Black Friday tips voor je webshop in 2022 – zo pak je het aan!

Black friday webshop
Leestijd: 8 minuten

Black Friday is voor webshops het ultieme moment om de omzet van de maand nog eens te verdubbelen. En over een tijdje (vrijdag 25 november 2022) is het weer zover. Klanten gaan dan op zoek naar de beste koopjes en aanbiedingen. Daar kun jij ook met jouw webshop op inhaken. Black Friday is namelijk hot in Nederland. Wanneer je niet meedoet, loop je eigenlijk al achter. Hier geven we je de beste tips om Black Friday te winnen met jouw webshop!

Black Friday 2022

Black Friday is overgewaaid vanuit Amerika. Het is namelijk het weekend voor Thanksgiving, en daarom stunten bedrijven met hoge kortingen. Sinds een aantal jaar is dit fenomeen ook in Nederland te vinden, omdat het net voor Sinterklaas is.

Vooral veel webshops stunten met hoge kortingen en aanbiedingen. Consumenten gaan voor Black Friday vaak echt op zoek naar de beste kortingen en aanbiedingen. Het zou dus zonde zijn om hier niets mee te doen.

Wanneer is Black Friday 2022?

Black Friday vindt in 2022 op vrijdag 25 november plaats. Als je hier als webshop echter je best voor doet, heb je er niet alleen op 25 november profijt van.

Black Friday is niet één dag!

De meeste mensen zullen denken dat Black Friday maar 1 dag is. Dat is niet helemaal waar. Wanneer je Black Friday goed inzet, kun je er namelijk weken plezier van hebben.

  • Pre Pre Black Friday – Tijdens Pre Pre Black Friday kun je jouw klanten alvast warm maken. Vraag wat ze van jouw webshop verwachten, en speel hier vervolgens op in. Dit is ook een mooie manier om leads te verzamelen, die je later in dit proces gaat gebruiken.
  • Pre Black Friday – Enkele weken voordat Black Friday begint kun je al beginnen met mailen naar je mailingslijst. Laat weten dat er iets groots aan zit te komen!
  • Black Friday – Dit is de dag waar het allemaal om draait. Op 25 november kan iedereen jouw producten/diensten met korting kopen.
  • Black Friday Weekend – Je kunt er ook voor kiezen om het hele weekend van Black Friday kortingen te geven. Mediamarkt geeft zelfs een hele week iedere dag korting.
  • Cyber Monday – Dit is de maandag na Black Friday, waarop bedrijven stunten met de prijzen van gadgets.
Black friday webshop tips
Black Friday is een groot succes voor webshops

Black Friday tips voor jouw webshop

Er zijn tal van mogelijkheden om Black Friday in te zetten. Iedere tip kan ervoor zorgen dat de conversies van jouw webshop op Black Friday de pan uit reizen. Probeer ze daarom zorgvuldig toe te passen.

Zorg dat je webshop werkt voor Black Friday

Een week voordat Black Friday start moet je website helemaal draaien. Er komt namelijk een grote hoeveelheid traffic naar je website en je wilt niet dat de snelheid achteruit loopt. Of nog erger: dat je website er mee stopt.

Ga dan ook niet een paar dagen voor Black Friday grote wijzigingen in je website doorvoeren. Als dit fout gaat, is de kans groot dat je een groot gedeelte van je mogelijke omzet misloopt. Wacht daar dus altijd mee totdat Black Friday voorbij is.

Haal inspiratie op, maar blijf wel uniek

Het is nooit verkeerd om inspiratie op te doen bij de grote bedrijven als Coolblue, Bol.com en Mediamarkt. Zij weten precies hoe ze Black Friday moeten aanpakken.

Zorg er wel voor dat je uniek blijft. Kopieer dus niet zomaar wat andere bedrijven en webshops doen. Door creatief te zijn, val je juist extra op! Op deze manier zullen klanten je ook niet zomaar vergeten, en is de kans groot dat ze later nog eens naar je webshop terugkomen.

Laat mensen hun aankoop delen op social media

Mond tot mond reclame is de beste reclame. Laat klanten die net een aankoop hebben gedaan, hun aankoop delen op social media, zoals Instagram en Facebook. Om deze klanten een extra zetje te geven, zou je ze in ruil hiervoor nóg meer korting kunnen geven.

Geef trouwe klanten nóg meer

Black Friday is de ideale gelegenheid om je trouwste klanten een extra korting te geven, bovenop de kortingen die al gelden. Dit zorgt er voor dat je je trouwste klanten speciaal laat voelen, en ze een nóg sterkere binding met je webshop krijgen.

Maak gebruik van social media advertenties

Laat zoveel mogelijk mensen weten wat er bij jou te halen valt door middel van advertenties. Om een zo groot mogelijk publiek te trekken, moet je hier zeker een week voordat het Black Friday is mee beginnen.

Retargeting

Eén dag (of op de dag zelf) voor Black Friday kun je retargeting inzetten, om iedereen die je website heeft bezocht nogmaals duidelijk te maken dat vandaag de enige dag is dat ze van jouw geweldige actie gebruik kunnen maken. Laat ze dus niet gaan!

Geef cadeaubonnen weg

In plaats van korting op je producten geven, kun je ook cadeaubonnen weggeven bij de aanschaf van een product. Naast dat klanten hier blij mee zijn, verzeker je jezelf ook van een toekomstige aankoop. De kans is namelijk groot dat consumenten ook geld uitgeven in jouw webshop wanneer ze de cadeaubon gebruiken.

Geef gratis artikelen weg

Nederlanders houden ervan als ze iets gratis krijgen. Daar mag je best gebruik van maken. Je kunt er voor kiezen om klanten die iets op Black Friday kopen, een gratis extraatje te geven. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van 1+1 gratis. Of je geeft klanten een toevoeging aan het product wat ze al kopen.

Stel dat je iPhones verkoopt, zou je klanten op Black Friday bij aankoop van een iPhone gratis AirPods geven. Daar hebben ze namelijk iets aan in combinatie met de iPhone. Gegarandeerd succes!

Zorg voor genoeg betaalmethodes

Maak het de consument zo makkelijk mogelijk. Bied daarom zo veel mogelijk betaalmethodes aan. De een betaald liever met iDeal, en de ander liever achteraf. Over de laatste gesproken; zorg er voor dat mensen achteraf kunnen betalen.

Een aankoop afrekenen doet namelijk altijd ‘pijn’. Mensen stellen dit pijnlijk gevoel het liefst voor zich uit, door bijvoorbeeld achteraf te betalen. Klarna is een bedrijf dat er voor zorgt dat deze betalingen ook daadwerkelijk achteraf gebeuren. Je hoeft dan dus niet zelf achter het geld aan!

Black friday tips
Zorg voor zo veel mogelijk betaalmogelijkheden in je webshop

Zullen wij het anders even voor je doen?

Je webshop klaar maken voor Black Friday gaat vaak erg hectisch. Wij begrijpen dat jij je tijd ook liever aan andere dingen besteed. Zullen wij je webshop anders even klaar maken voor Black Friday?

Wil je dat Timmermans Media jouw webshop klaarmaakt voor Black Friday? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.