Zo krijg je meer volgers en engagement op Instagram als bedrijf in 2022!

meer volgers op instagram bedrijf
Leestijd: 8 minuten

Meer volgers op Instagram als bedrijf krijgen is tegenwoordig erg belangrijk. Naast het aantal volgers is de engagement ook erg belangrijk. Een betere engagement zorgt namelijk voor meer volgers. En meer volgers zorgt voor een betere engagement. Zo is het cirkeltje weer rond. In dit artikel gaan wij je uitleggen hoe je als bedrijf meer volgers op Instagram krijgt en hoe je de engagement op Instagram kunt vergoten.

Hashtag-strategie

Sinds de laatste update van het algoritme van Instagram, zijn er een aantal dingen anders dan eerst. Technieken om meer volgers te kregen die zichzelf in het verleden hebben bewezen, werken vandaag de dag niet meer. We zijn daarom op zoek gegaan naar nieuwe methodes om meer volgers en engagement op Instagram te creëren.

De eerste strategie is de hashtag-strategie. Het is de kunst om de juiste hashtags te gebruiken.

Het kiezen van de juiste hashtags

Wanneer iemand op hashtags zoekt in Instagram, krijgt hij eerst de populairste hashtags te zien. Dit zijn hashtags met een hele hoge engagement. Het kan lastig zijn om hier tussen te komen wanneer er veel concurrentie op een hashtag zit. Bijvoorbeeld de hashtag ‘success’ of ‘quotes’. Er staan bijvoorbeeld op dit moment 111 miljoen berichten op Instagram die #quotes gebruiken.

Het is dus bijna onmogelijk om tussen de populairste berichten van deze hashtags te staan.

Voor deze strategie ga je eerst op zoek naar hashtags over hetzelfde onderwerp waar jij je in bevindt. Vanuit hier ga je op zoek naar hashtags die ook over dit onderwerp gaan, maar die door een stuk minder berichten worden gebruikt. Zo wordt #quotesofthedays in 13.300 berichten gebruikt.

Kijk vervolgens naar de engagement van de populairste berichten. Is het aantal likes en reacties ongeveer hetzelfde als jouw engagement? Dan heb je de juiste hashtag gevonden. Het is voor jou namelijk een stuk makkelijker om te concurreren met deze hashtag. Schrijf deze hashtag op.

meer volgers op instagram bedrijf

Plaats de hashtags in je bericht

In totaal kun je 30 hashtags onder je Instagram post gebruiken. Je hoeft niet voor alle 30 hashtags een onderzoek te doen. Zorg ervoor dat 60% van de hashtags die je gebruikt een hashtag is die uit bovenstaand onderzoek is gekomen. Vervolgens moet 20% van de hashtags een hashtag zijn waar de engagement van de populairste berichten net iets hoger is dan jouw engagement.

De laatste 20% moet bestaan uit hashtags met hoge concurrentie, waar je eigenlijk op het eerste gezicht niet op kunt ranken.

Wat is nou het idee hierachter? De kans dat je bericht populair wordt onder de kleine hashtags is best groot. Hier kun je dus een grote engagement bereiken. Vervolgens is je engagement zo groot, dat je ook kunt concurreren tussen de tweede groep hashtags. Wanneer je hier tussen de populairste berichten staat, stijgt de engagement fors.

In het beste geval wordt je engagement zo groot, dat je ook kunt concurreren tussen de derde groep hashtags. Dit zijn de beste hashtags om tussen te staan. Je bent zo dus stapje voor stapje gegroeid naar het maximaal haalbare.

Mega hashtags

In het verleden maakten veel bedrijven gebruik van tools als Everliker. Deze tool ging automatisch berichten liken op basis van de hashtag of locatie die je gaf. Sinds de nieuwste update van het Instagram algoritme werkt deze tool niet meer. Je zult het nu dus handmatig moeten doen, door middel van mega hashtags.

