6 tips om jouw afbeeldingen te optimaliseren voor SEO!

afbeeldingen optimaliseren voor seo
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on google
Share on reddit
Share on telegram

Er zijn verschillende manieren om je online bereik te vergroten. Een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie is SEO ‘search engine optimization’. Kort gezegd is dit een strategie die iedereen kan toepassen om hoger in de zoekresultaten van online zoekmachines te belanden. Als jij je teksten strategisch schrijft en je gebruikt de juiste ‘keywords’, zal jouw website eerder worden aanbevolen en vergroot je dus je bereik. Een belangrijk onderdeel van SEO is het optimaliseren van de afbeeldingen op je website, zodat je hoger in de zoekresultaten komt.

Afbeeldingen optimaliseren SEO

Wist je dat je ook jouw afbeeldingen kunt optimaliseren om hoger in de ranglijst van Google te komen? Bij beeldoptimalisatie gaat het voornamelijk om de bestandsgrootte en de bestandsinformatie die je aan je afbeelding koppelt. Als je de afbeeldingsgrootte zo klein mogelijk kunt houden zónder de scherpte en duidelijkheid te verliezen, zal je afbeelding beter opgenomen worden in online (beeld)zoekmachines. Dit komt omdat de laadtijden van de pagina’s laag blijven, dat is gunstig voor zoekmachines zoals Google. Zij geven de voorkeur aan lichtere bestanden omdat er dan minder data te verwerken is.

Tips voor het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO

Het oude gezegde ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’ klopt helemaal. Je afbeeldingen helpen je lezers om jouw woorden beter te leren begrijpen. Visualisatie is een belangrijk middel om jouw boodschap te versterken.

Ben jij een blogger en wil jij je blogs promoten? Als je je foto’s strategisch inzet, zul je je bereik vergroten. Afbeeldingen brengen je artikelen namelijk tot leven en dragen ook bij aan de SEO van je website. Bovendien is het prettig om een lang stuk tekst af te wisselen met één of meerdere afbeeldingen. Of je analytische afbeeldingen (diagrammen) gebruikt om een onderzoek te verduidelijken, of een mooie foto gebruikt om je pagina aantrekkelijker te maken… Zorg dat je je afbeeldingen optimaliseert voor een groter bereik. In dit artikel vind je handige tips hoe je dit makkelijk kunt toepassen. 

1. Bestandsnaam afbeelding SEO

Eén van de manieren om je afbeeldingen te optimaliseren is het bewust kiezen van je bestandsnaam. Online zoekmachines – zoals Google – vinden duidelijkheid prettig. Wanneer jouw afbeelding ‘image234.jpg’ heet, heeft Google geen idee wat de inhoud is van de foto. Je wilt dus dat een zoekmachine weet waar de afbeelding over gaat zonder er zelfs maar naar te kijken.

Zorg dus dat de bestandsnaam overeenkomt met de door jou gekozen keyword(s). Als je een artikel schrijft over de stad Barcelona en je gebruikt een afbeelding van een terras in Barcelona, dan is een passende bestandsnaam bijvoorbeeld ‘Barcelona-terras.jpg’. Een belangrijke tip: zorg ervoor dat het hoofdonderwerp (Barcelona) aan het begin van de bestandsnaam staat.

2. Afbeeldingsgrootte 

Laadtijden zijn belangrijk voor online zoekmachines. Hoe sneller je website te uploaden is, hoe gemakkelijker het voor gebruikers is om je ​​pagina te bezoeken. Je afbeeldingen hebben een aanzienlijke invloed op de laadtijden. Een voorbeeld: 

Wanneer je een ‘zware’ afbeelding uploadt, bijvoorbeeld een afbeelding van 2400 × 1400 pixels, zal deze misschien worden weergegeven met een afmeting van ongeveer 250 × 150 pixels. Toch vertraagt de grootte (bestandsformaat) van jouw afbeelding de laadtijd. Probeer je afbeelding te verkleinen naar de grootte waarop je afbeelding wordt weergegeven.

Als 250 x 150 pixels voldoende is om jouw afbeelding scherp weer te geven op een smartphone en een 13” laptop, loont het de moeite om de grootte van je afbeeldingen te verkleinen. Als je weet dat een groot deel van je publiek specifieke browsers of apparaten gebruikt – zoals smartphones – controleer dan of je voorkeursformaat wordt ondersteund door die browsers. Een handige website om dit te checken is: CanIuse.com.

Kortom, door je afbeeldingen te verkleinen, vergroot je je zichtbaarheid!

afbeeldingen bewerken voor website

3. Bestandstype/bestandsformaat

En dan nu het bestandstype ofwel bestandsformaat: er is geen juist of onjuist bestandstype. Wat het beste werkt voor jouw afbeelding hangt af van het soort afbeelding en hoe je het wilt gebruiken. Hier een paar handige tips om je keuzeproces te vergemakkelijken:

  • Gebruik een PNG-formaat voor ‘complexere’ foto’s en grafische afbeeldingen. Een PNG-bestand bevat meer informatie dan een JPG-bestand. PNG is een bestandstype dat een hoge kwaliteit garandeert met een relatief kleine bestandsgrootte. 
  • Kies voor een JPEG-formaat als je te maken hebt met grotere foto’s of illustraties. JPEG-bestanden geven je goede resultaten met betrekking tot kleuren en helderheid met een relatief kleine bestandsgrootte.
  • Gebruik SVG voor logo’s en pictogrammen. Met behulp van CSS of JavaScript kun je je afbeeldingen in bijvoorbeeld SVG-formaat beheren en ze vergroten of verkleinen zonder kwaliteitsverlies.

