Een inspirerende content marketing strategie – wij zetten er 3 voor je op een rijtje!

Content marketing strategie
Leestijd: 10 minuten

Of je nu helemaal nieuw bent in contentmarketing of al jaren ermee bezig bent, het bedenken van nieuwe content marketing strategie is hard werken en lang niet voor iedereen weggelegd.

Wanneer je met oude en saaie ideeën content creëert, zal je merken dat het effect ervan minimaal is. Je content marketing strategie moet namelijk de bedrijfsresultaten stimuleren. In feite is het doel van content marketing ‘om winstgevende klantinteractie te stimuleren’.

De beste manier om voorzien te blijven van bewezen effectieve content marketing ideeën, is door goed naar andere merken te kijken die hierin succesvol zijn geweest.

In deze blog kijken we naar verschillende soorten inspirerende content marketing strategieën en leggen we je uit waarom deze bewezen succesvol zijn.

Inspiratie voor een goede schriftelijke content marketing strategie

Aangezien geschreven content nog steeds een breed scala aan strategieën voor content marketing bevat, zullen we deze opsplitsen in 2 specifieke inhoudstypen die je als inspiratie kan gebruiken:

  • ‘How-to’ oplossingsgerichte inhoud
  • Een begrippenlijst

1) Ahrefs: ‘How to’ content marketing strategie

Ahrefs is een alles-in-één tools voor backlinks en SEO analyses.

Dit bedrijf onderscheidt zich door fors te investeren in leerzame inhoud. Ze hebben veel gedetailleerde handleidingen gemaakt die de pijnpunten en uitdagingen van hun doelgroep behandelen. How-to content strategieën bieden een grote kans voor contentmarketeers, en Ahrefs maakt daar effectief gebruik van.

Hier is een voorbeeld: hun artikel How to Create a Winning Content Strategy:

Inspirerende content marketing strategie

Ahrefs is meester in het presenteren van hun product als een oplossing voor de uitdaging waar mensen naar op zoek zijn. Als jij benieuwd bent hoe je een nieuwe content marketing strategie vormgeeft, moet je hoogstwaarschijnlijk op een bepaald moment zoekwoorden onderzoek doen.

Ahrefs maakt van deze gelegenheid gebruik om hun Keywords Explorer-functie perfect te vermelden.

Het is niet overdreven salesgericht, en het is een echte oplossing voor de exacte behoeften van de lezer. Bekijk voor nog een voorbeeld van Ahrefs hun artikel over negatieve SEO-aanvallen.

tip: als je ‘how-to’ inhoud wilt schrijven en deze kunt ranken in Google, heb je de mogelijkheid om jouw oplossing, precies op het moment dat je potentiële klanten deze nodig hebben, te presenteren. Bedenkt wat de belangrijkste behoeften en uitdagingen zijn die je voor klanten oplost, en voer zoekwoorden onderzoek uit om ‘how-to’ vragen voor jouw content marketing strategie te vinden.

2) Shopify: een e-commerce begrippenlijst

Het maken van een begrippenlijst of encyclopedie van termen binnen jouw niche kan een geweldige manier zijn om expertise op te bouwen, naamsbekendheid te creëren en organisch verkeer op de top van de salesfunnel te genereren.

De Business Encyclopedia van Shopify is hier een goed voorbeeld van:

begrippenlijst content marketing strategie Shopify

Elke pagina bevat een korte definitie met simpele woorden, met zeer korte aanvullende details. De merchandisingdefinitiepagina van Shopify bevat bijvoorbeeld een snelle definitie, korte opsommingstekens over merchandisingstrategieën en de voordelen van merchandising. Geen echte diepgang echter, want dat is niet waar zoekers in dit stadium naar op zoek zijn. Shopify denkt dus zeer goed aan de zoekintentie van hun doelgroep.

Door makkelijk begrijpbare definities en een soepele gebruikerservaring te creëren, is Shopify in staat geweest om te ranken voor honderden zeer concurrerende zoekwoorden. Zelfs op de breedste zoekwoorden in hun niche, zoals ‘e-commerce’, is Shopify goed organisch vindbaar.

De encyclopedie trekt naar schatting  106.000 organische gebruikers  per maand, die allemaal geïnteresseerd zijn in e-commerce-onderwerpen en dus potentiële Shopify-klanten kunnen zijn:

Begrip definities zijn ook effectief voor externe linkbuilding. Degenen die een autoriteitsbron moeten citeren om een ​​e-commerceterm te definiëren, kunnen de woordenlijst van Shopify gebruiken (zoals je kunt zien, heeft Shopify al 14.000 backlinks verdiend).