Een mega hashtag is een hashtag welke gebruikt wordt door miljoenen posts (zoals in de eerste strategie). Wanneer je in Instagram zoekt naar hashtags, zie je direct hoeveel posts er zijn met die hashtag. Kies ongeveer 1 tot 4 mega hashtags die over het onderwerp van jouw pagina gaan.

Ga vervolgens naar ‘Recent’ en like alle recente posts. Zij hebben namelijk net een post gedaan en zitten hun mobiel te wachten voor likes. Als jij de eerste bent, trek je hun aandacht. De kans is groot dat ze je pagina bekijken. Op het moment dat ze de content op je Instagram pagina waarderen, kunnen ze je berichten gaan liken of jou gaan volgen.

Wanneer doe je dit?

De slechtste dagen om dit te doen zijn over het algemeen vrijdag en zaterdag. Mensen hebben dan weekend en zitten niet veel op hun telefoon. Op zondag en maandag stijgt het aantal mobiele gebruikers weer. Op dinsdag en woensdag zijn het aantal mobiele gebruikers op het toppunt. Om zo veel mogelijk engagement te bereiken, kun je dit dus het beste op dinsdag en woensdag doen. Donderdag kan ook, maar hier daalt het aantal gebruiker lichtelijk.

De beste tactiek meten

Om erachter te komen welke mega hashtags en dagen voor de de meeste engagement zorgen, kun je via de statistieken in je profiel zien hoeveel pagina bezoeken je hebt gehad per dag. Test dus met verschillende mega hashtags en dagen om erachter te komen op welke manier je de meeste engagement krijgt.

Uiteindelijk weet je hoe je meer volgers op Instagram als bedrijf krijgt en kun je dit trucje gaan herhalen.

meer volgers op instagram bedrijf
Creëer meer volgers en engagement op Instagram

Instagram quality check

Wanneer je een bericht op Instagram post, wordt er getest op de kwaliteit van je bericht. Dit doet Instagram zelf. In de eerste 60 minuten na het online zetten van je bericht kijkt Instagram naar de engagement:

  • Hoeveel likes krijgt het bericht?
  • Wordt er op gereageerd? (hoe meer woorden hoe beter)
  • Wordt er iemand getagt?
  • Wordt het bericht gedeelt?
  • Slaan mensen het bericht op?

Als het resultaat goed is, laat Instagram je post aan meer mensen zien. Dit doen ze in het tabblad ‘Ontdekken’ en bij de gebruikte hashtags.

Het is dus belangrijk om de engagement van je bericht in de eerste 60 minuten te verhogen. Maar hoe doe je dit? Daar zijn een aantal manieren voor:

  • Vraag vrienden/klanten om je bericht te liken en delen
  • Organiseer een give-away en laat mensen deelnemen door op het bericht te reageren met een bepaalde hashtag, vrienden te taggen en het bericht te liken.
  • Vraag volgers om hun notificaties voor jouw pagina aan te zetten. Ze krijgen dan een notificatie wanneer jij een bericht online zet, en kunnen hier zo sneller op reageren.

Zullen wij anders even het aantal volgers op je Instagram pagina verhogen?

Meer volgers op Instagram als bedrijf krijgen en het verhogen van de engagement op je pagina kan lastig zijn. De meeste bedrijven struikelen hierdoor omdat het ontzettend veel tijd kost. Zullen wij het anders even voor je doen?

Timmermans Media heeft veel ervaring in het verhogen van het aantal volgers en creëeren van engagement voor bedrijven op Instagram. Door onze doelgerichte aanpak kunnen we ook jouw bedrijf helpen.

Wil je meer volgers en engagement op Instagram? Wij helpen je graag. Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

2 reacties

  1. Hi!

    Ik vroeg me af hoe het in zijn werking gaat als ik jullie inhuur voor meer followers en engagement te genereren voor mijn bedrijf! En hoeveel kost dit?

    Groet,
    Marinthe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.