4. Alt-tekst

Een alt-tekst (alt-tag of alternatieve tekst) kan aan een afbeelding worden toegevoegd. Het is een korte omschrijving van de afbeelding. Deze beschrijving is over het algemeen niet zichtbaar voor je bezoekers. Zorg ervoor dat je een alt-tekst toevoegt aan elke afbeelding die je gebruikt. Dit zal je zichtbaarheid ongetwijfeld optimaliseren. 

Zorg er ook voor dat de alt-tekst het door jou gekozen keyword van jouw webpagina bevat. Het belangrijkste is dat je een duidelijke en relevante omschrijving toevoegt, zodat jouw afbeelding zo hoog mogelijk in een zoekmachine zichtbaar zal zijn. Beschrijf duidelijk wat er in de afbeelding staat, zodat zowel zoekmachines als mensen niet verrast of verward worden door jouw afbeelding.

Als je een foto van een kasteel uploadt, geef je je afbeelding de alt-tekst: ‘kasteel’ of ‘castle’. Hoe meer relevante informatie rondom een ​​afbeelding beschikbaar is voor een zoekmachine, hoe beter je afbeelding (en dus je website) te vinden is voor het publiek. 

google zoekmachine

5. Thumbnails

Hoe Google jouw thumbnails (miniatuurafbeeldingen) inzet om jouw bereik te optimaliseren is vergelijkbaar met Google Nieuws: zij koppelen miniatuurafbeeldingen aan elk nieuwsartikel. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om te klikken op een link waar een afbeelding aan gekoppeld is, dan op een link met enkel een droge tekst. 

Indien je een thumbnail kan gebruiken om jouw artikel, video of product te promoten, grijp deze kans dan zonder te aarzelen. Baat het niet, dan schaadt het niet! Er zijn veel gratis applicaties te downloaden die het je gemakkelijk maken om een originele thumbnail te creëren.

6. Sitemaps

Als je een gedreven content creator bent, heb je misschien weleens gehoord over sitemaps. Zo niet, geen probleem. Een sitemap is de lijst met webpagina’s die zichtbaar zijn binnen je domein. Ik leg je kort uit hoe je je afbeeldingen voor je sitemap strategisch kunt gebruiken om Google meer informatie te geven over jouw afbeeldingen op je website. 

Om bestaande of nieuwe afbeeldingen in je sitemap naar Google te verzenden, zul je je eerst moeten registreren voor Google Webmaster Tools. Zodra je dat hebt gedaan zie je als het goed is het kopje ‘Sitemap’ in je dashboard. Klik op de knop ‘Sitemap’ en klik vervolgens op ‘Sitemap toevoegen/testen’. Typ/plak de URL van de afbeelding in en klik op ‘Sitemap verzenden’.

Door afbeeldingen aan je sitemap(s) toe te voegen kan Google je afbeeldingen indexeren. Zorg er dus altijd voor dat je dit doet om je content te optimaliseren. Onthoud: hoe meer relevante informatie Google heeft over jouw afbeelding, des te groter is de kans dat jouw afbeelding bovenaan in de zoekresultaten komt te staan.

Afbeeldingen optimaliseren social media

Ieder sociaal netwerk werkt met unieke algoritmes en manieren om content zichtbaar te maken voor bezoekers. Het is handig om te weten hoe jij je afbeeldingen populairder kunt maken per social media platform. Je kunt je bereik aanzienlijk vergroten als jouw afbeeldingen goed worden ontvangen. Hierbij een paar simpele tips:

Het ideale formaat voor een Instagram-afbeelding is om en nabij 900 x 900 pixels. Hoewel je ook kunt kiezen voor een portretformaat blijft de vierkante afbeelding toch het populairst. Kies altijd voor scherpe foto’s en gebruik de juiste hashtags om jouw afbeelding meer zichtbaarheid te geven. Je kunt ook je Facebook-pagina linken aan je Instagram account, om beide kanalen te promoten.

Op Pinterest presteren grotere afbeeldingen het beste. De optimale grootte voor Pinterest-afbeeldingen is om en nabij 735 x 1102 pixels. Pinterest geeft de voorkeur aan kleurrijke en opvallende beelden. Welke afbeeldingen je ook kiest, zorg ervoor dat je het zélf vooral aantrekkelijk vindt. Als jij je eigen content al niet interessant vindt, wie dan wel?

Zullen wij anders jouw SEO verzorgen?

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om jouw afbeeldingen te optimaliseren. Als je de aanwijzingen zorgvuldig toepast, zal dit ongetwijfeld positief effect hebben op jouw online zichtbaarheid. Heel veel succes met het toepassen van deze tips!

Lukt het niet? Dan kunnen wij natuurlijk jouw SEO verzorgen. We zorgen ervoor dat de zowel de afbeeldingen als de andere onderdelen van je website worden geoptimaliseerd voor zoekmachines als Google. Je kunt ons hiervoor een mailtje sturen op [email protected] en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over de auteur.

Bijna alle stappen voltooid... 95%

Wil jij Google de baas zijn?

In ons e-book geven we unieke tips waarmee jij je website hoger in Google laat scoren. Wanneer je je naam en e-mailadres geeft, sturen we het e-book GRATIS op naar jouw e-mailadres!

ebook cover seo

Wil jij Google de baas zijn?

Download ons GRATIS e-book met unieke SEO tips.

ebook cover seo