervoor dat je de stappen in chronologische volgorde doorloopt.  

Stap 1: Aanleiding, eisen & wensen?

Contentmigratie is nooit iets dat je zonder reden begint, vaak is er een bepaalde aanleiding hiervoor. Bijvoorbeeld een overname of samenvoeging van je bedrijf, waardoor je de huidige content van jouw bedrijf over moet zetten naar de website van het bedrijf dat je overneemt of waarmee je samenvoegt. Of het kan zo zijn dat je dienstverlening totaal veranderd, waardoor je huidige website niet meer relevant is.

Ook kan er nog een hele andere reden zijn voor het migreren van je content, maar we willen hiermee duidelijk maken dat je in ieder geval scherp hebt waarom je je content gaat migreren. Door dit scherp te hebben, krijg je duidelijk welke wensen en eisen je kan stellen!

Zo kan je beginnen met het bedenken en eventueel beschrijven van je eisen en wensen op je nieuwe website. Als je niet weet wat het doel is van je contentmigratie, wordt het ook lastig om dit in één keer goed te krijgen. Wanneer dit helemaal duidelijk is, kan je aan de slag met het overzetten van je huidige content naar de nieuwe website! 

Stap 2: Maak een plan van aanpak

Een goed plan van aanpak bespaart je veel werk tijdens de migratie. Het belangrijkste in deze fase is keuzes maken en draagvlak creëren. Het is dan ook verstandig om dit ook daadwerkelijk uit te werken tot een geheel plan. En ja, tijd is kostbaar, dus waarom zou je +- 10 uur besteden aan het uitwerken van een plan van aanpak? 

Het gaat je veel meer tijd besparen dan 10 uur! Met een goed plan van aanpak zorg je ervoor dat de migratie in één keer goed verloopt. Zo ben je dus niet nog uren bezig met kleine brandjes blussen die tijdens het migreren van je content zijn ontstaan. Wij helpen je bij het maken van een goed plan van aanpak, zo weet je in ieder geval dat ook het creëren van je plan van aanpak in één keer goed gaat.

Content migratie plan van aanpak creëren 

Zorg dat je voordat je begint met migreren van content een helder beeld van je nieuwe website hebt. Dat betekent: veel inventariseren én keuzes maken! Over welke zaken moet je duidelijkheid hebben en keuzes maken? Neem onderstaand aspecten op in je plan van aanpak:

Voortraject: 

Wat gaat er aan de migratie vooraf? Voer een content audit uit en beschrijf welke content verbeterd kan worden? Moet er geheel nieuwe content geschreven worden? Vermeld in je plan van aanpak welke content geschreven moet worden en doe dit ook direct! Ga je alle content herschrijven of gaat deze één op één over? Een contentmigratie is een uitstekend moment om je content nog eens kritisch te bekijken en te optimaliseren. Dus kies niet te snel voor gemak en dus voor één op één over nemen.

Doelstellingen & planning: 

Is er al een datum waarop de site live moet? Wanneer is het (nieuwe) CMS klaar voor gebruik? Wanneer is de nieuwe website technisch helemaal op orde en staat het design klaar? Welke doelstellingen zijn er aan de website, de migratie en de content verbonden? Hoe ga je die meten? Hoeveel tijd is er voor de migratie? 

Content hergebruiken

Structuur & content: 

Wie is de doelgroep en is deze nieuw? Wellicht moet je huidige content een geheel nieuwe tone of voice bevatten. Wat is je kernboodschap en wat zijn de toptaken van bezoekers? Welke call-to-actions zijn er? Hoe gaat je navigatiestructuur eruitzien? Welke zoekwoorden moeten terugkomen?  Is de content wel geschikt voor de (nieuwe) SEO-strategie? Beschrijf dan ook altijd hoe de content en structuur eventueel anders vormgegeven moet worden!

Techniek:

Naar welk CMS ga je migreren? Hoe werkt het CMS of werkt deze precies hetzelfde? Hoe wordt het CMS ingericht? Zijn er koppelingen met externe systemen? Ga je content automatisch migreren of zet je alles over door te kopiëren en plakken? 

Maak een contentinventarisatie:

Het is verstandig om met behulp van een contentinventarisatie je bekijken welke content je wilt/moet overzetten. Maak een duidelijk overzicht van welke pagina’s je gaat migreren. Voeg dan ook zowel tekst als afbeeldingen en documenten toe in dit overzicht. Daarnaast beschrijf je per pagina de juiste metadata.

 Dit overzicht stel je samen op basis van je statistieken die je bijvoorbeeld uit Google Analytics haalt. Dat doe je bijvoorbeeld op basis van bezoekersaantallen, zoektermen en actualiteit. 

Heb je bij de vorige stappen vastgesteld dat bepaalde content dat gemigreerd gaat worden aangepast moet worden? Doe dit dan direct, zodat in je overzicht direct de nieuwe goede content weergegeven staat. 

Draagvlak creëren:

Het kan zijn dat je deze keuzes niet allemaal zelf kan maken, overleg altijd met belangrijke stakeholder. Zo zullen je keuzes altijd beter onderbouwd zijn en kan je met veel relevante input je keuzes verbeteren. 

content schrijven voor een blog

Stap 3: Een pilot draaien

Na een uitgebreid en compleet plan van aanpak, is het verstandig een pilot uitvoeren. Test of je plan van aanpak in de praktijk ook daadwerkelijk werkt. Dat doe je door een klein aantal pagina’s alvast te migreren. In de pilot doorloop je het gehele plan van aanpak en bekijk je of je nog ergens tegenaan loopt. Zo voorkom je dat je tijdens de daadwerkelijke en volledige contentmigratie vast gaat lopen waardoor je niet op het gewenste moment live kunt gaan. 

Stap 4: Content migreren

Na helemaal voorbereid te zijn en alle stappen die doorlopen moeten worden duidelijk te hebben, begin je met het overzetten van je content. Het overzicht dat je tijdens de contentinventarisatie hebt gemaakt is hierbij in de leiding en weergeeft welke content je moet overzetten. 

Zorg er in deze fase wel voor dat je zo nu en dan controleert of wat je al over hebt gezet ook voldoet aan je eisen en wensen die je in stap 1 hebt beschreven. Voldoet het niet aan je eisen en/of wensen, dan heb je in het maken van je plan van aanpak niet ver genoeg nagedacht over het migreren van je content. 

Stap 5: Eindoplevering & nazorg

Voordat de nieuwe website live kan, check je nog één keer of alles gedaan is en haal je de laatste schoonheidsfoutjes eruit. Loop dus ook altijd door al je pagina’s heen om deze goed te controleren op kleine foutjes. Check ook of alle instelling van je pagina’s goed staan en SEO vriendelijk zijn. Is het doel van de contentmigratie nou dat je beter wilt scoren met SEO en wil je hier meer over leren? Lees dan ook vooral onze blogs over SEO

Nu al je content helemaal goed is overgezet naar een nieuwe website, is deze klaar om live te gaan.

Contentmigratie met Timmermans media

Wij kunnen je natuurlijk helpen gedurende het proces van contentmigratie. We kijken graag met je mee tijdens het maken van een plan van aanpak en ondersteunen je bij het overzetten van je content naar een nieuwe website.

Wil je de SEO van jouw website laten verbeteren of je content laten overzetten door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.