Tip:  denk aan een deel van het gangbare jargon in jouw niche. Kun je een manier vinden om het in voor iedereen begrijpbare woorden uit te leggen? Zijn er mensen die op die zoekwoorden zoeken? Overweeg een woordenlijst met definities samen te stellen en interne links toe te voegen om verder te lezen. Je kunt prospects in dit vroege stadium van de salesfunnel vastleggen en hen ertoe aanzetten meer te weten te komen over jouw product of dienst.

Voorbeeld van een geweldige video content marketing strategie

De populariteit van video content marketing is groter dan ooit, en het werkt goed. 

Laten we eens kijken naar een geweldig voorbeeld van video content marketing.

3) TED

TED is een platform voor wereldwijde conferenties waar auteurs, experts en andere leiders korte lezingen geven over allerlei indrukwekkende ideeën:

TED heeft een aanzienlijke groei doorgemaakt als gevolg van hun waardevolle gratis inhoud. Bekijk eens hun YouTube-pagina, ze hebben meer dan 20 miljoen abonnees:

De meeste van hun video’s hebben tientallen miljoenen views, en dan tellen we hun TEDx, TED Fellows, TED-ed en andere kanalen niet eens mee:

De reden dat TED het zo goed doet, is omdat ze zich inzetten voor het creëren van ‘ideeën die het waard zijn om te verspreiden’. Maar hoe sloeg de video content van TED aan?

Ten eerste brengen ze alleen de allerbeste sprekers met serieus boeiende ideeën uit. TED was oorspronkelijk een conferentie die alleen op uitnodiging toegankelijk was en de organisator van het evenement stond erom bekend mensen tijdens hun presentatie van het podium te sturen als hij vond dat het niet goed genoeg was. De hoge kwaliteitsnormen hebben sindsdien sprekers aangetrokken als Elon Musk, Tim Urban, Tim Ferriss, Brené Brown en nog veel meer wereldbekende mensen.

TED is niet gericht op SEO of marktonderzoek. Ze zijn gefocust op het vinden en creëren van inhoud van topklasse waarvan ze denken dat vrijwel iedereen het leuk vind. Dit is waarom TED zo’n wereldwijde sensatie is geworden, ook al bestaat het grootste deel van hun inhoud uit 15 minuten durende video’s van iemand die op een podium praat.

Het vinden en werven van denkers van wereldklasse om bij te dragen aan jouw inhoud is een van de beste manieren om een ​​publiek op te bouwen. Als je net begint, overweeg dan om een ​​niche te kiezen en een expert te vinden voor een bepaald niche idee. Je kan beginnen door ze te interviewen in een podcast en die podcasts later om te zetten in blogposts, e-mails en meer. Dit is een efficiënte manier om meer waar voor je geld te krijgen.

Daarnaast realiseert TED het belang van gratis content en hoe nuttig het kan zijn om een ​​brand op te bouwen.

Ze begonnen met het uitbrengen van slechts zes talks in juni 2006 en in september hadden ze een miljoen views bereikt:

Content marketing strategie TED

Nadat ze merkten hoe waardevol de gratis inhoud voor het merk was, begonnen ze de voorjaarsconferentie simultaan uit te zenden en in 2009 had deze meer dan 100 miljoen views. In het najaar van 2012 vierde TED Talks zijn miljardste videoweergave, met een gemiddelde van 17 nieuwe pageviews per seconde over de hele wereld.

Tip:  Bedenk hoe je wereldbekende mensen kunt aantrekken en op je platform kunt krijgen (begin met een podcast). Als je helemaal nieuw bent, richt je op een niche en naarmate je groeit, krijg je steeds grotere influencers . Let ook op de laatste digitale trends en wacht niet langer om ze uit te proberen.

Zullen wij het voor je doen?

Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt om een nieuwe content marketing strategie te starten? Goed plan, ik verzeker je dat dit een grote impact heeft op jouw online groei. Zullen wij je anders hierbij helpen? Het kan lastig zijn om een nieuwe content marketing strategie in één keer succesvol te implementeren. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op info@timmermansmedia.nl, bellen op 073 208 0036 of direct een gratis call inplannen door hier te klikken. Samen kijken we vervolgens naar wat we voor je kunnen betekenen!

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Nick Kiburg

Nick Kiburg

Hallo, ik ben Nick Kiburg. Ik ben veel bezig met de laatste trends en ontwikkelingen binnen de online marketing- en e-commerce branche. Mijn passie is om andere van (extra) informatie te voorzien in informatieve blog posts, deze zal je dan ook veel van mij tegen komen! Ik sta er dan ook altijd voor open om hierover in gesprek te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.